Banner
Fredagsstafetten

Fredagsstafetten med Kathrine Barli

Rosa sløyfe markeres over hele verden i oktober. Denne fredagen har vi snakket med hun som er kommunikasjonsansvarlig for kampanjen.

Fredagsstafetten

Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål. Birgit Vartdal, seniorrådgiver kommunikasjon i Caritas Norge, utfordret Kathrine Barli, kommunikasjonsansvarlig Rosa Sløyfe.

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Som mamma til to gutter på 6 og snart 3 år består helgene sjelden av late morgener og rolige dager, selv om jeg noen ganger skulle ønske jeg kunne møte mandagen med ladede batterier. Helgefølelsen kommer imidlertid når jeg kan koble av fra hverdagsstresset, tilbringe tid med familien og gjøre noe annet enn vi gjør ellers i uken. Enten det er å dra på tur i skogen, spille fotball i hagen, eller se på (deler av) en film sammen.

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

– Kunstig intelligens påvirker allerede kommunikasjonsfaget på flere måter, og det vil uten tvil ha en betydelig innvirkning på faget og jobbene våre fremover.

– KI åpner for nye muligheter, men det fører også med seg noen etiske utfordringer det er viktig at vi er bevisste på.
Kathrine Barli

– KI gjør det mulig for oss å jobbe smartere og raskere, noe som kan gi oss mer tid til strategisk og kreativt arbeid. Selv om KI endrer måten vi jobber på, betyr ikke det at vi som kommunikasjonsrådgivere vil bli arbeidsledige. Tvert imot. KI åpner for nye muligheter, men det fører også med seg noen etiske utfordringer det er viktig at vi er bevisste på. I Rosa sløyfe er vi opptatt av å formidle ekte historier fra ekte mennesker rammet av brystkreft - historier som berører og engasjerer. Noe som innebærer et stort ansvar i forhold til det etiske, og hvordan vi må møte hver enkelt med stor respekt og ydmykhet. Dette vil aldri helt kunne erstattes av KI.

Samfunnsansvar og etikk
Hva bør du tenke på når du bruker KI?
Les mer

Trenger vi et lobbyregister i Norge?

– Et lobbyregister vil skape mer åpenhet, noe som igjen vil kunne styrke demokratiet og øke tilliten til kommunikasjonsbransjen. Så, i likhet med mange andre, er det et ja fra meg.

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Vi bør fokusere på å være åpne og ærlige, og være opptatt av kvalitet og nøyaktighet i informasjonen vi deler. Jeg mener det er nøkkelen for å styrke tilliten til jobben vi gjør.

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?

– Den første jeg kommer på er Trygg Trafikk. De har over tid skapt en kultur der trafikksikkerhet er en naturlig del av hverdagen for mange nordmenn. Jeg husker selv hvordan jeg som barn satt og spolte frem og tilbake på kassetter for å lære om «Trygg trafikk for store og små». I senere tid har de lansert flere kampanjer, blant annet om nullvisjonen deres og om å holde fokus, som virkelig har truffet meg midt i hjertet. Deres kommunikasjonsarbeid har gjort, og fortsetter å gjøre, en betydelig forskjell ved å øke vår bevissthet rundt trafikksikkerhet og bidrar til å redde liv i trafikken.

Ikke medlem?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

Medlemsfordeler

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

– For oss er en god pasienthistorie ofte avgjørende for å få en sak på i mediene. I tillegg er det selvsagt viktig at det man ønsker å formidle er relevant og interessant for flere enn oss selv. Med riktig timing, at saken har nyhetsverdi og en vinkling som fanger oppmerksomheten til både journalister og lesere, kommer man langt. Å bygge gode relasjoner med journalister som er interessert i ditt felt eller tematikk, vil naturligvis også øke sjansene for mediedekning.

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Da synes jeg dere skal intervjue avdelingsleder for kommunikasjon og kampanjer i Trygg Trafikk, Cecilie Bryner.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Hva inspirerer deg mest i jobben din?

Og da svarer du?

– Muligheten til å øke bevisstheten om brystkreft, som hvert år rammer over 4000 kvinner, og samle inn midler til livsviktig forskning gir motivasjon, og gjør at jobben kjennes meningsfull. Hver eneste sløyfe symboliserer håp, og det er rørende å se hvor mange som støtter og bærer sløyfen.

– Det er også utrolig inspirerende å jobbe sammen med dedikerte og engasjerte kollegaer, frivillige, støttespillere og samarbeidspartnere som alle brenner for samme sak. Deres innsats er avgjørende for at vi kan nå ut til så mange og gjøre en forskjell for alle som rammes av brystkreft.

– Men det som inspirerer meg aller mest, er de modige kvinnene som stiller opp og deler sine historier. Deres åpenhet om hvordan brystkreft har påvirket livene deres, gir tilhørighet og styrke til andre i lignende situasjon. Det står det enormt stor respekt av.

Kathrine Barli (35)

Stilling: Kommunikasjonsansvarlig Rosa sløyfe, ansatt i Brystkreftforeningen

Utdanning: Master i medievitenskap fra Universitetet i Oslo


Siste saker

Har du lest disse?