Fredagsstafetten med Anura Sankholkar
Denne uken har vi snakket med kampanjelederen for Verdensdagen for psykisk helse.
Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål. Thea Nørgaard Breili, rådgiver i Helsedirektoratet, utfordret Anura Sakholkar, kampanjeleder for Verdensdagen for psykisk helse
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– En åpen timeplan, noe jeg alt for sjeldent har. Å ha tid til lange frokoster, rusleturer i byen uten mål og mening, og fine samtaler som drøyer ut i natta. Og så er det lite som gir meg mer helgefølelse enn Lørdagsrådet på NRK P3.
Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke
kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?
– Det er vanskelig å si, når det er så mye vi ennå ikke vet. På sitt enkleste, så kan det forenkle en del tekniske, administrative og gjentakende oppgaver som vi bruker unødvendig mye tid og ressurser på. Jeg håper KI kan hjelpe oss med å jobbe mer målrettet med innsikt og evaluering, for det trenger vi så mye mer av i bransjen.
For meg handler god kommunikasjon om å forstå mennesker og hva de berøres av. Det krever empati, intuisjon og evnen til å lese mellom linjene. Jeg klarer ikke se hvordan KI kan hjelpe oss med dette, men jeg er åpen for å bli positivt overrasket. Og så håper jeg vi som samfunn skynder oss sakte.
Trenger vi et lobbyregister i Norge?
– Ja, det tenker jeg. Vi har høy tillit til beslutningstakere i Norge, og den tilliten vil være viktigere enn noen gang i årene som kommer. Et lobbyregister kan være ett av flere viktige bidrag for større åpenhet og innsikt i politiske beslutningsprosesser.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Er det så lav tillit til kommunikasjonsfolk da? Jeg har ikke opplevd det selv, må jeg innrømme, men jeg ser at alt for mange har et snevert og gammeldags syn på hva kommunikasjonsfolk gjør. Kommunikasjonsfaget i dag handler om mye mer enn bare politisk påvirkning og medieinnsalg, og det kan vi være bedre på å formidle.
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i
folks hverdag?
– Det er mange gode kommunikasjonsjobber der ute, men det siste året kan jeg ikke la være å trekke fram kampanjen #ikkekontroversielt på Instagram. De klarte på en forbilledlig måte å gi oss et felles språk for å snakke om Gaza og skape et sunnere debattklima rundt en sak som opprørte oss alle, men som alt for få klarte å snakke høyt om. En ordentlig inspirerende og meningsfull kommunikasjonsjobb, i mine øyne.
Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?
– Mitt beste tips er å bruke tid på å finne ut hvilken verdi saken vil gi til de som skal lese den, og legge opp strategien deretter. Det er så alt for lett å tenke at riksmediene er de eneste som teller, men der tenker jeg vi ofte blir for late. Skal du nå unge gamere, som var en av målgruppene for Verdensdagen for psykisk helse i høst, så kan det hende du får mer ut av helt andre medier.
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.IKKE MEDLEM?
Hvem synes du vi skal intervju neste fredag?
– Kristina Bolstad Picard, som er en av initiativtakerne bak kampanjen
#ikkekontroversielt.
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Hva er du mest stolt av å ha fått til gjennom høstens kampanje av Verdensdagen for psykisk helse?
Og da svarer du?
– Først og fremst er jeg utrolig stolt av det rekordhøye engasjementet med mer enn 3300 markeringer over hele landet. Og så har vi i år fått gjøre mye som vi aldri har gjort før, men drømt om lenge. Blant annet fikk vi satt opp vårt første stand-up show om psykisk helse hvor et stjernelag av norske komikere bidro med sitt unike skråblikk til fullsatt sal og magisk stemning på Cosmopolite scene. I tillegg skapte vi en helt egen verden i Minecraft, hvor spillerne kunne kjempe mot følelsesmonstre, tenne et lys for noen de savner, ha gode samtaler rundt leirbålet og chatte med trygge voksne fra Mental Helse sin døgnåpne chat, rett i spillet. Begge disse tiltakene gjorde høsten litt ekstra meningsfull for oss i høst.
Stilling: Kampanjeleder, Verdensdagen for psykisk helse . Tidligere jobber verdt å nevne: Oslo kommune, FN-sambandet og Helsedirektoratet.Anura Sankholkar (41)
Utdanning: Master i internasjonal PR og markedsføring fra Cardiff University.
Siste saker
Har du lest disse?