Banner
PR-PRAT

Kunstig intelligens lokker i Edens hage

Adam og Eva klarte ikke å motstå fristelsen til å spise den forbudte frukten fra kunnskapens tre. Dermed ble de sendt splitter nakne ut av hagen. Vil historien gjenta seg med kunstig intelligens?

Skrevet av

Svein Inge Leirgulen, styreleder og leder av Etisk råd i Kommunikasjonsforeningen

De gamle religiøse fortellingene har mye å lære oss i dag. Mennesket er vitebegjærlig og nysgjerrig. Men er vi født uten moral, empati eller tanke for annet enn vår egen overlevelse? Og hva i himmelens navn har Adam og Eva å gjøre med kunstig intelligens? Menneskeheten må ha kjøreregler for å overleve. Det er grunnen til at samfunnet er gjennomregulert med prinsipper, lover og regler.

Når det gjelder den teknologiske utviklingen, ligger regelutviklingen oftest langt bak. Det er en halv generasjon siden sosiale medier revolusjonerte verden, og som kommunikatører så vi enormt mange muligheter til å treffe og engasjere målgruppene – i egne kanaler.

Euforien var enorm i mange år før vi begynte å erkjenne slagsiden. Kanskje hadde vi ikke fantasi nok, eller kanskje ønsket vi ikke å bremse? Det viste seg at det var plattformeierne som hadde kontrollen, ikke vi. Faktisk tok det tiår før vi fikk på plass felles europeiske regler for personvern, og vi er ennå ikke i mål. Mange problemer står fremdeles uløste.

Nå lever vi midt i en ny eufori, den som tilhører kunstig intelligens. Teknologien er ekstremt fascinerende og løser mange oppgaver, ikke minst for oss som lever av å produsere tekst, video og bilder. Så hva kan vi lære av SoMe-erfaringene som gjør at vi ikke blir så overrumplet denne gangen? Fristelsene er mange. Epler smaker godt.

Spørsmålet er hvordan vi kan sikre at vi får mest mulig ansvarlig bruk av KI samtidig som vi er bevisste på utfordringene. Hvor er gråsonen? Hvor går den røde streken?

Det er viktig at alle, ikke minst vi kommunikasjonsfolk, trener den etiske muskelen vår.
Svein Inge Leirgulen

Det finnes flere lover og regler som faktisk regulerer bruken av KI. Markedsføringsloven, god forretningsskikk, lov om opphavsrett, GDPR og den kommende europeiske KI-forordningen (KIF) er noen eksempler. Men disse regulerer ikke alt.

Derfor er det opp til den enkeltes egen etikk og kloke vurderingsevne å ta stilling til hvordan KI brukes på en forsvarlig måte. Vi må gjøre det til en offentlig samtale.

Dersom vi ønsker å beholde et åpent samfunn med ytringsfrihet og høy tillit til hverandre og den informasjonen vi deler, er det viktig at alle, ikke minst vi kommunikasjonsfolk, trener den etiske muskelen vår.

Dette kan høres enklere ut enn det er, for det er mye vi ikke klarer å forutse etter hvert som KI utvikler seg i høy hastighet. Derfor har Kommunikasjonsforeningen laget en refleksjonspakke som skal gjøre det enklere å vurdere hvor grensene går.

Samfunnsansvar og etikk
Hva bør du tenke på når du bruker KI?
Les mer

Vi tror det er mer fruktbart å gjøre disse diskusjonene i den enkelte kommunikasjonsavdeling og i den konteksten man jobber i, enn å komme med strenge retningslinjer.

Fristelsene er mange. Gjør du og kommunikasjonsavdelingen din kloke vurderinger og valg, så får dere helt sikkert fortsette å ha det gøy i Edens hage.

Fem tips om KI-ting du må ta stilling til

1. Gass og brems
Når kan du bruke KI helt, delvis eller ikke i det hele tatt?

2. Kontroll på lover?
Er du oppdatert på eksisterende lover og prinsipper?

3. Obs på misbruk
Deler du data som kan spres eller misbrukes?

4. Verifisert
Kjenner du kildene, verifiserer du fakta, og er datagrunnlaget ditt mangfoldig nok?

5. Opphavsrett
Kan du bruke illustrasjoner eller naturtro bilder, og hva med opphavsrett?

Kilde: "Etisk refleksjonspakke" utarbeidet av Etisk råd / Kommunikasjonsforeningen