Banner
Fredagsstafetten

Fredagsstafetten med Cecilie Bryner

Denne fredagen har vi snakket med kommunikasjonssjefen i Trygg Trafikk.

Fredagsstafetten

Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål. Kathrine Barli, kommunikasjonsansvarlig Rosa Sløyfe, sendte stafettpinnen videre til Cecilie Bryner, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk.

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Jeg liker å starte helgen med en god gåtur med hunden min, helst i skogen. Det er en deilig og effektiv måte å lufte hodet på og lande mykt inn i noen roligere dager. Min form for meditasjon.

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

– KI innvirker allerede på kommunikasjonsfaget og i jobbene våre.  Fremover vil det skyte fart og påvirke alt fra automatisering av rutineoppgaver, (enda) raskere produksjon av tekst, bilder og video, effektive målinger og tilgang til annen datadrevet innsikt, som igjen vil målrette kommunikasjonen i enda større grad.

– KI vil definitivt være et verdifullt verktøy, men jeg mener vi alltid vil trenge personlig kreativitet og strategisk tekning i tillegg. Så jeg er lite bekymret for at det ikke skal være bruk for oss. Vi må bare lære oss å jobbe på andre måter og utnytte mulighetene som ligger i KI. Og samtidig være bevisst på hvordan vi bruker det og vårt etiske ansvar som ligger i det, f. eks. rundt personvern og bruk av algoritmer.

Samfunnsansvar og etikk
Kunstig intelligens lokker i Edens hage
Les mer

Trenger vi et lobbyregister i Norge?

– Et lobbyregister vil kunne skape tryggere rammer rundt åpenhet og ansvar som igjen bidrar til tillit i viktige prosesser. Samtidig er det viktig at det ikke blir for byråkratisk og dermed skaper en stor ekstrabyrde på mindre organisasjoner. Det kan gi de større aktørene en fordel. Et annet interessant spørsmål er om det også kan hindre viktig og mer uformell dialog.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Det er viktig å være etterrettelig. Jeg har stor tror på en transparent, etisk og verdidrevet kommunikasjon. Og for vår del: hele tiden fokusere på samfunnsansvaret. Alltid med fakta og troverdighet i bunn – gjerne underbygget med historier som skaper følelsesmessige og tydelige bilder av det vi ønsker å formidle.

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?

– En organisasjon jeg stadig kommer tilbake til når det gjelder god og holdningsskapende kommunikasjon, er Av-og-til. Det å påvirke befolkningens holdninger er ikke løst over natten, men jeg synes de løfter viktige tema på en klok og virkningsfull måte, og de ser ut til å være bevisst på både bredde og langsiktighet i sine kampanjer og prater både til hode og hjerte. Kampanjen deres rettet mot foreldre og unge voksne er et eksempel blant mange hvor jeg synes de treffer godt: https://avogtil.no/samsnakka/

Ikke medlem?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

Medlemsfordeler

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

– Først og fremst må jo temaet være aktuelt og ha høy nyhetsverdi. Og så er det viktig med en vinkling som appellerer til både journalister og målgruppen. Det å underbygge viktige budskap med historier fra virkeligheten gir en emosjonell dimensjon som ofte gjør det lettere for publikum å kjenne seg igjen.

– Budskapet må selvsagt alltid være tydelig og inneholde alle nødvendige fakta. Et godt bilde eller video øker sjansen for å få oppmerksomhet fra mediene. Og det handler jo ofte om å vekke tillit og bygge gode relasjoner til mediene over tid. Det er viktig at de vet at når du kommer med noe, så er det godt forankret og noe de kan stole på.

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

Kommunikasjonssjef i Av-og-til Eli Marie Stavlund.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

Hvordan trives du å jobbe i Trygg Trafikk?

Og da svarer du?

– Jeg stortrives virkelig i jobben min! For tre år siden tok jeg et bevisst valg om å bevege meg fra kommersiell kommunikasjon til å jobbe mer «håndverksmessig» med faget. Det er uten tvil det beste karrierevalget jeg har tatt. Å få jobbe sammen med så mange dedikerte kollegaer som er genuint engasjert i trafikksikkerhet, er helt fantastisk i seg selv. Og det å kunne være med å forme retning og jobbe med holdningsskapende arbeid innenfor trafikksikkerhet motiverer meg stort – jeg gleder meg til hver eneste arbeidsdag!

Cecilie Bryner (54)

Stilling: kommunikasjonssjef

Tidligere jobber verdt å nevne:

  • markedsdirektør Intendia Norge
  • markedssjef NKS Nettstudier / Høyskolen Kristiania
  • reklame- og informasjonssjef Adecco
  • informasjonsrådgiver Kreab

Utdanning: Bachelor of Science, Public Relations og diverse lederutviklingsprogrammer som relasjonsledelse ved EQ Institute


Siste saker

Har du lest disse?