Banner

Kommunikasjonsdagene 2021

Onsdag 28. april kl. 10:00 - Torsdag 29. april kl. 12:00
Digitalt
Pris: 1750 (medlem) , 2750 (ikke-medlem)

Årets Kommunikasjonsdag blir heldigital!

Vi vet det kan være vanskelig å sette av en hel dag, og vi har derfor fordelt det spennende innholdet over tre dager. Sett av tid i kalenderen, og gled deg til tre dager med påfyll og inspirasjon. 

Du får:

  • starte dagen med fag og inspirasjon. Fra kl. 10:00 - 12:00 får du foredrag som skal inspirere, engasjere og være fagnyttige.
  • tilgang til opptak av innleggene i etterkant, dersom du ikke kan se dem direkte. (Det blir ikke gjort opptak av lynkursene).
  • muligheten til å melde deg på lynkurs.

Grupperabatt:

Påmeldingen er personlig, men er dere tre eller flere kollegaer fra samme arbeidssted får dere 15 % rabatt på alle billettene. Samlet påmelding kan sendes til post@kommunikasjon.no, husk å oppgi fakturaadresse og merking av fellesfaktura. Tilbudet gjelder bare for medlemmer av Kommunikasjonsforeningen.

Studentrabatt:

Studentmedlemmer av Kommunikasjonsforeningen kan delta på fagseminaret for 500 kroner. Påmelding sendes post@kommunikasjon.no.

Pris medlemmer
1750
Pris Ikke-Medlemmer
2750

Program

Her finner du programmet for de digitale Kommunikasjonsdagene.

Program
Når Hvor Hva Hvem
10:05
Status for kommunikasjonsyrket i 2021
Høyskolen Kristiania og Kommunikasjonsforeningen
10:05

Status for kommunikasjonsyrket i 2021

Høyskolen Kristiania og Kommunikasjonsforeningen

I samarbeid med Høyskolen Kristiania har vi satt i gang en årlig undersøkelse som skal ta for seg kommunikatøres innflytelse, kompetanse og arbeidsområde.

På de digitale Kommunikasjonsdagene skal de første resultatene presenteres.

10:42
Barcelona-prinsippene 3.0 - Om betydningen av å vise kommunikasjonsarbeidets verdi
Richard Bagnall
10:42

Barcelona-prinsippene 3.0 - Om betydningen av å vise kommunikasjonsarbeidets verdi

Richard Bagnall

Pandemien har ført til et intenst kostnadsfokus for mange virksomheter. For kommunikasjonsfolk er det derfor viktigere enn noen gang å vise sin verdi for organisasjonen. På de digitale Kommunikasjonsdagene kommer Richard Bagnall, styrelederen i den internasjonale måleorganisasjonen AMEC, til å forklare hvordan Barcelona-prinsippene kan hjelpe oss med dette. Hva er de nye endringene, hva kan riktig målemetode ha å si, og hvordan du kan du implementere rammeverket i egen organisasjon.

Bagnall er daglig leder i CARMA International, og har jobbet med måle effekten av kommunikasjonsarbeid i over 25 år. Han har sittet i styret i AMEC i over ti år, de fem siste som styreleder. I tillegg har han lenge vært et aktivt medlem av UK Government’s Cabinet Office Evaluation Council.

Når Hvor Hva Hvem
10:02
Kommunikatørers rolle i det postfaktuelle samfunn – Om ansvar, initiativ og nødvendige ferdigheter
Jim Macnamara
10:02

Kommunikatørers rolle i det postfaktuelle samfunn – Om ansvar, initiativ og nødvendige ferdigheter

Jim Macnamara

Jim Macnamaras nyeste forskning viser at det ikke bare er Donald Trump, nettroll og fiendtlige land som bidrar til desinformasjon, manipulasjon og påvirkning. Også kommunikatører spiller en vesentlig rolle. På Kommunikasjonsdagen skal han snakke om hvordan vi kan unngå det ved å sette etikk på dagsorden, være bedre på selvregulering og lære strategier for å imøtegå desinformasjon. I tillegg skal han snakke om hvorfor måling og evaluering nå er viktigere enn noensinne for å kunne kartlegge effekten av strategisk kommunikasjon.

