Fagstoff
Hold deg oppdatert
Her finner du artikler, foredrag, blogginnlegg og fagbøker om kommunikasjon. Velg kategorien du vil lære mer om.
Video
Én samlende identitet for hele Oslo
Oslo kommune og Creuna har utviklet en felles identitet som skal gjøre Oslo kommune tydeligere og mer forståelig for innbyggerne. Bred involvering var avgjørende for å klare å redusere antall logoer fra 250 til én. Den nye identiteten ble vedtatt av Oslo bystyre i 2019, og kommunen jobber nå med å implementere identiteten i en stor og kompleks organisasjon. John Aurtande og Hanne Rønning Jorud snakket om prosjektet på Kommunikasjonsdagen 2020.
Hvilke pressemeldinger fanges opp av pressen og hvorfor?
Å få ting frem i mediene er ikke alltid like lett. Ofte kan det forsvinne i den store bunken med pressemeldinger. Hva er det som egentlig gjør at de fanges opp av pressen? Erik Waatland er ansvarlig redaktør og daglig leder i Medier24 - landets største medienettsted. Han har jobbet som journalist og programleder i NRK, digital reporter i Trønderavisa og som presse- og informasjonsoffiser i Hæren. 31-åringen er utdannet innen broadcast journalism og politisk journalistikk ved Southampton Solent University og er tidligere styremedlem i Norwegian Online News Association.
Tillit er politiets viktigste våpen
Foredragsholder: Arne Lutro, Vest politidistrikt. Vest politidistrikt har stått i mange store og tunge mediesaker de siste årene. Monika-saken og flere interne varsler har satt tilliten til politiet i vest på prøve. Arne Lutro er kommunikasjonsdirektør i Vest politidistrikt og på Høstseminaret skal han fortelle om konkrete tiltak, dele eksempler på saker og snakke om hvorfor strategisk kommunikasjon er avgjørende for best mulig måloppnåelse.
Dette innholdet er kun tilgjengelig for medlemmer som har logget inn.
PR-prat
Fagbøker
For at alle borgere i et samfunn skal kunne være delaktige i de demokratiske prosessene, trengs det informasjon om hva som skjer, og på hvilken måte vi alle forventes å delta. Men hvem er det egentlig som gir oss denne informasjonen, og hvordan?
Antologi med analyser av ytringsfrihetens vilkår i Norge. Tar for seg blant annet nettdebatter, tillit til mediene, forsknings-formidling og ytringsfrihet i akademia.
Med økte krav til virksomhetenes åpenhet og synlighet blir leder kommunikasjon i sosiale medier viktig. Her får du case og intervjuer med fremtredende danske ledere om deres bruk av sosiale medier.
Innsyn i praksis er en håndbok for alle som vil lære seg hvordan de får tilgang til informasjon de har behov for.
Les anmeldelse av boken