La lederne snakke fra hjertet
Randi Laukli, kommunikasjonsleder ved Nasjonalt senter for e-helseforskning, synes kommunikasjonsfolk burde skrive færre talepunkter, mens journalistene burde bruke mer forskning.
Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål.
Ingvild Straume, kommunikasjonsdirektør på OsloMet ga stafettpinnen videre til Randi Laukli, kommunikasjonsleder ved Nasjonalt senter for e-helseforskning.
Hva skal til for å gi deg helgefølelsen?
– Lørdagsmorgenen! Det lukter kaffe, og vintersola kommer gjennom kjøkkenvinduet. Snøen og havet glitrer. Hele dagen ligger åpen, og vi har all verdens mulighet til å finne på noe ute i den deilige snøen, med eller uten unger, på fjellet, på vannet eller i løypa. Lykke!
Hvordan ser du for deg at kunstig intelligens vil påvirke kommunikasjonsfaget og jobbene våre fremover?
– Det har jo påvirket faget vårt i mange år allerede. Det må vi ikke glemme. Uansett, KI har et enormt potensial: vi kan automatisere kjedelige oppgaver, skreddersy innhold og målrette kommunikasjonen bedre. Jeg tenker at etiske retningslinjer for bruk av KI innen kommunikasjon og markedsføring må på plass slik at tilliten til faget vårt bevares.
Trenger vi et lobbyregister i Norge?
– Ja! Åpenhet er en grunnleggende verdi i samfunnet vårt. Et lobbyregister vil gi større gjennomsiktighet i de politiske påvirkningsprosessene og igjen, økt tillit.
Hva kan kommunikasjonsfolk gjøre for å styrke tilliten til egen bransje?
– Fremme åpenhet i egen bransje og organisasjoner. Være ærlig, empatisk og holde det vi lover. Ikke skrive så mange talepunkter, men la lederne snakke fra hjertet. Talepunkter er kjedelig! Ta ansvar for feil utover å «legge seg flat» og, ikke minst, bring lekenhet inn i kommunikasjonen – der det passer, selvfølgelig!
Vi jobber for faget! Som medlem får du mange fordeler og et landsdekkende faglig nettverk.Ikke medlem?
Gi eksempel på en kommunikasjonsjobb du mener har gjort en forskjell i folks hverdag?
– Alle som har bidratt til å løfte psykisk helse frem fra mørke kroker og tabubelagte rom. Organisasjonen Mental Helse skal ha sin del av æren gjennom befolkningskampanjen Verdensdagen for psykisk helse, som har pågått i over 30 år.
På E-helseforskning studerer vi bl.a. bruk av digitale verktøy i behandling av psykiske lidelser, og for bare få år siden ville det vært utenkelig å få ekte brukere til å stå frem i sakene våre. Det er det ikke lenger!
Hva er ditt beste tips for å få en sak på i mediene?
– Vær aktuell, foreslå ekte mennesker som kan fortelle historiene. Digitalisering i helsetjenesten får sjelden hovedrollen i media – bortsett fra når det går galt, så vi må alltid lete etter den fine, nære historien hvor IKT kan få en birolle.
Hvem synes du vi skal intervjue neste fredag?
– Stine Hommedal i Havforskningsinstituttet – hun og hennes kolleger kommuniserer forskning på en fantastisk levende og leken måte i sosiale medier. Jeg er hodestups jobbforelsket i måten de kommuniserer på!
Og hvilket bonusspørsmål ville du gjerne hatt?
– Hva savner du i norske medier?
Og da svarer du?
– Mer kunnskapsbasert journalistikk. Altså at journalistene bruker mer forskning. Det trenger ikke være så vanskelig – det sitter kommunikasjonsfolk i de aller fleste forskningssentrene i Norge – og de brenner etter å få hjelpe til!
Stilling: kommunikasjonsleder i Nasjonalt senter for e-helseforskning Tidligere jobber verdt å nevne: Marketing manager Innovasjon Norge Paris Utdanning: Master i kommunikasjon, EFAP Lyon, og Executive Master i ledelse, BI Randi Laukli (50)
Siste saker
Har du lest disse?