Jim Macnamara er en anerkjent for sitt arbeid og forskning på måling av kommunikasjonsarbeid, han har nylig gitt ut boken «Beyond Post-Communication - Challenging Disinformation, Deception, and Manipulation». Macnamara er professor i offentlig kommunikasjon ved University of Technology i Sydney og leder World Health Organizations (WHO) arbeid med å evaluere og forbedre informasjonen om COVID-19.

 

11:35
Slik ble kampanjen "Straff skader" til
Ina Roll Spinnangr
11:35

Slik ble kampanjen "Straff skader" til

Ina Roll Spinnangr

Kampanjen, som har inneholdt alt fra annonser i tradisjonelle og sosiale medier og plakater i bybildet, til kunstutstilling,  VR- effekter og kronikker, viser sterke historier basert på virkelige hendelser. Målet er å samle støtte til den mye omtalte rusreformen som snart skal behandles i Stortinget. Ina Roll Spinnangr er styreleder i Foreningen Tryggere Ruspolitikk, som er en av flere aktører som har utviklet kampanjen. På Kommunikasjonsdagene forteller hun hvordan kampanjen ble til, hvordan den ble mottatt og hvordan det plutselig utviklet seg til en kunstutstilling i samarbeid med Ferd AS og Shoot Gallery.

Bildene  i kampanjen er tatt av Pernille Sandberg og designere er Alkemist. 

Når Hvor Hva Hvem
10:00 Programstart
10:00

Programstart

10:02
Borgere er fra Venus, myndigheter fra Mars
Vilma Luoma-aho
10:02

Borgere er fra Venus, myndigheter fra Mars

Vilma Luoma-aho

Vilma Luamo-aho har nylig gitt ut «The Handbook of Public Sector Communication”. På Kommunikasjonsdagene skal hun snakke om digitale borgere, og hvorfor denne målgruppen er fundamentalt annerledes å nå ut til. Hun snakker om hvilke utfordringer myndigheter står ovenfor når de skal nå målgruppen digitalt, og hva slags kommunikasjon som faktisk funker.

Vilma Luamo-aho er professor i kommunikasjon og visedekan for forskning ved Jyväskylä University School of Business and Economics (JSBE). Hun har vunnet flere priser for sin undervisning og forskning, og har gitt ut flere fagbøker om kommunikasjon.

10:30
Slik blir årets valg - en humoristisk spådom
Marius Thorkildsen
10:30

Slik blir årets valg - en humoristisk spådom

Marius Thorkildsen

Marius Thorkildsen er leder for merkevare og brukerbetaling i Aftenposten, og tidligere informasjonsrådgiver.

De siste seks årene har han også vært stand up komiker, og han har stått på det som er å stå på av scener i Norge, og står jevnlig på de største scenene i landet med stor suksess. I tillegg var han med på sesong tre av NRK-serien "Latter Live".

På kommunikasjonsdagen skal han på en morsom måtte spå små og store hendelser fra det kommende stortingsvalget

10:38
Hva skjer hvis vannet i Oslo blir borte?
Kathrine Sæverud Hauge og Kjetil Bjørnsrud
10:38

Hva skjer hvis vannet i Oslo blir borte?

Kathrine Sæverud Hauge og Kjetil Bjørnsrud

Hvis noe skulle skje med Oslos hovedvannkilde, Maridalsvannet, vil størsteparten av Oslos befolking være uten vann i løpet av noen få timer. I ytterste konsekvens vil landets hovedstad måtte evakueres. På Kommunikasjonsdagene skal Beredskapsetaten og Vann- og avløpsetaten fortelle «Historien om Oslo uten vann», og om risikokommunikasjon som må skje før en krise.

Med historiefortelling som virkemiddel har Oslo kommune arbeidet med å kommunisere sårbarhet og risiko til myndigheter og interne interessenter i Oslo kommune. «Historien om Oslo uten vann» har vært viktig i arbeidet med å sette beslutningstakere i stand til å gjøre vedtak som reduserer sårbarheten i byens vannforsyning. Historiefortelling har også vært et sentralt virkemiddel i internkommunikasjon, for å skape felles forståelse for ulike problemstillinger og for å kunne samle og formidle tungt fagstoff på en enkel og forståelig måte. 

Kathrine Sæverud Hauge, beredskapsrådgiver, Beredskapsetaten, Oslo kommune. Beredskapsetaten er en strategisk stabsetat for Oslo kommune, innen beredskapsfagfeltet. Kathrine har, sammen med Vann- og avløpsetaten, ledet kommunens arbeid med beredskapsplanlegging for bortfall av vann i Oslo. 

