Banner
Fredagsstafetten

Fredagsstafetten med Kristina Picard

Denne uken har vi snakket med en selvstendig kommunikasjonsrådgiver, som var en av initiativtakerne bak kampanjen #ikkekontroversielt.

FREDAGSSTAFETTEN

Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål. Anura Sakholkar, kampanjeleder for Verdensdagen for psykisk helse, utfordret Kristina Picard, selvstendig kommunikasjonsrådgiver.

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Fredag er min yndlingsdag, og helgefølelsen kommer uansett! Det beste er om jeg rekker litt egentid i marka før jeg henter barna på skolen og i barnehagen. Det er en luksus jeg i større grad kan unne meg nå når jeg jobber frilans. Det hjelper også med et ryddig hus, men det får jeg ikke alltid til. 

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke
kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

– Kunstig intelligens er allerede en del av verktøykassen vår. Mange bruker KI for å skrive og utforme budskap. Selv synes det er spesielt nyttig for å strukturere tanker og gjøre tekstarbeidet mer effektivt. KI kan fjerne noen av de kjedelige oppgavene, gi oss innsikt og til og med forbedre innholdet vi lager.

Samtidig er det viktigere enn noen gang med kritisk tenkning og menneskelig skjønn. KI kan hjelpe oss, men det er vi som må stå for den etiske vurderingen, den tydelige rådgivningen og den strategiske ledelsen innen kommunikasjon.

Trenger vi et lobbyregister i Norge?

– Ja! Jeg er tilhenger av så mye åpenhet som mulig. Nå lever vi en tid hvor vi tydelig ser at sterke lobbyister og kapitalister har et solid grep om verden. Bransjen vår vil tjene på et register. Kanskje vil det også styrke tilliten til demokratiet - hvem ønsker ikke det?

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Igjen vil jeg slå et slag for åpenhet. Jeg skulle ønske vi var mer åpne om de dilemmaene som ligger bak beslutninger. Ingenting er svart/hvitt, og de fleste valg krever grundige diskusjoner og avveininger mellom gode, men ofte motstridende hensyn. Selskaper består av levende mennesker som har vurdert ulike perspektiver. Å vise menneskelighet bygger tillit, ikke mistillit, som mange tror. Slik kan vi øke tilliten til topplederne og selskapene vi representerer, men også til oss som rådgivere.

Et eksempel er Apples håndtering av personvern kontra offentlig sikkerhet i 2016. Selv om beslutningen var kontroversiell, fikk Apple ros for sin åpne og balanserte kommunikasjon. 

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i
folks hverdag?

– Om jeg må velge én ting, vil jeg trekke frem det imponerende arbeidet med brukerkommunikasjon i Skatteetaten. Jeg husker hvordan foreldrene mine kunne bruke hele helger på selvangivelsen – nesten som en høytid. I dag bruker jeg fem minutter på å sende inn skattemeldingen. For tilliten er det avgjørende at vi både forstår skatten vår, og at det blir færrest mulig feil. Vi kan bruke verdifull tid på andre ting, samtidig som vi stoler på at systemet fungerer slik det skal.

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

– Se deg selv utenfra og finn den historien som er interessant for folk, ikke for deg. Den beste historien er ofte den du forteller rundt middagsbordet hjemme. Da kommer tankene ufiltrert ut. Prøv å holde på den historien uten å gå for mange runder internt etterpå. Og vær på tilbudssiden overfor journalistene, som ofte har det travelt. Tilby for eksempel tilgang til en kunde eller en brukeropplevelse. 

IKKE MEDLEM?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

Medlemsfordeler

Hvem synes du vi skal intervju neste fredag?

– Sjefen i en av Norges viktigste kommunikasjonsavdelinger, Silje Grytten. Hun jobber for Leger uten grenser, og hun og teamet lager kommunikasjon som redder liv. Jeg har enorm respekt for det arbeidet de gjør med en liten, effektiv avdeling. 

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Hvordan kan kommunikasjonsavdelingen hjelpe selskapet med å ta ansvar i krisesituasjoner som Gaza-konflikten?

Og da svarer du?

– Vi kan stille viktige og vanskelige spørsmål internt og være gode rådgivere i etikk, åpenhet og ansvar. Når vi hjelper selskaper, organisasjoner og ledere med å handle i tråd med verdiene sine, bygger det tillit og styrker omdømmet på lang sikt. Vi kan være åpne om hvordan selskapene følger opp sitt samfunnsansvar. Klarer vi dette på en god måte, er det en vinn-vinn for både selskapet og samfunnet. Det er ikke kontroversielt å si at det alltid, alltid er galt å drepe barn, eller å stå ved FNs menneskerettigheter uansett hvem som bryter dem. Ta med det inn i helgen!

Kristina Picard (46)

Stilling: Selvstendig kommunikasjonsrådgiver og samarbeidspartner med Bohr Kommunikasjon

Tidligere jobber verdt å nevne: Kommunikasjonssjef i Bane NOR og forbrukerøkonom i Storebrand. 

Utdanning: Økonomi på NHH og journalistikk i Oslo


Siste saker

Har du lest disse?