Banner
PR-PRAT

KI endrer kommunikasjonsrollen

Jeg sitter foran laptopen og stirrer på skjermen. ChatGPT har nettopp skrevet et utkast til en pressemelding. For to år siden ville dette tatt meg timevis. Nå tok det noen få sekunder.

FAKTA

Adam Tzur er Kommunikasjonsleder i SINTEF. Han har master i samfunnskommunikasjon og bachelor i oversetting og interkulturell kommunikasjon fra Universitetet i Agder. 

I august 2023 startet Adam Norges første AI-avis, AIavisen.no. Målet til avisen er å bygge nordmenns kunnskap og kompetanse innen kunstig intelligens. 

Og vet du hva, utkastet til pressemeldingen er faktisk bra. Det er fordi jeg bruker en hjemmesnekret instruks («prompt») på fire sider som forteller nøyaktig hva jeg vil ha. I tillegg har jeg lastet opp en åpen rapport som underlag. Da har AI-en noe konkret å forholde seg til, så slipper den å dikte opp fakta. Ja, ChatGPT kan forholde seg til en teknisk rapport på 60 sider.

Men utkastet er ikke et ferdig produkt, bare en spire. Det er en ny måte å jobbe på, og det skjer her og nå.

Den nye normalen

I kjølvannet av pandemien dukket chatbotene opp. ChatGPT fikk over 100 millioner brukere to måneder etter lansering. Det ble den raskest voksende appen noensinne. Plutselig kunne alle skrive artikler, kode og lage strategier. GPT-3.5 var likevel ganske svak, sammenlignet med det vi har nå. For oss kommunikatører betyr dette at vi må omstille oss, og det haster.

40 prosent økt produktivitet

Det viser studier. Og 40 prosent høres rimelig drøyt ut.

Det tenkte i alle fall jeg helt til jeg leste studiene og rapportene fra MIT, Harvard, Stanford og Microsoft.

Da jeg implementerte verktøyene i egen arbeidshverdag, ble jeg omtrent 30 prosent mer produktiv. Jeg regnet på det. Oppgavene ble rett og slett løst raskere.

KI og digital kommunikasjon
Fem KI-programmer du enkelt kan teste
Les mer

Hvordan kommer man i gang?

I 2024 er ikke spørsmålet om vi bør bruke AI, men hvordan.

Dagens situasjon er at bare 5 til 7 % av norske bedrifter bruker AI i stor grad, ifølge rapporter fra NHO og Tekna.

Men dette kommer til å endre seg fort. Ifølge digitaliseringsminister Karianne Tung skal 80 % av offentlig sektor bruke AI innen 2025. Dette støttes av NHO, som har som mål at 50 % av bedriftene tar i bruk AI innen 2026. Men, det er ikke alltid like enkelt å vite hvor man skal begynne.Heldigvis finnes det flere løsninger for oss som skal bruke verktøyene. Alt starter med en intern prosess og viljen til å eksperimentere. Jeg sitter foran laptopen og stirrer på skjermen.

Samfunnsansvar og etikk
Hva bør du tenke på når du bruker KI?
Les mer

Retningslinjene bør dekke ting som hvorvidt det er krav om å redigere tekst fra AI før den publiseres, eller om det er lov å generere virkelighetsnære bilder av mennesker.

Jeg vil også anbefale Kommunikasjonsoreningens etiske refleksjonspakke for AI som en nyttig ressurs i dette arbeidet.

– Alt starter med en intern prosess og viljen til å eksperimentere.
Adam Tzur, AI-avisen

Ikke alt er rosenrødt

Bare så det er sagt, så er det en haug med utfordringer knyttet til opphavsrett, PR, etikk, lisenser, kvalitet, datavern, person- vern, GDPR og så videre. Jeg mener det er viktig å ha grunnleggende kompetanse og forståelse for det som kan gå galt.

KI og digital kommunikasjon
5 ting kommunikatører bør vite om ChatGPT i 2024
Les mer

Pass på"produktivitetsfella"

Det sa en SINTEF-forsker til meg på et AI-seminar.

Hva mente hun med det?

Ifølge henne kan det oppstå en situa- sjon hvor økt produktivitet fører til økte forventninger. La oss si at du bruker 40 % mindre tid på å skrive en blogg eller å lage en infografikk. Hvis du leverer fort, fører dette til at du rett og slett må levere mer og mer. I verste fall kan du ende opp med å måtte produsere tre artikler per dag, istedenfor en. Heldigvis er det en enkel løsning på dette. Bruk AI som en assistent som forbedrer det du gjør. Den trenger ikke å masseprodusere innhold.

Kom i gang!

Fire steg for å komme i gang:

  1. Ledere bør ta initiativ og si: «Ja, la oss satse på dette.»
  2. Lag AI-retningslinjer.
  3. Opprett en eller flere pilotgrupper som tester ut ulike verktøy med ikkesensitive data.
  4. Gjennomfør risikovurderinger og implementer verktøyene.

Generativ AI har flere bruksområder for kommunikasjonsfolk:

❱ Automatiser rutineoppgaver.

❱ Lag utkast til tekster (SoMe-poster, pressemeldinger og artikler).

❱ Lag bilder, illustrasjoner, logoer og ikoner.

❱ Lag strategier og planer.

❱ Gjør research og oppsummer informasjon.

❱ Det er som å ha en hel kommunikasjons- avdeling i lomma - hvis du bruker teknologien riktig. Hvis du bruker generiske instrukser og gratisapper, får du generiske resultater.