Kjetil Bjørnsrud, kommunikasjonssjef, Vann- og avløpsetaten, Oslo kommune. Vann- og avløpsetaten har ansvar for en sikker vannforsyning og et velfungerende avløpssystem for landets hovedstad, de er i stadig beredskap og har omfattende planer for ulike scenarier, blant annet for bortfall av vann. 

11:03 Pause med mulighet for digital mingling
11:03

Pause med mulighet for digital mingling

11:10
Samtale: tre byråer om bærekraft
Apeland, Footprint og Try Råd
11:10

Samtale: tre byråer om bærekraft

Apeland, Footprint og Try Råd

Bærekraft er på alles agenda. Try Råd samarbeider med Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft (Sustainable Brand Index), for å gi mer innsikt i hvordan bedrifter kan møte forbrukeres økte etterspørsel etter bærekraft og transparens. Fo°tprint har som kjernevirksomhet å bidra til raskere omstilling for aktører som satser på mer bærekraftige løsninger. Apeland vil ikke ta oppdrag som ikke er i tråd med deres miljøpolicy. Hvordan jobber byråene med bærekraft internt og hva er deres forventinger til kunder? På de digitale kommunikasjonsdagene tar vi praten.

Samtalen ledes av Mala Wang-Naveen, kommunikasjonssjef i Sintef Digital. Hun har tidligere jobbet 16 år som journalist og kommentator i Aftenposten. Mala sitter også i Kommunikasjonsforeningens fagråd for kompetanse, som har ansvar for foreningens kurs- og kompetansetilbud.

11:30 Pause med mulighet for digital mingling
11:30

Pause med mulighet for digital mingling

12:00 Programslutt
12:00

Programslutt

13:00 Lynkurs: Få kontroll på komma, se påmelding lengre ned på siden
13:00

Lynkurs: Få kontroll på komma, se påmelding lengre ned på siden

Når Hvor Hva Hvem
10:00 Programstart
10:00

Programstart

10:33 Pause med mulighet for digital mingling
10:33

Pause med mulighet for digital mingling

11:12 Pause med mulighet for digital mingling
11:12

Pause med mulighet for digital mingling

11:20
Eirik Bergesens talegenerator
Eirik Bergesen
11:20

Eirik Bergesens talegenerator

Eirik Bergesen

Koronakommunikator Eirik Bergesen, programleder for TV2s Norsk Tilstander og Kommunikasjonsforeningens egen Kommunikasjonspodden demonstrerer det nyeste innen kommunikasjonsbransjen, en talegenerator. Som han bruker for å holde en tale om korona for Regjeringen.

11:30
Hvordan vil sosiale medier prege valgåret 2021?
Kari Steen-Johnsen
11:30

Hvordan vil sosiale medier prege valgåret 2021?

Kari Steen-Johnsen

Sosiale medier har blitt stadig viktigere for politiske partier og aktører for å nå ut til velgere og sette agenda. Men hvor viktige er sosiale medier egentlig for velgere under valgkamp? Og hvilken betydning har de sosiale mediene når det gjelder å sette den politiske agendaen, sett i forhold til de tradisjonelle mediene? Basert på et pågående prosjekt om politikeres makt gjennom sosiale medier reflekterer Steen-Johnsen over disse spørsmålene og ser samtidig på hvilken betydning pandemien vil få for årets valgkamp i sosiale medier.

Kari Steen-Johnsen er sosiolog og forskningsleder ved Institutt for samfunnsforskning. Hennes forskningsinteresser inkluderer temaer som politisk mobilisering og deltagelse, offentlig debatt og ytringsfrihet, med vekt på konsekvenser av digitalisering og fremvekst av sosiale medier. For øyeblikket leder hun to større prosjekter om den politiske betydningen av sosiale medier,  CEPOL - Politikeres makt gjennom sosiale medier - Institutt for samfunnsforskning, og FREXO - Ytre høyre på nett og samfunnets motstandskraft - Institutt for samfunnsforskning

12:00 Programslutt
12:00

Programslutt

Når Hvor Hva Hvem
10:00 Programstart
10:00

Programstart

10:34 Pause med mulighet for digital mingling
10:34

Pause med mulighet for digital mingling

10:40
Falske nyheter i Norge
Kristoffer Egeberg
10:40

Falske nyheter i Norge

Kristoffer Egeberg

"Falske nyheter" er ikke et nytt fenomen, men muligheten til å produsere og spre desinformasjon er både enklere og billigere i 2021 enn noen gang tidligere, mye takket være algoritmene til de store sosiale medie-plattformene som fremmer følelser og engasjement fremfor fakta. Men hvor utberedt er falske nyheter i Norge? Hvem sprer feilinformasjonen, og hva kan kommunikasjonsbransjen gjøre i kampen mot falske nyheter?

