Sikkert hjemmekontor – for deg og virksomheten
Mange opprettholder normal drift, selv om de ansatte må jobbe hjemmefra. Men hjemmekontoret kan skape store sikkerhetsutfordringer, og det er viktig at ansatte vet nok om dette.
35 prosent jobber for tiden hjemmefra, og ytterligere seks prosent kommer til å jobbe hjemme de neste ukene. Det viser en undersøkelse fra Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS). Man kan anta at andelen er enda høyere for kommunikasjonsfolk.
Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) advarer om at hjemmekontor gir økt risiko for virksomhetene. Videomøter, skyløsninger og digitale intranett gjør kanskje hjemmekontoret til en drøm, men det at nødvendige funksjoner opprettholdes betyr ikke at IKT-sikkerheten er ivaretatt.
Nederst i saken finner du en huskeliste for ansatte og en huskeliste for arbeidsgiver.
Svindel er den største utfordringen
Informasjonssikkerheten er ikke det største problemet. For mange er det svindel som er den største utfordringen, forklarer Vidar Sandland, seniorrådgiver i NorSIS.
- På denne tiden av året er det normalt sett en generell økning i svindler blant annet på grunn av skattemeldingen. Nå har vi korona i tillegg, og det er mange svindlere som henger seg på, forklarer han.
- Vi må fjerne skammen
Selv om det er virksomheten som har det overordnede ansvaret, er Sandland tydelig på at sikkerhetsarbeidet er et samarbeid.
- Arbeidsgiver skal sørge for at du har nødvendig utstyr og regler for å kunne jobbe på en sikker måte hjemme. Men den ansatte har også et eget ansvar. Det er et lagarbeid, sier han.
Svindlerne spiller på frykt, tillit og fristelser. Den vanligste feilen folk gjør er å klikke på en lenke man ikke burde, eller gi fra seg brukernavn og passord. Sandland mener det er et problem at ansatte er redde for å melde ifra om uregelmessigheter.
- En del sier ikke ifra fordi det er kjempeflaut. Særlig de unge. Men det er ikke flaut å si ifra. Alle gjøre dumme ting innimellom. Alle vet at man ikke skal kjøre fortere enn fartsgrensa, men så gjør de fleste det likevel, sier han.
Her mener han kommunikatører har en særlig viktig oppgave.
- Vi må slutte med den pekefingeren. Den beste sensoren virksomheten har er de ansatte. Og det er veldig viktig å bruke det sensornettverket til å avdekke sikkerhetshendelser, sier han, og legger til:
- Alle ansatte må vite hvem de skal kontakte og hvordan.
Feilinformasjon og falsk trygghetsfølelse
Det er mange som nå kommer med råd til hvordan sikre hjemmekontoret, men det er også en del feilinformasjon og det er viktig å være bevisst på hvor rådene kommer fra.
- Veldig mange sikkerhetsaktører er ikke nøytrale og uavhengige. Mange ønsker å tjene på situasjonen. Og det er ikke sikkert den løsningen de tilbyr er det du trenger. Det kan virke som en enkel løsning, men det er ikke sikkert at det er det du eller din virksomhet har behov for. Man får en falsk trygghetsfølelse, sier han og legger til:
- Det er lett å gå seg vill i jungelen av råd. Jeg anbefaler å oppsøke nøytrale og uavhengige kilder. Følg råd fra myndigheter og ideelle organisasjoner. De har ingen baktanker, sier han.
NorSIS, Nasjonal sikkerhetsmyndighet, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet og Næringslivets sikkerhetsråd har gått sammen om å lage nettsiden nettvett.no. Der har de samlet viktig informasjon og råd for alle som jobber hjemmefra.
Dårlig forberedt
En undersøkelse gjennomført av NorSIS i fjor viste at bare én av tre virksomheter har egne sikkerhetsrutiner knyttet til arbeid utenfor kontoret.
- Det er som med alt annet. Hvis man ikke har hatt tilfeller tidligere, så har man ofte ikke vært så bevisst på det forebyggende arbeidet.
Han sier at det ofte er de store virksomhetene som har rutiner på plass, men at det for små virksomheter ofte havner langt ned på prioriteringslista.
- Som en liten virksomhet er det ikke det første man tenker på.
Vi har også snakket med Roar Thon i Nasjonal Sikkerhetsmyndighet om cybersikkerhet og hvor sikkert hjemmekontoret egentlig er. Se hele praten i vår nyopprettede Facebook-gruppe for medlemmer av Kommunikasjonsforeningen.
Huskeliste for den ansatte: Huskeliste for arbeidsgiver: Dette er en forkortet og bearbeidet versjon av huskelistene på nettvett.no.Hva er viktig for hvem?
Siste saker
Har du lest disse?