Fagstoff
Hold deg oppdatert
Her finner du artikler, foredrag, blogginnlegg og fagbøker om kommunikasjon. Velg kategorien du vil lære mer om.
Video
Faglig frokost: Er du klar for en krise?
Når en krise inntreffer, er god kommunikasjon helt essensielt. Vi må kommunisere godt og effektivt internt, og vi må kommunisere tydelig og tillitsvekkende eksternt. Men hva skal til for å oppnå dette? Og ikke minst - hva blir konsekvensene når vi trår feil? Kristine Meek er partner i Sannum og Bergestuen og har erfaring fra krisehåndtering i både næringsliv, frivillige organisasjoner og offentlig virksomhet. Rune Mørck Wergeland er partner i Wergeland Apenes strategi og kommunikasjon. Han har også erfaring med krisekommunikasjon fra både inn- og utland i offentlig og privat sektor, og har blant annet vært kriseansvarlig i NRK.
Vannkrisen på Askøy: Hva skjedde på bakrommet?
Sommeren 2019 opplevde Askøy kommune det som virkelig ikke skal skje. Tidligere varaordfører Bård Espelid og kommunikasjonssjef Dag Folkestad deler sine erfaringer og beste råd om kommunikasjon som verktøy i kriser – fra den gang det sto på som verst.
Trygdeskandalen sett fra innsiden
Den alvorlige trygdesaken har preget mediene siden oktober, men hvordan har det vært på innsiden i NAV? Hege Turnes, kommunikasjonsdirektør i NAV, i samtale med Astrid Bugge Mjærum, kommunikasjonsdirektør i Skattedirektoratet, tar oss med inn i kommunikasjonsavdelingen i NAV. Hva skjedde bak lukkede dører og hvordan jobbet de? Hva fikk de til, hva var vanskelig og hvilke lærdommer sitter de igjen med?
Dette innholdet er kun tilgjengelig for medlemmer som har logget inn.
PR-prat
Fagbøker
En praktisk bok, på dansk, om hvordan folk reagerer på informasjon i krisetid, om hvilke kommunikasjonskanaler som fungerer best, og hvordan man som myndighet og selskap kan fastholde tilliten.
Amerikanske Nierman er ekspert på krisekommunikasjon. Dessuten leder han sitt eget PR-byrå. I denne bestselgeren fra 2021 skriver han om hvordan vi kan gjennomleve kriser samtidig som vi forbereder oss på sunn forretningsdrift i fremtiden. Noe å tenke på?
Forfatteren ønsker å få frem at en krise ikke behøver å være en katastrofe dersom den håndteres riktig. Selskaper som håndterer krisen på en god måte kan få større tillit fra kunder og allmennheten, mens en dårlig styrt krise kan resultere i det motsatte.