Kristoffer Egeberg er ansvarlig redaktør i Faktisk.no, en uavhengig redaksjon for faktasjekk av samfunnsdebatten og det offentlige ordskiftet i Norge.

11:08 Pause med mulighet for digital mingling
11:08

Pause med mulighet for digital mingling

11:15
Fem minutters "rant" fra Norges eneste tekstdoktor
Christine Calvert
11:15

Fem minutters "rant" fra Norges eneste tekstdoktor

Christine Calvert

Er bullshit gjødsel? På de digitale Kommunikasjonsdagene tar Norges eneste tekstdoktor oss med ut på jordet i dette humoristiske innslaget. Om bullshit, byråkrati og brukerbehov. (Du verden).

12:00 Programslutt
12:00

Programslutt

13:00 Lynkurs: Hvordan bli en god medietrener? Se påmelding lengre ned på siden
13:00

Lynkurs: Hvordan bli en god medietrener? Se påmelding lengre ned på siden

13:00 Lynkurs: Strategisk kommunikasjon og improvisasjon, se påmelding lengre ned på siden
13:00

Lynkurs: Strategisk kommunikasjon og improvisasjon, se påmelding lengre ned på siden

Foredrag

Disse kommer til de digitale Kommunikasjonsdagene.

Høyskolen Kristiania og Kommunikasjonsforeningen

I samarbeid med Høyskolen Kristiania har vi satt i gang en årlig undersøkelse som skal ta for seg kommunikatøres innflytelse, kompetanse og arbeidsområde.

På de digitale Kommunikasjonsdagene skal de første resultatene presenteres.

Ina Roll Spinnangr

Kampanjen, som har inneholdt alt fra annonser i tradisjonelle og sosiale medier og plakater i bybildet, til kunstutstilling,  VR- effekter og kronikker, viser sterke historier basert på virkelige hendelser. Målet er å samle støtte til den mye omtalte rusreformen som snart skal behandles i Stortinget. Ina Roll Spinnangr er styreleder i Foreningen Tryggere Ruspolitikk, som er en av flere aktører som har utviklet kampanjen. På Kommunikasjonsdagene forteller hun hvordan kampanjen ble til, hvordan den ble mottatt og hvordan det plutselig utviklet seg til en kunstutstilling i samarbeid med Ferd AS og Shoot Gallery.

Bildene  i kampanjen er tatt av Pernille Sandberg og designere er Alkemist. 

Richard Bagnall

Pandemien har ført til et intenst kostnadsfokus for mange virksomheter. For kommunikasjonsfolk er det derfor viktigere enn noen gang å vise sin verdi for organisasjonen. På de digitale Kommunikasjonsdagene kommer Richard Bagnall, styrelederen i den internasjonale måleorganisasjonen AMEC, til å forklare hvordan Barcelona-prinsippene kan hjelpe oss med dette. Hva er de nye endringene, hva kan riktig målemetode ha å si, og hvordan du kan du implementere rammeverket i egen organisasjon.

Bagnall er daglig leder i CARMA International, og har jobbet med måle effekten av kommunikasjonsarbeid i over 25 år. Han har sittet i styret i AMEC i over ti år, de fem siste som styreleder. I tillegg har han lenge vært et aktivt medlem av UK Government’s Cabinet Office Evaluation Council.

Jim Macnamara

Jim Macnamaras nyeste forskning viser at det ikke bare er Donald Trump, nettroll og fiendtlige land som bidrar til desinformasjon, manipulasjon og påvirkning. Også kommunikatører spiller en vesentlig rolle. På Kommunikasjonsdagen skal han snakke om hvordan vi kan unngå det ved å sette etikk på dagsorden, være bedre på selvregulering og lære strategier for å imøtegå desinformasjon. I tillegg skal han snakke om hvorfor måling og evaluering nå er viktigere enn noensinne for å kunne kartlegge effekten av strategisk kommunikasjon.

