Banner
Fredagsstafetten

Fredagsstafetten med Tore Kamfjord

– Vi jobber her fordi vi skal gjøre det mulig for folk å forstå hvilke rettigheter, plikter og muligheter de har, og for at de skal bli hørt og få svar på sine spørsmål.

Fredagsstafetten

Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål. Kristine Meek, partner og kommunikasjonsrådgiver i Sannum & Bergestuen, utfordret Tore Kamfjord, utredningsleder i kommunikasjonsavdelingen i DSB.

Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?

– Tacofredag var en fast greie da ungene var små, men alt til sin tid; nå er det viktigste å unngå taco på fredager. Men god mat og godt drikke, enten bare med de aller nærmeste eller med gode venner, er en god start på helgen. Det er også kino eller konsert, eller en tur på hytta. Jeg synes helgen varer mye lengre hvis jeg på fredag gjør noe hyggelig med folk jeg er glad i. 

Jeg er ganske overbevist om at det kommer til å endre arbeidshverdagen radikalt de nærmeste årene.
Tore Kamfjord

Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?

– Min lille erfaring så langt er at KI er nyttig for å samle og sammenstille store mengder informasjon, og fungerer godt til å disponere og strukturere. Jeg er ganske overbevist om at det kommer til å endre arbeidshverdagen radikalt de nærmeste årene. Enn så lenge velger jeg å være nysgjerrig og satser på at kunstig intelligens blir et bra supplement til den menneskelige.

Trenger vi et lobbyregister i Norge?

– Jeg mener det er utrolig viktig med størst mulig åpenhet om hvem som snakker med hvem. Det er et demokratisk problem hvis vi ikke vet hvem våre folkevalgte får råd og innspill fra, og hvilken agenda de har. Hvis et lobbyregister kan bidra til mer åpenhet om forholdet mellom beslutningstakere og interessegrupper, er det et godt tiltak.

Ikke medlem?

Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.

medlemsfordeler

Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?

– For oss som jobber i statsforvaltningen, tror jeg det korte svaret er: Følg målene og prinsippene i den statlige kommunikasjonsplakaten. Vi jobber her fordi vi skal gjøre det mulig for folk å forstå hvilke rettigheter, plikter og muligheter de har, og for at de skal bli hørt og få svar på sine spørsmål. Hvis vi bidrar til åpenhet og dialog, tror jeg det vil styrke tilliten til både egen yrkesgruppe og til forvaltningen.

Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?

– Brann- og redningsvesen over hele landet jobber hver dag med å forebygge brann hjemme hos landets innbyggere, spesielt hos risikoutsatte grupper. Her blir kommunikasjon brukt som ett av flere virkemidler. Det langsiktige og systematiske arbeidet har ført til færre branner, færre omkomne og bedre livskvalitet for mange.

Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?

– Ikke vær avsenderfokusert, men legg vekt på hvem saken har betydning for og hvordan. Ha gjerne en case du kan tipse journalisten om.

Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?

– Jeg vil gjerne sende stafettpinnen til Trine Sivertsen Sommerlade, kommunikasjonsleder i Bergen brannvesen. Hun er smart og engasjert, og en god representant for alle de flinke kommunikasjonsfolka i brannvesen over hele landet.

Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?

– Er det på tide å gi opp kampen i forhold til forholdisme?

Og da svarer du?

– Jeg er forholdsvis sikker på at slaget er tapt, men velger å ikke forholde meg til det.

Tore Kamfjord (54)

  • Stilling: Utredningsleder i kommunikasjonsavdelingen i DSB.
  • Tidligere jobber verdt å nevne: Prosjektleder miljøvennlig transport i Telemark fylkeskommune, sekretariatsleder for Sjøvettkampanjen/Sjøfartsdirektoratet, informasjonsrådgiver i Riksteatret og redaksjonsassistent/researcher i NRK.
  • Utdanning: Cand. mag (UiO), Markedsøkonom (BI), videreutdanning i kommunikasjon (BI).