Fagstoff
Hold deg oppdatert
Her finner du artikler, foredrag, blogginnlegg og fagbøker om kommunikasjon. Velg kategorien du vil lære mer om.
Video
Faglig frokost: Måling og effekt
Under Kommunikasjonsdagen i april i år fikk vi høre mye om viktigheten av å jobbe strategisk med kommunikasjon. For å kunne oppnå det, må vi vite hvor vi er og hvor vi skal, og vi må kunne måle effekten av det vi allerede kommuniserer og eventuelle endringer vi gjør.
Innsikt som verktøy for bedre kommunikasjon
Hvorfor og hvordan bør man bruke kvalitativ metode? Og hva er egentlig mobiletnografi? Når man hører om analyseinstitutter tenker man raskt på tall og statistikk, men hva med lillebroren kvalitativ metode? På Kommunikasjonsdagen delte Anita Lynne, leder for kvalitativ innsikt i Respons Analyse, hva som skjer av utvikling på feltet og hvorfor det er relevant for kommunikasjonsbransjen. Anita tar deg med inn i forbrukernes hoder og hjerter gjennom bruk av mobiletnografi og snakker om hvordan denne innsikten kan gjøre kommunikasjonen din enda mer spisset og relevant.
Fordypning: Fra mål til måling
Foredragsholdere: Svein Inge Leirgulen, Tekna og Torunn Sæth, Forsvaret Hvordan kan man best vise effekten av kommunikasjonsarbeidet? I denne fordypningen får du en kort innføring i hvordan du bruker AMECs integrerte rammeverk for måling og evaluering og du lærer hvordan du kan lage smarte kommunikasjonsmål. I tillegg kommer Forsvaret til å dele sine erfaringer med å bruke rammeverket i store prosjekter. Kommunikasjonsforeningen har oversatt AMECs rammeverk til norsk. Det hjelper deg å sette smarte mål, og viser hvordan du kan planlegge og måle kommunikasjonseffekt i ulike faser, helt frem til måloppnåelse.
Dette innholdet er kun tilgjengelig for medlemmer som har logget inn.
PR-prat
Fagbøker
Boken for deg som jobber med å samle inn eller behandle personopplysninger. De aller fleste bestemmelsene som har betydning for å kunne gjøre dette på lovlig måte, blir gjennomgått.
Hvordan få gjennomslag i den offentlige debatten, overfor beslutningstakere og publikum? Bedre PR og kommunikasjon - en praktisk håndbok viser hvordan PR og strategisk kommunikasjon kan hjelpe deg til å gjennomføre ulike typer kommunikasjonstiltak til fordel for egen organisasjon.
Les anmeldelse av boken
Grunnleggende innføring i innholdsmarkedsføring, med praktiske tips og metoder, vist med eksempler. Tar for seg innholdsproduksjon, - strategi, - taktikk og -ledelse, samt effektmåling.
Praktisk innføring i metodearbeid: Hvordan velge riktig metode og gjennomføre undersøkelser og analyser korrekt. Boken omfatter de mest brukte kvantitative og kvalitative metodene, i tillegg til metoder for kunstnerisk utviklingsarbeid.