Kommunikasjonsdagen 2023
Kommunikasjonsdagen 2023 ble avholdt ved Clarion Hotel The Hub, mandag 13. mars.
Under kan du lese om programmet og foredragsholderne.
Kommunikasjonsdagen 2023 ble avholdt ved Clarion Hotel The Hub, mandag 13. mars.
Under kan du lese om programmet og foredragsholderne.
Når | Hvor | Hva | Hvem | |
---|---|---|---|---|
08:00 | Registrering av deltakere åpner | |||
09:00 | Åpning og velkomst | |||
09:05
|
Når krisen inntreffer: Terrorangrepet i Oslo 25. juni
|
Inger Kristin Haugsevje og Kristine Meek
|
||
09:05
Når krisen inntreffer: Terrorangrepet i Oslo 25. juniInger Kristin Haugsevje og Kristine MeekNatt til 25. juni blir Oslo rammet av et terrorangrep mot utestedene London Pub og Per på hjørnet. To personer mister livet og mange blir skadet. Dagen etter skal årets pride-parade gå av stabelen – for første gang etter pandemien. Arrangementet er ventet å samle en halv million mennesker i Oslo sentrum. Oslo Pride får et tydelig råd av politiet om å avlyse paraden. Politiet kan ikke garantere for sikkerheten til paradedeltakere og publikum. Festivalledelsen står plutselig i en svært krevende situasjon, og god kommunikasjon, både internt og eksternt, blir essensielt for å håndtere krisen. Daværende leder i Oslo Pride, Inger Kristin Haugsevje, kommer til Kommunikasjonsdagen sammen med krisekommunikasjonsekspert Kristine Meek fra Sannum & Bergestuen, som bistod under krisen. De vil dele sine erfaringer fra tre intense dager med krisekommunikasjon. |
||||
10:00 | Pause med enkel servering | |||
10:30
|
Alt jeg ikke skulle gjort da krigen brøt ut i Ukraina
|
Chris Klemmetvold
|
||
10:30
Alt jeg ikke skulle gjort da krigen brøt ut i UkrainaChris KlemmetvoldChris Klemmetvold hadde vært leder for det norske IT-selskapet Innocode bare noen få uker da krigen brøt ut. 50 av de 70 ansatte hadde base i Ukraina. Chris kjente på et akutt behov for å gjøre noe for dem, og kommunikasjon ble viktig. Selv med de beste intensjoner tråkket han feil gjentatte ganger. Chris forteller ærlig hva han lærte om intern og ekstern kommunikasjon gjennom krisen, hvor han bommet og hva han burde gjort. |
||||
11:00
|
Russerne kommer! Men hvor er de, og hva vil de?
|
Eskil Grendahl Sivertsen, FFI
|
||
11:00
Russerne kommer! Men hvor er de, og hva vil de?Eskil Grendahl Sivertsen, FFI«Alle vet» at Russland hadde en finger med i spillet under presidentvalget i USA i 2016. Russiske organisasjoner har tusenvis av profiler på YouTube, TikTok, Snapchat og andre digitale kanaler der barn, ungdom og andre lettpåvirkelige målgrupper kan fanges i et nett av manipulasjon, desinformasjon og propaganda. Både åpenlyst og i det skjulte jobber Russland med å vinne informasjonskrigen mot Vesten, men hvordan gjør de det, hvilke effekter spiller de på, og hva ønsker de å oppnå? Spesialrådgiver ved Forsvarets forskningsinstitutt, Eskil Grendahl Sivertsen, er spesialist på kognitiv krigføring og påvirkningsoperasjoner. Han legger fram konkrete eksempler fra Russlands digitale krigføring, og belyser hvordan den kan true vårt demokrati og vår evne til å håndtere kriser. |
||||
11:30 | Lunsj | |||
12:30
|
Ny forskning: Relasjonens makt
|
Ketil Raknes, Høyskolen Kristiania
|
||
12:30
Ny forskning: Relasjonens maktKetil Raknes, Høyskolen KristianiaDe beste lobbyistene vinner fram ved å knytte langvarige, vennskapelige relasjoner med politikerne. Lobbyistene får politikerne til å jobbe for seg, uten at politikerne kanskje fullt ut forstår at det er det som skjer. De tror at de er i en gjensidig relasjon der begge parter både gir og tar, men hvem har egentlig makten i relasjonen? Ketil Raknes, leder av Institutt for kommunikasjon ved Høgskolen Kristiania, har forsket på lobbyisme mot energi- og miljøkomiteen på Stortinget. Han disputerte nettopp sin PhD-grad og presenterer sine hovedfunn på Kommunikasjonsdagen. |
||||
13:00
|
Kan målet hellige middelet? Sosiale medier og personvern
|
Vebjørn Søndersrød
|
||
13:00
