Banner
Språk og retorikk

Jobb med å søke jobb!

Denne våren tar mange kommunikasjonsstudenter eksamen og skal ut å søke jobb. Vi har samlet noen tips til hva du som ung (eller eldre!) jobbsøker bør tenke på.

Det viktigste du gjør når du skal søke på en jobb, er å finne ut hva som er viktig for deg, og deretter gjøre grundig research, sier Fredrik Fornes, leder for synlighet i Hubify, og ramser opp:

– Hva slags ledelse tror du at du vil trives under? Er du opptatt av bærekraft? Samfunns-ansvar? Satte strukturer og trygghet i et stort, etablert selskap eller friheten og kaoset i en startup? Gjør omvendt referansesjekk: Forhør deg med folk som har jobbet der, om hvordan kulturen og miljøet faktisk er.

Puss opp LinkedIn-profilen din

Fornes forteller at det også er viktig å ha en oppdatert og god LinkedIn-profil.

– Vit at rekrutterere og arbeidsgivere sjekker deg ut digitalt. Først går de inn på LinkedIn-profilen din og danner seg et bilde der.

– Hvordan forbedrer man LinkedIn?

– Puss opp profilen med oppdaterte bilder, CV, ferdigheter, lenker og tekst. Knytt gjerne LinkedIn-kontakt med de som rekrutterer, for å vise at du stikker deg frem, og enda bedre: Lik eller kommenter på noe de har lagt ut. Da viser du at du er på!

Fornes sier det er viktig å finne sin nisje på LinkedIn.

– Bygg din personlige merkevare på Linked-In. Engasjer deg i postene til andre i nettverket og publiser innhold rundt din nisje. Dyrk ekspertisen din, ikke del innhold om hundre ting. Del om én ting, på flere forskjellige måter. Da skjønner folk hva du kan, de bygger tillit og blir kjent med deg.

Dyrk ekspertisen din, ikke del innhold om hundre ting.
Fredrik Fornes

Start søknaden med «pitch»

Det er lett å bli en av mange i mengden når man søker jobb. Derfor er det viktig å skille seg ut i jobbsøker-prosessen.

– By på deg selv! Start søknaden med en pitch som fremhever akkurat hva du kan, og hvorfor du har lyst på jobben.

Det sier Martine Tauland, rekrutteringsrådgiver i rekrutteringsbyrået Hammer & Hanborg.

– Vær gjerne konkret når du beskriver kompetansene dine, og trekk frem det du mener skiller deg fra mengden. Selv om du ikke har mange års erfaring innen et spesifikt felt, kan du komme langt med spisskompetanse. Kom med konkrete eksempler på hva du kan, og hva du har gjort som er relevant. Fredrik Fornes mener et annet godt tips er å ikke bruke en standard mal når du skriver søknader.

– Hele poenget er å skille seg ut. Det gjør du ikke ved å bruke de samme standardformuleringene som alle gjør: «Viser til utlysning», «håper på positivt svar» og liknende. Det har de som leser søknaden, lest hundre ganger før. Å fortelle at du er «strukturert, positiv og med stå-på-vilje» gir dem heller ingenting. Vær konkret!

– Hva mener du?

– Fortell hvordan du er strukturert. På hvilken måte viser du at du er positiv? Fortell en historie som illustrerer din stå-på-vilje.

Det er lov å bruke ChatGPT

– Det er viktig å få frem din kompetanse og motivasjon for jobben du søker på. Det er ikke feil å få hjelp av ChatGPT. Den kan gi deg et godt utgangspunkt for en jobbsøknad, men den må selv-følgelig bearbeides. Og pass opp for skrivefeil! sier Tauland.

Fornes forklarer at starten og slutten av enhver tekst er det viktigste.

– De første linjene må hekte leseren på. Ikke start med å oppsummere CV-en din, som arbeidsgiver uansett kan lese selv. Gå rett inn i motivasjonen din for rollen, og forklar hvor-dan du kan gi et positivt bidrag inn i teamet. Fortell om deg selv, bakgrunnen din og hva som driver deg, i hoveddelen, før du avslutter med en punch. Noe som virkelig treffer leseren og får dem til å tenke «Oi, denne personen må vi ha en prat med». Det kan være en setning som sier noe om motivasjonen, hva de får, eller som stiller et interessant spørsmål.

Pass opp for skrivefeil!
Martine Tauland

Hjelp, jeg skal på intervju!

Det er flere ting å huske på når du kommer på intervju.

– Den som intervjuer deg, ønsker også at det skal være et bra intervju, så husk at ingen er ute etter å ta deg. De vil møte deg for å få vite mer om deg og din kompetanse. Forbered deg på å fortelle om konkrete eksempler på ferdigheter og erfaringer som er relevante, sier Tauland. Du må klare å vise dem at du virkelig vil dette.

– Forklar hvordan du tenker at du kan bidra til å gjøre en forskjell. Alt for mange lister bare opp intetsigende klisjeer og oppsummerer CV-en sin. Da har arbeidsgiveren lite å gå på når det kommer til å vurdere hva slags positivt bidrag arbeidstakeren kan gi, mener Fornes.

Han har også et godt tips for å klare å skille seg ut blant kandidatene.

– Ta med et element som gjør at du blir husket. Da jeg ansatte min første kandidat, hadde hun enhjørninger som gjennomgående visuelt tema i presentasjonen sin, og hun la fra seg et visitt-kort med et enhjørning-ikon da hun dro. Det gjorde at hun ble husket. Det trenger for all del ikke være en enhjørning, men kanskje du kan finne et annet element?

SKILL DEG UT SOM ARBEIDSGIVER

Fredrik Fornes har også noen tips til arbeids-givere der ute som skal skrive stillings-annonser.

  • Stillingsannonser er jevnt over fryktelig kjedelige og fulle av klisjeer. De fleste annonser er fulle av krav, men ingenting om hva de tilbyr. Men om du snur om annonsen, vil du skille deg ut med én gang.
  • Husk at det er arbeidstakers marked. Rekrutteringsprosessen må starte med å selge inn jobben.
  • Skriv en stillingsannonse som folk virkelig får lyst til å søke på.
  • Speil målgruppen: Bruk språket drømmekandidaten bruker. Stillingsannonser bør ikke lages etter en mal.
  • Vær kreativ: Lag en video hvor dere får de kommende kollegaene til å fortelle om jobben, sett opp en morsom oppgave folk må løse for å komme til annonsen, lag annonsen som en fin landingsside på nettet eller lignende.
  • Kreative og gode rekrutteringsprosesser skaper svært gode kandidater. Klipp-og-lim-prosesser som gjøres som de har blitt gjort i alle år, gjør ikke alltid det.


Siste saker

Har du lest disse?