– Vi må temme dyret
Vidar Singh, leder i Vi er OSS, tror KI vil endre mye, blant annet gi oss kortere arbeidsuke. At han selv skal begynne å tenke mindre på jobb, tror han likevel blir vanskelig.
Fredagsstafetten er en spalte der vi i Kommunikasjonsforeningen hver fredag stiller de samme spørsmålene til mennesker som jobber med kommunikasjon.
Den vi intervjuer gir selv stafettpinnen videre til en kollega hen tenker flere burde bli bedre kjent med.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Fredagspils. Jeg elsker konseptet, og jeg synes det passer for alle uansett om man drikker alkohol eller ikke. Man møtes rett etter jobben, oppsummerer uka og snakker om hva som skjer i livet utenfor jobben. Lave skuldre, og sol sånn som nå. Det er helgefølelse, det!
Fire dagers arbeidsuke, utopi eller rett rundt hjørnet?
– Rett rundt hjørnet. Vi kommer til å se store endringer i arbeidshverdagen til folk. De unge vi snakker med vil ha det. De mener at man kan jobbe mer effektivt med verktøyene vi har i dag. Men om man klarer å koble helt av jobben tre dager i uken, det vet jeg ikke. Det klarer ikke jeg, hvertfall.
Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?
– Vi vil bli veldig påvirket av det. Salesforce Marketing Cloud sin presentasjon viste meg at det byråer bruker måneder på å utvikle, kan plattformen, som bl.a. sammenstiller kundedata og AI-generert innsikt, gjøre på fem minutter. Jeg har snakket med byråer som utvikler “visueller” til store kampanjer i Midjourney. Jeg har selv benyttet ulike programmer til å skrive førsteutkast til tekster jeg skal utvikle. Vi må temme dyret og bli best på å bruke det. Ellers kan det gå hardt utover nært sagt alle tjenestene og fagfolka våre.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Bli bedre rådgivere gjennom å bruke mer tid på å forstå problemstillingen, samfunnet og folka vi skal snakke med. Jobbe hardere. Være mer nysgjerrige. Mene ting, selv om det kan gjøre vondt. Og ikke minst, få inn flere perspektiver gjennom å øke mangfoldet av perspektiver, kulturer og a-typiske kommunikatører i egen bransje.
Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?
– Finn en journalist med interesse for det du ønsker å formidle, som bryr seg om det du vil snakke om. Lag gjerne saken i samarbeid med journalisten, hvis hen tillater det. Vær ærlig, og del så mye du kan med journalisten. Men vær smart. Ikke ta helt av, det er tross alt journalistens sak og ikke din.
Hvis du skulle starte i ny jobb mandag og ikke kunne velge å jobbe med kommunikasjon, hva velger du?
– Da ville jeg valgt å kjøre gravemaskin. Jeg vil lage hull og fylle store tilhengere med jord og metaller og treverk. Så hvis noen trenger en som meg, kan jeg starte på mandag. Og jeg lærer fort!
Hvem skal vi intervjue til neste ukes Fredagsstafetten og hvorfor?
– Dere skal intervjue Rolf Aaneland i MSL. Han er skarp, kul og reflektert. Og han gir alt i ethvert forhold, enten det er med kunden eller med en kollega.
Hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Nevn et bransje-sitat du aldri vil glemme.
Og svar:
– «Vidar, man blir ikke pen av å jobbe i PR-bransjen.» (Hans Geelmuyden)
VIDAR SINGH (47)
Siste saker
Har du lest disse?