Kan målet hellige middelet? Sosiale medier og personvernVebjørn SøndersrødEr det juridisk flisespikkeri eller reelt problematisk å bruke sosiale medier? Hvilken juridisk og etisk risiko tar vi egentlig på oss når vi bruker tjenestene fra Facebook, Google, LinkedIn, Snapchat og TikTok? Er etikken eller jussen viktigst? EU mener at Meta driver ulovlig innhenting av persondata til sine markedsføringstjenester på Facebook og Instagram. Datatilsynet vil ikke ha en egen side på Facebook av juridiske og etiske grunner. Flere store, norske mediehus er skeptiske til at deres journalister skal ha Tik Tok installert, av frykt for at kinesiske myndigheter skal få tilgang til våre data. Samtidig bruker de samme mediene TikTok til å nå unge lesere. Advokat Vebjørn Søndersrød gir oss en oppdatert status for etiske og juridiske problemstillinger, Han vil også presentere flere spørsmål du kan stille for å vurdere om dere fortsatt skal bruke ulike sosiale medier som kommunikasjonskanal. Søndersrød er partner i Advokatfirmaet Ræder og jobber med alle sider av GDPR og markedsføringsregelverket, særlig for digitale flater. Han er en mye brukt foredragsholder om juridiske og etiske problemstillinger ved digital kommunikasjon og har holdt flere kurs for Kommunikasjonsforeningen tidligere. |
||||
13:30
|
Fra koronakrise til kronekrise
|
Christina Lill Rolfheim-Bye, FHI
|
||
13:30
Fra koronakrise til kronekriseChristina Lill Rolfheim-Bye, FHIFå offentlige instanser har fått mer betydd mer for oss de siste årene enn Folkehelseinstituttet (FHI). De viste sin essensielle samfunnsrolle under korona-krisen, men nå står de i medienes lys på grunn av budsjettkutt og nedbemanning. En uventet stor og rask budsjettreduksjon på over 300 millioner kroner gjør at FHI må kutte en tredjedel av dagens ansatte. Det vil kreve en stor og rask omstilling. En rekke oppgaver vil bli kuttet eller nedskalert, og det kan føre til oppsigelser i en størrelsesorden man ikke kjenner fra offentlig sektor. Hvordan ivaretar man det interne informasjonsbehovet i en stor nedbemanningsprosess? Hvordan sikrer man god informasjonsflyt internt og møter stor medieinteresse samtidig? Hvordan kommuniserer man til sine gode kolleger at noen må gå mens andre får bli? Kommunikasjonsdirektør i FHI, Christina Lill Rolfheim-Bye, presenterer de kommunikasjonsfaglige utfordringene FHI har i denne prosessen. |
||||
14:00 | Pause med enkel servering | |||
14:30
|
DNB om innsiktsbasert markedsføring
|
Aina Lemoen Lunde, DNB
|
||
14:30
DNB om innsiktsbasert markedsføringAina Lemoen Lunde, DNBDNB er blitt rangert som Norges mest effektive annonsør, og deres divisjon Merkevare, marked og salg har flere ganger vært den markedsavdelingen der flest ønsker å jobbe, ifølge Bransjerapporten. Divisjonsdirektør Aina Lemoen Lunde forteller om hvordan DNB jobber med innsikt, utvikling av verdiforslag og effektmålinger, og ikke minst hvordan de får samfunnsansvar og kommersielle mål til å henge tett sammen. Hun trekker eksempler fra arbeidet med finansiell inkludering, blant annet i kampanjene 5,4 millioner unike økonomier og #huninvesterer. Lunde har en lang merittliste. Hun er kåret til Årets foredragsholder av ANFO, har fått Mediaforums hederspris og er kjent for boken Suksess med egne medier. |
||||
15:00
|
Nye trender: Fem spådommer om kommunikasjon i framtida
|
Christian Brosstad, Atea Norge
|
||
15:00
Nye trender: Fem spådommer om kommunikasjon i framtidaChristian Brosstad, Atea NorgeDet finnes nesten ingen grenser for hva teknologi kan gjøre. Det siste året har blant annet kunstig intelligens skutt fart med tjenester som er tilgjengelige for alle. Virksomheter flytter inn i folketomme metaverser, og sosiale medier er kanskje vanskeligere å få tak på nå enn før. Og hva skjer egentlig med tilliten til hverandre? Christian Brosstad, kommunikasjonsdirektør i Atea Norge, gir deg fem spådommer om hvor kommunikasjonsfaget er på vei. Portrettet av Christian er selvfølgelig tegnet av en AI-bot! |
||||
15:30
|
Hva gjør den nye kommunikasjonsteknologien med samfunnet vårt?
