Fredagsstafetten med Eli Marie Stavlund
Denne uken er det kommunikasjonssjefen i Av-og-til som har svart på våre spørsmål.
Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål. Cecilie Bryner, kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, utfordret Eli Marie Stavlund, kommunikasjonssjef i Av-og-til.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Helg for meg er å ikke ha planer før langt utpå lørdagen, så vi kan kose oss lenge med kaffe, lang frokost, avis og nå for tiden – fyr i peisen.
Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?
– I Av-og-til jobber vi aktivt for å (forsøke å) utnytte mulighetsrommet til KI. Det fine er at vi kan bruke det som en hjelper, til å effektivisere hverdagen og automatisere gjentakende oppgaver. Men så tror jeg det skal mye til før KI får den samme kreative, emosjonelle og menneskelige forståelsen som flinke folk har. Som min favorittartist Nick Cave en gang sa om Chat GPT: As far as I know, algorithms don't feel. Data doesn't suffer. It's a blood and guts business, here at my desk, that requires something of me to initiate the new and fresh idea. It requires my humanness. Det mener jeg også gjelder for god kommunikasjon.
Trenger vi et lobbyregister i Norge?
– Ja, til mer åpenhet og økt tillitt! Det tenker jeg både politikere og de som vil påvirke tjener på. Det bør ikke være noe mystisk eller hemmeligholdt rundt det å ville påvirke politikk.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Åpenhet og dialog, og å skape en større forståelse for fagfeltet kommunikasjon.
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Jeg har lyst til å fremheve Helsedirektoratets kampanje om kostholdsråd fra i høst.
– Kampanjen tror jeg var rettet mot en ung målgruppe som er eksponert for ekstremt mye sprikende helserelatert innhold på sosiale medier, men den traff også meg; Jeg husker nå flere råd enn jeg noen gang har fått med meg før (selv om jeg aktivt har forsøkt).
– Grepet med å ta ut ett og ett råd, i et uventet, men samtidig tidløst og enkelt uttrykk – gjør det veldig lett å fatte et (for noen) litt formanende og informativt budskap. Bra jobba!
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.Ikke medlem?
Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?
– Å ansette skikkelig flinke kommunikasjonsrådgivere, som vet hva mediene vil ha, hva som har nyhetsverdi og hvordan journalistene jobber. Det har vi i Av-og-til i alle fall gjort! Samtidig vet de beste kommunikasjonsfolka at det viktigste ikke er å komme på til enhver pris, men at det handler om hva du kan oppnå, og hvordan du gjør det best mulig. Enten det handler om gjentakelse av et viktig budskap, å sette dagsorden, balansere en sak med fakta eller unngå å havne i en negativ konflikt.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Thea Nørgaard Breili i Helsedirektoratet.
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Hvorfor er det så spennende å jobbe i Av-og-til?
Og da svarer du?
– I tillegg til mye annet: At nesten hele Norges befolkning er vår målgruppe og at vi er nødt til å utfordre det etablerte for å nå gjennom. De fleste nordmenn drikker jo alkohol, og alkohol er en veldig stor del av den norske kulturen. Og selv om det kan være mange gode grunner til å drikke alkohol, så er det vår jobb å formidle når det ikke er så bra. Vi har nesten uendelig med segmenter å dykke ned i, og for å nå gjennom med et budskap som mange ikke egentlig vil høre, eller tenker at «ikke gjelder meg», er vi nødt til å hele tiden tenke nye kanaler og kreative virkemidler. Det er spennende!
Stilling: kommunikasjonssjef i Av-og-til Tidligere jobber verdt å nevne: Kommunikasjonsrådgiver, strategisk rådgiver, konseptutvikler og tekstforfatter i diverse kommunikasjons- og reklamebyråer – senest i Fete Typer. Utdanning: Bachelor i markedsføring og kommunikasjon / Bachelor of management fra NMH/BI. Eli Marie Stavlund (45)
Siste saker
Har du lest disse?