Fredagsstafetten med Silje Grytten
Denne uken er det kommunikasjonssjefen i Leger Uten Grenser som har svart på våre spørsmål.
Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål. Kristina Picard, en av initiativtakerne bak kampanjen #ikkekontroversielt, sendte stafettpinnen videre til Silje Grytten, kommunikasjonssjef i Leger Uten Grenser.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Den får jeg av vaffellukten som kommer sigende fast hver fredag fra kantinen rundt lunsjtider. For selv om jeg ikke liker vafler så godt, er fredagslunsjen hos Leger Uten Grenser et høydepunkt i uken. Følelsen øker på frem til fredagslotteriet på slutten av dagen, som ofte ender med at de som ikke må løpe rett hjem til tacoen tar et glass sammen i loungeområdet. Der sitter folk på kryss og tvers av avdelingene og skravler mens vi krangler om hvem sin tur det er å spille i Spotify-køen. Som bergenser blir man gjerne beskylt for å både overdrive og skryte litt, men jeg vil uansett påstå at arbeidsplassen vår kanskje er den koseligste i Norge.
Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?
– Folk som kjenner meg vil muligens humre litt når de ser at jeg skal mene noe vettugt om KI på trykk, for dette kan jeg lite om. Men jeg tror nok at kunstig intelligens fullstendig vil endre måten mange arbeider på. For oss som driver med historiefortelling fra virkeligheten, kanskje mindre enn noen frykter. Vi publiserer innhold fra krevende og sensitive kontekster og selv om nødvendig innhold kan være krevende å skaffe til veie, vil det aldri bli et alternativ for oss å benytte KI-generert innhold. Leger Uten Grenser er helt avhengig av høy troverdighet i det vi formidler, og vi må kunne garantere for at hvert bilde du ser, hver stemme du hører, eller hvert ord du leser fra felt, kommer fra en ekte person og en sann kontekst.
Trenger vi et lobbyregister i Norge?
– Helt klart, men da svarer jeg kanskje mer med hatten på fra min forrige jobb som politisk rådgiver i Stortinget. Lobbyisme, eller påvirkningsarbeid som jeg syns er et bedre ord, er et gode og en viktig del av informasjonsflyten i et fungerende demokrati. Politikere er helt avhengig av informasjon fra ulike aktører for å fatte gode beslutninger. Samtidig må vi være klar over bindinger og partenes motivasjon for å snakke sammen. Jeg har aldri helt skjønt motstanden mot å registrere denne kontakten offisielt. Og ja, jeg vet at møter også finner sted på pub eller i stampen på en luksushytte. Men de som kjemper mest imot, gir oss vel nettopp grunnen for at vi trenger det.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Den bransjen er så mangt, men jeg tenker på kommunikasjonsjobben mer som et fag i formidling der vi selger et budskap. Når Leger Uten Grenser publiserer eller pitcher en sak, «selger» vi en sterk historie til publikum, presse eller myndigheter. Hvis vi gjør det bra, «kjøper» flere historien vår, og da har en avdeling med slagordet «Færre dør når flere vet» lyktes. Men det du sier må være sant, uten å overdrive eller skjule noe. De som opplever lav tillit, har kanskje pakket inn formidlingen sin vel glossy. Hvis noe høres for godt ut til å være sant og så videre. Tillit avles av troverdighet, ganske enkelt.
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Bufdir sin kampanje «Et nytt kapittel» laget av Fantefilm, er rettet mot menn for å få flere til å bli fosterforeldre og treffer meg veldig. Den bruker Liverpool sin hymne «You’ll Never Walk Alone» og vi ser er en pappa som trist rydder bort alle Liverpool-effekter på et barnerom som noen har flyttet ut av. Men det snur til noe fint når en ung jente trår sjenert inn på sitt nye rom med Manchester City-drakt på. Jeg hadde fosterbror i åtte år og håper denne reklamen kan bidra til at flere barn som trenger det kan få et trygt hjem. (Selv om Liverpool-supporteren i meg kjenner at det smerter når han pakker ned Mohamed Salah figuren..)
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.Ikke medlem?
Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?
– Det er å bli engasjert selv og formidle den følelsen. Jeg ser for meg saken på forhånd, med overskrift og ingress, gjerne et sterkt sitat og innhold til eventuell faktaboks. Jeg begynner med den personlige vinklingen, det er den viktigste knaggen. Det er for eksempel hun ene som forteller om å bli kvestet for livet av en utrygg abort. Hennes historie kan skape et stort medieoppslag og en viktig debatt om hvordan titusenvis flere vil bli kvestet på samme måte, mange med dødens som utfall. Når Donald Trump med stor sannsynlighet gjeninnfører «The Global Gag Rule» eller "munnkurv-regelen", vil konsekvensene ramme kvinner i fattige land spesielt hardt. USA er den største giveren til globalt helsearbeid og bestemmelsen forbyr dem å bidra økonomisk med støtte til klinikker, organisasjoner og sykehus som informerer om abort eller utfører abort i utlandet.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Marte Ramborg, CEO i Spoon Agency. Hun var direktør for kommunikasjon og marked da jeg var samfunnskontakt i Stiftelsen Norsk Luftambulanse for mange år siden, og har vært min rollemodell som leder. Marte har et usedvanlig klokt hode med et hjerte som banker for de humanitære sakene. Dessuten syns jeg det er ganske kult at en norsk dame blir internasjonal konsernsjef i en bransje med sterk konkurranse.
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Vinner Brann seriegullet?
Og da svarer du?
– Bare en gærning ville jinxet det med et svar, men jeg skal hvert fall hjem til Bergen i desember og rope stemmen min hes på Stadion hvis det skjer!
Stilling: Kommunikasjonsdirektør i Leger Uten Grenser Tidligere jobber verdt å nevne: Sykepleier ved Oslo Universitetssykehus, stabssjef for bystyregruppen til Oslo Ap, og den først fine Cubus-jobben. Utdanning: Sykepleier og grunnfag i markedsøkonomi fra BI.Silje Grytten (47)
Siste saker
Har du lest disse?