|
Panelsamtale
|
||
15:30
Hva gjør den nye kommunikasjonsteknologien med samfunnet vårt?PanelsamtaleEn stadig mer digital hverdag har ført til at måten vi kommuniserer og samhandler på, endrer seg. Hvilke konsekvenser får dette for samfunnet vårt? Er all utvikling av det gode, eller bør vi holde litt igjen? Deltakere: Moderator er Margrethe Zacho Haarde. Illustrasjon: Compare Fibre |
||||
16:00 | Programslutt | |||
16:30 | KomPub på BRYGG | |||
Les mer om årets innlegg
Natt til 25. juni blir Oslo rammet av et terrorangrep mot utestedene London Pub og Per på hjørnet. To personer mister livet og mange blir skadet. Dagen etter skal årets pride-parade gå av stabelen – for første gang etter pandemien. Arrangementet er ventet å samle en halv million mennesker i Oslo sentrum.
Oslo Pride får et tydelig råd av politiet om å avlyse paraden. Politiet kan ikke garantere for sikkerheten til paradedeltakere og publikum. Festivalledelsen står plutselig i en svært krevende situasjon, og god kommunikasjon, både internt og eksternt, blir essensielt for å håndtere krisen.
Daværende leder i Oslo Pride, Inger Kristin Haugsevje, kommer til Kommunikasjonsdagen sammen med krisekommunikasjonsekspert Kristine Meek fra Sannum & Bergestuen, som bistod under krisen. De vil dele sine erfaringer fra tre intense dager med krisekommunikasjon.
Få offentlige instanser har fått mer betydd mer for oss de siste årene enn Folkehelseinstituttet (FHI). De viste sin essensielle samfunnsrolle under korona-krisen, men nå står de i medienes lys på grunn av budsjettkutt og nedbemanning.
En uventet stor og rask budsjettreduksjon på over 300 millioner kroner gjør at FHI må kutte en tredjedel av dagens ansatte. Det vil kreve en stor og rask omstilling. En rekke oppgaver vil bli kuttet eller nedskalert, og det kan føre til oppsigelser i en størrelsesorden man ikke kjenner fra offentlig sektor.
Hvordan ivaretar man det interne informasjonsbehovet i en stor nedbemanningsprosess? Hvordan sikrer man god informasjonsflyt internt og møter stor medieinteresse samtidig? Hvordan kommuniserer man til sine gode kolleger at noen må gå mens andre får bli?
Kommunikasjonsdirektør i FHI, Christina Lill Rolfheim-Bye, presenterer de kommunikasjonsfaglige utfordringene FHI har i denne prosessen.
DNB er blitt rangert som Norges mest effektive annonsør, og deres divisjon Merkevare, marked og salg har flere ganger vært den markedsavdelingen der flest ønsker å jobbe, ifølge Bransjerapporten.
Divisjonsdirektør Aina Lemoen Lunde forteller om hvordan DNB jobber med innsikt, utvikling av verdiforslag og effektmålinger, og ikke minst hvordan de får samfunnsansvar og kommersielle mål til å henge tett sammen. Hun trekker eksempler fra arbeidet med finansiell inkludering, blant annet i kampanjene 5,4 millioner unike økonomier og #huninvesterer.
Lunde har en lang merittliste. Hun er kåret til Årets foredragsholder av ANFO, har fått Mediaforums hederspris og er kjent for boken Suksess med egne medier.
Chris Klemmetvold hadde vært leder for det norske IT-selskapet Innocode bare noen få uker da krigen brøt ut. 50 av de 70 ansatte hadde base i Ukraina. Chris kjente på et akutt behov for å gjøre noe for dem, og kommunikasjon ble viktig.
Selv med de beste intensjoner tråkket han feil gjentatte ganger. Chris forteller ærlig hva han lærte om intern og ekstern kommunikasjon gjennom krisen, hvor han bommet og hva han burde gjort.
