Banner

Kommunikasjonsdagen 2024

Onsdag 10. april 2024 kl. 09:00 - 16:00
Edderkoppen Scene, Oslo

Kommunikasjonsdagen 2024 ble arrangert på Edderkoppen scene onsdag 10. april.

Under kan du se hva som stod på programmet.

Vil du kjøpe tilgang til opptakene? Ta kontakt på post@kommunikasjon.no for detaljer.

Program

Årets program

Hans Geelmuyden

Kommunikasjon må engasjere, du må føre, og gjerne tråkke folk på tærne!

Hans Geelmuyden er nestor i kommunikasjonsfaget, tidligere sjefredaktør i Morgenbladet og har startet, bygget opp og solgt kommunikasjonsbyrået  Geelmuyden Kiese. Han deler av sine erfaringer fra 40 år i norsk kommunikasjonsbransje og tar tempen på faget i dag.

Espen Aas

Espen Aas har lang fartstid som journalist. Gjennom sine 28 år i NRK har han laget saker for radio, fjernsyn og nett, hovedsakelig om økonomi og politikk. Han har vært NRKs utenrikskorrespondent i London, vaktsjef i Dagsrevyen og reportasjeleder for NRKs politikk- og økonomiredaksjon. I dag er han for de fleste av oss mest kjent som programleder i Dagsnytt 18.

På Kommunikasjonsdagen får vi høre hvilket inntrykk Espen Aas har av kommunikasjonsrådgiverne han har møtt gjennom sin karriere. Er kommunikasjonsavdelingene til hjelp eller til hinder? Hvordan mener pressen at relasjonene mellom våre to fagfelt bør være?

Trygve Slagsvold Vedum

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) er kjent for sin særegne stil, og for å mene ting om kommunikasjon som har skapt debatt både i og utenfor bransjen. Men hvordan jobber Vedum selv med kommunikasjon? Hvem samarbeider han med når han skal gjøre vanskelige saker enkle å forstå? Og hvordan jobber de sammen?

I en todelt sesjon vil statsråden blant annet snakke om ulike kommunikasjonsbehov rollen som finansminister krever. Etter denne innledningen blir finansministeren intervjuet om sitt forhold til kommunikasjonsfaget og oss som praktiserer det. Her blir det også anledning til å stille spørsmål fra salen!

Trygve Slagsvold Vedum blir intervjuet av Rune Mørck Wergeland, seniorrådgiver og partner i Wergeland Apenes.

Vivi Ringnes Berrefjord

Alt som skjer på internett, er lagret for all evighet. Med riktige verktøy, kunnskap og motivasjon kan tilsynelatende uskyldig informasjon lett misbrukes.

Hvilket ansvar har vi som publiserer på sosiale medier, bruker cookies på våre nettsider og leverer digitale tjenester? Kan vi minimere risikoen for våre målgrupper?

Vivi Ringes Berrefjord er PhD-stipendiat ved UiO Statsvitenskap og forsker ved Forsvarets Høgskoles Senter for internasjonal sikkerhet. Hun leder Cyberprogrammet ved Institutt for forsvarsstudier og forsker på etterretningspotensialet i metadata.

Ulrica Risberg

Norges Automobil-Forbund ble stiftet i 1924, og siden starten har de vært en organisasjon i stadig endring og vekst.

Omgivelsene, medlems-, og kundebehovene har endret seg dramatisk for NAF de siste årene, og endringene på utsiden gikk langt fortere enn på innsiden. Hvordan unngikk de at fremtiden kom og tok dem?

Marked- og kommunikasjonsdirektør Ulrica Risberg i NAF forteller hvordan de har kommunisert både internt og eksternt for å få med seg nær en halv million medlemmer og 480 ansatte på transformasjonen fra tradisjonelt hierarki til en moderne, agil organisasjon.

Eva Tryti Lokken

Verden er uoversiktlig. Endringer skaper enda mer rot. Eva Tryti Lokken presenterer sine beste verktøy for å finne de største utfordringene og mulige løsninger når din organisasjon står overfor en endringsreise.

Eva Tryti Lokken er Head of Internal Communications i Yara International. Hun har 14 års erfaring som endringsleder og MBA-grad fra Henley Business School.

Kristine Volpe

Hvordan kan vi gå fra å være "poteter" til å bli strategiske rådgivere?

I løpet av to år kjøpte Mercell 11 andre selskap, og  internkommunikasjon var et av flere strategiske verktøy for å bygge og fremme en enhetlig Mercell-kultur.

Kristine Volpe er kommunikasjonsdirektør i Mercell Group. Hun bruker eksempler fra sin egen arbeidshverdag til å belyse hvordan vi kan bruke teorien i praksis og sørge for at kommunikasjonsfaget får plass ved strategibordet.

Gry Rohde Nordhus

Seniorrådgiver Gry Rohde Nordhus i Apeland har intervjuet 15 toppledere og 15 kommunikasjonsdirektører fra store, private og offentlige virksomheter om hvilke forventninger de har til kommunikasjonsavdelingen – og om forventningene blir innfridd.