Jim Macnamara er en anerkjent for sitt arbeid og forskning på måling av kommunikasjonsarbeid, han har nylig gitt ut boken «Beyond Post-Communication - Challenging Disinformation, Deception, and Manipulation». Macnamara er professor i offentlig kommunikasjon ved University of Technology i Sydney og leder World Health Organizations (WHO) arbeid med å evaluere og forbedre informasjonen om COVID-19.

 

Chul Christian Aamodt

Pandemien har vært svært økonomisk belastende for mange virksomheter, men enerWE så et potensiale og benyttet pandemien til å bygge seg opp på strømmetjenester. Det resulterte i betydelig vekst i nye inntekter og en fusjon med milliardkonsernet NHST. På de digitale Kommunikasjonsdagene vil Chul Christian Aamodt,  fortelle om hvorfor det er så viktig å se det positive i kriser, både i privatlivet og på jobb.

Chul Christian Aamodt er kommersiell leder i Europower og tidligere administrerende direktør i enerWE. Han er utdannet sivilingeniør fra NTNU. Han har tidligere vært med å løfte frem selskapet Mintra, som i 2014 ble kjøpt for rundt en halv milliard kroner. Han har alltid drømt om å jobbe i avis, men når ingen aviser ville ha ham inn på intervju startet han sin egen - enerWE. 

Kathrine Sæverud Hauge og Kjetil Bjørnsrud

Hvis noe skulle skje med Oslos hovedvannkilde, Maridalsvannet, vil størsteparten av Oslos befolking være uten vann i løpet av noen få timer. I ytterste konsekvens vil landets hovedstad måtte evakueres. På Kommunikasjonsdagene skal Beredskapsetaten og Vann- og avløpsetaten fortelle «Historien om Oslo uten vann», og om risikokommunikasjon som må skje før en krise.

Med historiefortelling som virkemiddel har Oslo kommune arbeidet med å kommunisere sårbarhet og risiko til myndigheter og interne interessenter i Oslo kommune. «Historien om Oslo uten vann» har vært viktig i arbeidet med å sette beslutningstakere i stand til å gjøre vedtak som reduserer sårbarheten i byens vannforsyning. Historiefortelling har også vært et sentralt virkemiddel i internkommunikasjon, for å skape felles forståelse for ulike problemstillinger og for å kunne samle og formidle tungt fagstoff på en enkel og forståelig måte. 

Kathrine Sæverud Hauge, beredskapsrådgiver, Beredskapsetaten, Oslo kommune. Beredskapsetaten er en strategisk stabsetat for Oslo kommune, innen beredskapsfagfeltet. Kathrine har, sammen med Vann- og avløpsetaten, ledet kommunens arbeid med beredskapsplanlegging for bortfall av vann i Oslo. 

Kjetil Bjørnsrud, kommunikasjonssjef, Vann- og avløpsetaten, Oslo kommune. Vann- og avløpsetaten har ansvar for en sikker vannforsyning og et velfungerende avløpssystem for landets hovedstad, de er i stadig beredskap og har omfattende planer for ulike scenarier, blant annet for bortfall av vann. 

Apeland, Footprint og Try Råd

Bærekraft er på alles agenda. Try Råd samarbeider med Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft (Sustainable Brand Index), for å gi mer innsikt i hvordan bedrifter kan møte forbrukeres økte etterspørsel etter bærekraft og transparens. Fo°tprint har som kjernevirksomhet å bidra til raskere omstilling for aktører som satser på mer bærekraftige løsninger. Apeland vil ikke ta oppdrag som ikke er i tråd med deres miljøpolicy. Hvordan jobber byråene med bærekraft internt og hva er deres forventinger til kunder? På de digitale kommunikasjonsdagene tar vi praten.

Samtalen ledes av Mala Wang-Naveen, kommunikasjonssjef i Sintef Digital. Hun har tidligere jobbet 16 år som journalist og kommentator i Aftenposten. Mala sitter også i Kommunikasjonsforeningens fagråd for kompetanse, som har ansvar for foreningens kurs- og kompetansetilbud.

Kari Steen-Johnsen

Sosiale medier har blitt stadig viktigere for politiske partier og aktører for å nå ut til velgere og sette agenda. Men hvor viktige er sosiale medier egentlig for velgere under valgkamp? Og hvilken betydning har de sosiale mediene når det gjelder å sette den politiske agendaen, sett i forhold til de tradisjonelle mediene? Basert på et pågående prosjekt om politikeres makt gjennom sosiale medier reflekterer Steen-Johnsen over disse spørsmålene og ser samtidig på hvilken betydning pandemien vil få for årets valgkamp i sosiale medier.