Er det juridisk flisespikkeri eller reelt problematisk å bruke sosiale medier?
Hvilken juridisk og etisk risiko tar vi egentlig på oss når vi bruker tjenestene fra Facebook, Google, LinkedIn, Snapchat og TikTok? Er etikken eller jussen viktigst?
EU mener at Meta driver ulovlig innhenting av persondata til sine markedsføringstjenester på Facebook og Instagram. Datatilsynet vil ikke ha en egen side på Facebook av juridiske og etiske grunner. Flere store, norske mediehus er skeptiske til at deres journalister skal ha Tik Tok installert, av frykt for at kinesiske myndigheter skal få tilgang til våre data. Samtidig bruker de samme mediene TikTok til å nå unge lesere.
Advokat Vebjørn Søndersrød gir oss en oppdatert status for etiske og juridiske problemstillinger, Han vil også presentere flere spørsmål du kan stille for å vurdere om dere fortsatt skal bruke ulike sosiale medier som kommunikasjonskanal.
Søndersrød er partner i Advokatfirmaet Ræder og jobber med alle sider av GDPR og markedsføringsregelverket, særlig for digitale flater. Han er en mye brukt foredragsholder om juridiske og etiske problemstillinger ved digital kommunikasjon og har holdt flere kurs for Kommunikasjonsforeningen tidligere.
«Alle vet» at Russland hadde en finger med i spillet under presidentvalget i USA i 2016. Russiske organisasjoner har tusenvis av profiler på YouTube, TikTok, Snapchat og andre digitale kanaler der barn, ungdom og andre lettpåvirkelige målgrupper kan fanges i et nett av manipulasjon, desinformasjon og propaganda.
Både åpenlyst og i det skjulte jobber Russland med å vinne informasjonskrigen mot Vesten, men hvordan gjør de det, hvilke effekter spiller de på, og hva ønsker de å oppnå?
Spesialrådgiver ved Forsvarets forskningsinstitutt, Eskil Grendahl Sivertsen, er spesialist på kognitiv krigføring og påvirkningsoperasjoner. Han legger fram konkrete eksempler fra Russlands digitale krigføring, og belyser hvordan den kan true vårt demokrati og vår evne til å håndtere kriser.
De beste lobbyistene vinner fram ved å knytte langvarige, vennskapelige relasjoner med politikerne. Lobbyistene får politikerne til å jobbe for seg, uten at politikerne kanskje fullt ut forstår at det er det som skjer. De tror at de er i en gjensidig relasjon der begge parter både gir og tar, men hvem har egentlig makten i relasjonen?
Ketil Raknes, leder av Institutt for kommunikasjon ved Høgskolen Kristiania, har forsket på lobbyisme mot energi- og miljøkomiteen på Stortinget. Han disputerte nettopp sin PhD-grad og presenterer sine hovedfunn på Kommunikasjonsdagen.
Det finnes nesten ingen grenser for hva teknologi kan gjøre. Det siste året har blant annet kunstig intelligens skutt fart med tjenester som er tilgjengelige for alle. Virksomheter flytter inn i folketomme metaverser, og sosiale medier er kanskje vanskeligere å få tak på nå enn før. Og hva skjer egentlig med tilliten til hverandre?
Christian Brosstad, kommunikasjonsdirektør i Atea Norge, gir deg fem spådommer om hvor kommunikasjonsfaget er på vei.
Portrettet av Christian er selvfølgelig tegnet av en AI-bot!
En stadig mer digital hverdag har ført til at måten vi kommuniserer og samhandler på, endrer seg. Hvilke konsekvenser får dette for samfunnet vårt? Er all utvikling av det gode, eller bør vi holde litt igjen?
Deltakere:
Vebjørn Søndersrød, Ræder advokatfirma
Christian Brosstad, Atea Norge AS
Pål E. Olsen, psykologspesialist
Eirin Larsen, Dagens Næringsliv
Moderator er Margrethe Zacho Haarde.
Illustrasjon: Compare Fibre
Anne-Lise Mørch von der Fehr er daglig leder i Kommunikasjonsforeningen. Hun er utdannet statsviter fra Universitet i Oslo og har journalistutdanning fra engelske Darlington College of Technology.
Anne-Lise har 20 års erfaring som journalist og leder i norsk presse, og var leder for kommunikasjon og marked i arbeidstakerorganisasjonen Delta fra 2016 til 2022.