Hvilken rolle spiller kommunikasjonsfunksjonen, hvordan er arbeidet knyttet til virksomhetsmålene, hvor tett sitter kommunikasjonsfunksjonen på strategiprosessene og hva slags kompetanse er det topplederne ser etter? Nordhus presenterer noen sentrale funn fra sin rapport.

Panelsamtale

Hvilken strategisk verdi har kommunikasjon for norske toppledere, og hvilke PR-rådgivere trenger de?

To norske toppledere møter  Kommunikasjonsforeningen til en samtale om kommunikasjonsfagets strategiske verdi.

Deltakere:

  • Kristin Skogen Lund, CEO Schibsted
  • Håkon Haugli, administrerende direktør Innovasjon Norge
  • Anne-Lise Mørch von der Fehr, daglig leder Kommunikasjonsforeningen

Samtalen ledes av Ole Christian Apeland, administrerende direktør i kommunikasjonsbyrået Apeland.

Jubileum 2024

Den Norske Public Relations Klubb ble stiftet 26. oktober 1949. Etter flere navnebytter og fusjoner er vi i dag Kommunikasjonsforeningen.

Vi feirer 75 års jubileum med arrangementet over hele landet i 2024.

Svein Inge Leirgulen og Hege Turnes

Kommunikasjonsforeningens etiske råd utfordrer deg om hvor grensene går for bruk av KI i kommunikasjonsarbeidet. Når skal du merke og sjekke, og hvordan hindrer du skjevhet, plagiat og brudd på opphavsrett?

Svein Inge Leirgulen er kommunikasjonsdirektør i TEKNA, styreleder i Kommunikasjonsforeningen og leder av etisk råd.

Hege Turnes er kommunikasjonsdirektør i Statistisk sentralbyrå og medlem i etisk råd.

Onsdag på Trekanten

Hvilket ansvar har PR-byråene for demokratiet? Vi inviterer til mingling og debatt på Trekanten!

Når Kommunikasjonsdagen er over, fortsetter vi diskusjonene på Trekanten. Det blir mulighet for å kjøpe mat og drikke – og siden vi skal snakke om politikk, serverer vi selvsagt pølser!

Arrangementet er gratis og åpent for alle, og du som har deltatt på Kommunikasjonsdagen, får en gratis, valgfri pølse ved å vise fram deltakerkortet.

Dørene åpner kl. 16. Ca. kl. 17.15 kjører vi debatt med et kompetent panel:

Hvordan foregår politisk påvirkning i Norge, og hvilket ansvar har PR-folkene for demokratiet?

  • Grunde Almeland, nestleder i Venstre
  • Fredrik Sørlie, sentralstyremedlem i AUF
  • Kristin Clemet, leder av tankesmien Civita
  • Margrethe Geelmuyden, partner og seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese
  • Lene Bergmann, nestleder i Kommunikasjonsforeningen (moderator)

Trekanten ligger ca 200 meter fra Edderkoppen Scene, i Pilestredet 24.

Onsdag på Trekanten arrangeres i samarbeid med Geelmuyden Kiese, Trekanten Bar, Tullinkvartalet, Rebel og Byliv AS.

Detaljert informasjon

NB! Frist for påmelding (fysisk deltakelse) er torsdag 21. mars!

Fysisk deltakelse inkluderer:

  • Inngang til Edderkoppen Scene onsdag 10. april med alle foredrag.
  • Lunsj og pauseservering gjennom dagen.
  • Muligheten til å mingle med bransjekollegaer.
  • Tilgang til opptak av hele programmet i etterkant.

Pris: 4450 for medlemmer, 6500 for ikke-medlemmer. Du kan melde deg inn ved påmelding.

Digital deltakelse inkluderer:

  • Tilgang til direktesending av hele programmet.
  • Tilgang til opptak av hele programmet i etterkant.

Pris: 2250 for medlemmer, 4300 for ikke-medlemmer.

Kommunikasjonsdagen er et undervisningstilbud og er fritatt for mva.


Rabatter:

  • Er dere tre eller flere medlemmer fra samme virksomhet, får alle 15 % rabatt på deltakeravgiften. Gruppepåmelding sendes til post@kommunikasjon.no
  • Studentmedlemmer får 70 % rabatt på medlemspris ved påmelding per e-post til post@kommunikasjon.no. Det er et begrenset antall studentplasser tilgjengelig.
  • Rabattene gjelder både for fysisk og digital deltakelse.
  • Rabattene gjelder kun ved påmelding per e-post.

Påmelding til Kommunikasjonsdagen og Høstseminaret er bindende. Det gis ingen refusjon ved avmelding. Påmeldingen kan overføres til en annen person. Alle påmeldinger er regulert av vilkår for påmelding og behandles i tråd med vår personvernerklæring