Kari Steen-Johnsen er sosiolog og forskningsleder ved Institutt for samfunnsforskning. Hennes forskningsinteresser inkluderer temaer som politisk mobilisering og deltagelse, offentlig debatt og ytringsfrihet, med vekt på konsekvenser av digitalisering og fremvekst av sosiale medier. For øyeblikket leder hun to større prosjekter om den politiske betydningen av sosiale medier,  CEPOL - Politikeres makt gjennom sosiale medier - Institutt for samfunnsforskning, og FREXO - Ytre høyre på nett og samfunnets motstandskraft - Institutt for samfunnsforskning

Kristoffer Egeberg

"Falske nyheter" er ikke et nytt fenomen, men muligheten til å produsere og spre desinformasjon er både enklere og billigere i 2021 enn noen gang tidligere, mye takket være algoritmene til de store sosiale medie-plattformene som fremmer følelser og engasjement fremfor fakta. Men hvor utberedt er falske nyheter i Norge? Hvem sprer feilinformasjonen, og hva kan kommunikasjonsbransjen gjøre i kampen mot falske nyheter?

Kristoffer Egeberg er ansvarlig redaktør i Faktisk.no, en uavhengig redaksjon for faktasjekk av samfunnsdebatten og det offentlige ordskiftet i Norge.

Vilma Luoma-aho

Vilma Luamo-aho har nylig gitt ut «The Handbook of Public Sector Communication”. På Kommunikasjonsdagene skal hun snakke om digitale borgere, og hvorfor denne målgruppen er fundamentalt annerledes å nå ut til. Hun snakker om hvilke utfordringer myndigheter står ovenfor når de skal nå målgruppen digitalt, og hva slags kommunikasjon som faktisk funker.

Vilma Luamo-aho er professor i kommunikasjon og visedekan for forskning ved Jyväskylä University School of Business and Economics (JSBE). Hun har vunnet flere priser for sin undervisning og forskning, og har gitt ut flere fagbøker om kommunikasjon.

Christine Calvert

Er bullshit gjødsel? På de digitale Kommunikasjonsdagene tar Norges eneste tekstdoktor oss med ut på jordet i dette humoristiske innslaget. Om bullshit, byråkrati og brukerbehov. (Du verden).

Eirik Bergesen

Koronakommunikator Eirik Bergesen, programleder for TV2s Norsk Tilstander og Kommunikasjonsforeningens egen Kommunikasjonspodden demonstrerer det nyeste innen kommunikasjonsbransjen, en talegenerator. Som han bruker for å holde en tale om korona for Regjeringen.

Marius Thorkildsen

Marius Thorkildsen er leder for merkevare og brukerbetaling i Aftenposten, og tidligere informasjonsrådgiver.

De siste seks årene har han også vært stand up komiker, og han har stått på det som er å stå på av scener i Norge, og står jevnlig på de største scenene i landet med stor suksess. I tillegg var han med på sesong tre av NRK-serien "Latter Live".

På kommunikasjonsdagen skal han på en morsom måtte spå små og store hendelser fra det kommende stortingsvalget

Program

Meld deg på lynkurs

Alle som deltar på de digitale Kommunikasjonsdagene får også muligheten til å melde seg på lynkurs. Lynkursene koster 650 per stk. og det er begrenset antall plasser per kurs. Påmelding sendes post@kommunikasjon.no. Det blir ikke gjort opptak av lynkursene.

Jan Tore Savic Knutsen og Roger Sandum

Hvordan skal vi gjøre våre ledere tryggere i media? Hvordan skal vi få dem til å se verdien av å bruke tid på medietrening? Alle vet at trening hjelper, også når det kommer til mediehåndtering. Likevel er det ofte vanskelig å prioritere. Det får man ikke minst betale for hvis det smeller, men virksomheten har også mye å vinne på en trygg leder som er komfortabel med å jobbe proaktivt for å få mediesynlighet. På de digitale Kommunikasjonsdagene 2021 får du mulighet til å dypdykke i medietrening. Jan Tore Savic Knutsen og Roger Sandum fra Corporate Communications er blant bransjens mest erfarne medietrenere. De gir deg praktiske tips som kan løfte medietreningene dine - opp på sjefens agenda  - og ikke minst; opp i kvalitet.

