– Litt for mange er redde for å trå feil
Byråleder Rolf Aaneland drømmer seg ofte tilbake til tiden da han jobbet i dagligvarebutikk og møtte alle slags type kunder. Han mener kommunikasjonsledere må bli litt modigere.
Fredagsstafetten er en spalte der vi i Kommunikasjonsforeningen hver fredag stiller de samme spørsmålene til mennesker som jobber med kommunikasjon.
Den vi intervjuer gir selv stafettpinnen videre til en kollega hen tenker flere burde bli bedre kjent med. Vidar Singh foreslo Rolf Aaneland, byråleder i Publicis MSL:
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Det skal ikke så veldig mye til, den kommer liksom av seg selv bare det er fredag ettermiddag. Men fredagsfølelsen skyter fart når vi løser Morgenbladets quiz med teamet i MSL, gjerne etterfulgt av en øl og middag med familien mens vi oppsummerer uka og snakker om det vi skal gjøre i helgen.
Fire dagers arbeidsuke, utopi eller rett rundt hjørnet?
– Hadde du spurt meg for noen år siden, ville jeg sagt at det var en utopi. Men når vi ser både den teknologiske utviklingen og hvordan arbeidslivet utvikler seg, er jeg ikke like skråsikker lenger. Men jeg tror ikke det er rett rundt hjørnet, heller. Uansett synes jeg ikke det er noe mål å jobbe minst mulig. Jeg vil heller jobbe fem dager i en jobb jeg trives i, enn fire dager med noe kjedelig. Jobb gir glede, mestring, læring og mye fint sosialt.
Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?
– Vi har allerede gjort oss masse erfaring i bruk av ulike KI-verktøy på teamet mitt, så jeg er helt sikker på at KI vil ha en stor innvirkning på jobbene våre. For det første fordi vi kan få hjelp til mange enklere oppgaver, samtidig som KI kan forsterke klokskapen og kreativiteten som skal kjennetegne en god kommunikasjonsrådgiver. Så tror jeg også KI akselererer utviklingen vi har sett gjennom de siste årene ved at kommunikasjonsfolk bruker vel så mye tid på å verifisere fakta som å distribuere den. Kildekritikk blir både mye viktigere og mye vanskeligere enn det har vært tidligere.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Jeg tror åpenhet er svaret, og at vi ikke bare må fortelle hva vi gjør, men også hvordan vi jobber. Verdigrunnlaget og metodene våre må frem i lyset. Da tror jeg flere vil forstå at kommunikasjonsfolk gir et stort bidrag for en opplyst offentlighet. Forhåpentlig vil også flere få kunnskap nok til å kunne stå opp mot populistiske utspill som Trygve Slagsvold Vedums vendetta mot PR-byråene.
Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?
– Det beste tipset er å ikke tenke for komplisert. Kommunikasjonsfolk står ofte i en spagat der det de ønsker å formidle er altfor komplisert til de medieflatene som er tilgjengelige. Prat om saken, for eksempel over en lunsj eller i en litt uformell setting. Gjerne med noen som har et utenforblikk. Snakk deg frem til vinklingene og perspektivene som gjør saken din til en så god historie at noen vil fortelle den videre.
Hvis du skulle starte i ny jobb mandag og ikke kunne velge å jobbe med kommunikasjon, hva velger du?
– Jeg er lært opp til å ikke svare på hypotetiske spørsmål, men kan gjøre et unntak denne gangen. Da skulle jeg jobbet i butikk. Jeg drømmer meg fortsatt tilbake til tiden jeg jobbet i dagligvarebutikk, og gleden over fulle hyller, høyt varetrykk og bugnende fruktdisker, møter med alle slags kunder og å få bedrive litt mer kroppsarbeid enn jeg gjør nå.
Hvem synes du vi skal intervjue til neste ukes Fredagsstafetten og hvorfor?
– Maren Synnevåg. Hun er helt rå på kommunikasjon og gjør et fantastisk viktig arbeid for sårbare barn i sin rolle som inkluderingsansvarlig i Sagene IF.
Hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Da kunne jeg gjerne blitt spurt om jeg har noen faglige fanesaker.
Og da ville du svart?
– Først ville jeg takke for at jeg endelig fikk et spørsmål jeg har håpet på å få, og så ville jeg sagt at kommunikasjonssjefer må tørre litt mer! Det er litt for mange som er litt for redde for å trå feil. Tiåret vi lever i vil skape gjennomgripende samfunnsendringer, drevet frem av klimakrisen, digitalisering, kunstig intelligens og politisk og økonomisk usikkerhet. Kommunikasjon vil spille en helt avgjørende rolle i å skape fremtidens vinnere og tapere, uavhengig av om man er i privat, ideell eller offentlig sektor. Nå må kommunikasjonsfolk kjenne sin besøkelsestid, tørre å lage ambisiøse strategier som posisjonerer virksomheten for fremtiden, og som det legges nok ressurser bak. Og husk at verktøykassen vår er veldig mye større enn pressemeldinger og egne kanaler – alt kommuniserer!
ROLF AANELAND (44)
Siste saker
Har du lest disse?