Banner
Fredagsstafetten

Fredagstafetten med Nils Mørk

FREDAGSSTAFETTEN

Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål.

Espen Skran, senior kommunikasjonsrådgiver i Bufetat ga stafettpinnen videre til Nils Mørk, kommunikasjonssjef i det politiske partiet MDG

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Aller helst at jeg ikke må jobbe i helga. En kald fredagspils med kolleger hjelper mye, eller en bedre middag med kona og familien. 

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

– Jeg tror det vil gjøre oss alle enda mer effektive, dessverre. Det burde jo føre til mer fritid, men jeg tror at kravene også kommer til å øke, slik det har skjedd med alle teknologiske greier de siste tiårene. Resultatet blir enda flere saker, debatter, podcaster og så videre, kort sagt enda mer kommunikasjon. Spørsmålet er om publikum egentlig har båndbredde til det. Kanskje vi får AI-publikum og AI-skribenter, så kan vi alle dra til fjells og slappe av? 

IKKE MEDLEM?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

medlemsfordeler

Trenger vi et lobbyregister i Norge?

– Absolutt, dette har MDG jobbet for lenge. Det er en snikamerikanisering på gang i norsk politikk, hvor proffe lobbyister og pengemakta får økende gjennomslag på bekostning av resten av folket. Jeg kunne nevnt pengebruk i valgkamp, annonsering, polarisering og ekkokammer her også, vi er som vanlig noen år etter USA men beveger oss i samme retning. Men hvem er lobbyyist for de svake i samfunnet? Husk at under pandemien ble det nedstegning og lut for ungdommen, og skattepakke for olja. Som et absolutt minimum må vi ha et register over hvem som påvirker for å gi media en bedre sjanse til å følge opp. Det er egentlig vanskelig å forstå at det ikke er mer oppstyr rundt dette. 

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– Jeg tror egentlig ikke kommunikasjonsfolk er samlet nok til å kunne gjøre noe som gruppe. Vi tjener alle forskjellige herrer, som ofte er i konflikt med hverandre. Men hvis vi skulle gjort noe tror jeg det må være noe på grunnleggende yrkesetikk. Kanskje vi skal lære av legene? Dere i foreningen kunne lagd en slags hippokratisk ed for kommsfolk, noe om sannhet og åpenhet og slike gammeldagse ting?

Jeg tror egentlig ikke kommunikasjonsfolk er samlet nok til å kunne gjøre noe som gruppe.
Nils Mørk

KI og digital kommunikasjon
Hva gjør vi med jobbens Facebook-side, nå?
Les mer

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?

– Jeg jobber i politikken, så på godt og vondt skjer jo det hver dag. Men jeg vil trekke fram Mads Nyborg Støstad i NRK som endelig klarte å vise hvor mye natur som raseres hver dag i Norge. Dette er et problem som er vanskelig å vise, fordi alle enkeltinngrep er vanskelig å se i sammenheng. Jeg er imponert over at de klarte å bruke KI til å få oversikt og godt kommunikasjonsfaglig arbeid for å engasjere folk. 

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

– Ikke gi deg. Hvis man har en viktig sak, så må man bare kjøre på.  Det fins alltid en kreativ vinkling, nye fakta, nye konflikter eller bildemuligheter. 

Strategisk kommunikasjon
Slik blir du mer strategisk
Les mer

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Lars Nygård i Deichman. Han er en usedvanlig klok mann. 

 Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Kommer MDG over sperra neste gang da?

 Og da svarer du?

– Ja. Men bare hvis alle som har lyst på reell endring i miljøpolitikken stemmer på oss. Det sto om mindre enn 2000 stemmer sist gang. Husk at Støre vant klimavalget i 21 på å love å sette klima som rammen for all politikk, men fasit er at de bare kjører på som vanlig.

Nils Mørk

Alder: 46

Stilling: Kommunikasjonssjef i MDG

Tidligere jobber verdt å nevne: Leger Uten Grenser, Care, FN, traktorsjåfør og avisbud

Utdanning: Master i Development Management fra London School of Economics, Cand Mag med mellomfag historie fra UiO.

 

 


Siste saker

Har du lest disse?