Jan Tore Savic Knutsen er partner i Corporate Communications og fagansvarlig for medietrening og krisekommunikasjon. Før han kom til CC i 2017 har han hatt tilsvarende roller i Geelmuyden.Kiese, Gambit H+K og Zynk. Med sine 16 år som konsulent har han vært rådgiver for en lang rekke ledere i krevende mediesituasjoner og gjennomført flere hundre medietreninger for ledere i privat og offentlig sektor.

Roger Sandum er partner i Corporate Communications. Han har ni års erfaring som konsulent, er tidligere journalist, og var i 12 år SV-leder Kristin Halvorsens nærmeste medarbeider. Han har selv stått på begge sider av kamera, og ikke minst har han vært rådgiver for en toppleder som stod midt i mediestormen i en årrekke.

Arrangeres kl. 13.00, onsdag 28.april. Påmelding sendes post@kommunikasjon.no. Merk hvilket lynkurs du ønsker å melde deg på og om det skal faktureres sammen med deltakeravgiften, eller på egen faktura. Begrenset antall plasser, bare for påmeldte til de digitale Kommunikasjonsdagene.

Jesper Falkheimer

I dette lynkurset tar Jesper Falkheimer for seg hvilke samfunnsendringer og krav som blir stilt delvis til organisasjoner som helhet, med også til kommunikasjonsavdelinger spesielt. Hans utgangspunkt er at den tradisjonelle organisasjonslogikken ikke strekker til for å møte samtidens dynamiske krefter. I dette lynkurset tar Jesper Falkheimer for seg hvordan samfunnsendringer stiller nye krav til både hele organisasjoner og til kommunikasjonsavdelinger. Hans utgangspunkt er at den tradisjonelle organisasjonslogikken ikke lenger strekker til.

Jesper Fallkheimer er professor i strategisk kommunikasjon ved Lunds Universitet og professor II ved Høyskolen Kristiania. Han er tidligere rektor for Campus Helsingborg, og sjef for Lunds Universitets virksomhetsstøtte for forskning, samarbeid og innovasjon. Fra 2021 er han også knyttet til kommunikasjonsbyrået Gullers Grupp som seniorrådgiver.

Arrangeres kl. 13.00, onsdag 28.april. Påmelding sendes post@kommunikasjon.no. Merk hvilket lynkurs du ønsker å melde deg på og om det skal faktureres sammen med deltakeravgiften, eller på egen faktura. Begrenset antall plasser, bare for påmeldte til de digitale Kommunikasjonsdagene.

Vidar Lynghammar

Er du blant dem som har sluttet å bruke komma, eller som setter komma litt mer tilfeldig enn du skulle ønske? Har du lyst til å få kontroll på komma en gang for alle?

Komma er et irriterende, lite tegn som skaper hodebry for mange. Er det egentlig så viktig, og hvorfor skal det stå komma her, men ikke der? Djevelen sitter som kjent i detaljene, og én slik detalj er komma. På dette lynkurset lærer du det overordnede systemet for kommabruk på norsk, og du lærer de aller viktigste kommareglene. Du får tid til å øve deg på kurset, og du får anledning til å sende inn kommanøtter før kurset.

På dette lynkurset lærer du mer om:

  • de viktigste kommareglene
  • forskjellen på valgfritt pausekomma og grammatisk nødvendig komma
  • den aller enkleste måten å bruke komma på
  • grammatikken som kan hjelpe deg til å forstå kommareglene
  • når du ikke skal sette komma (selv om det kan friste)
  • hvorfor komma er lite, men viktig

Vidar Lynghammar er gründer, språkkonsulent og kursholder i tekstfirmaet NTB Arkitekst. Gjennom snart 20 år har Vidar kurset tusenvis av skribenter i offentlig og privat sektor i klarspråk og skriftlig kommunikasjon, og han jobber fortsatt tappert og målrettet for å få flere kommaer inn i norske tekster.

Arrangeres kl. 13.00, torsdag 29.april. Påmelding sendes post@kommunikasjon.no. Merk hvilket lynkurs du ønsker å melde deg på og om det skal faktureres sammen med deltakeravgiften, eller på egen faktura. Begrenset antall plasser, bare for påmeldte til de digitale Kommunikasjonsdagene.