Høstseminaret 2019 - Velkommen til Bergen!
- Onsdag 18. sep. kl. 17:00 - Fredag 20. sep. kl. 14:00
- Scandic Ørnen, Bergen
- Pris: 5 900 kr for medlem, 7 900 kr for ikke-medlem
Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.
Dette blir en uformell samling med lokale kanapeer, eplecider og digg musikk.
Alle som er påmeldt åpningsarrangementet har også muligheten til å se den nyåpnede Munch-utstillingen. Denne finner du på KODE 2, Stenersen bygget, som ligger noen bygninger bortenfor KODE 1. Utstillingen er åpen for deltakere av Høstseminaret mellom 17 og 18.
Enten du er tilreisende eller bor i bergensområdet er dette en ypperlig anledning til å treffe de andre som skal delta på Høstseminaret. Det blir en helt uformell samling, kom som du er!
Pris: 250 eks. mva.
Påmelding: sendes post@kommunikasjon.no. Gi beskjed om du ønsker faktura privat eller til bedrift.
OBS: Begrenset antall plasser.
Foto: Dag Fosse
Hvordan utvikler vi kommunikasjonsfaget? Hva skjer med folk og fag i møte med den digitale utviklingen – og hva gjør oss relevante for organisasjonen i tiden fremover? Rossiné og Styve snakker om sine erfaringer med kommunikasjon som ledere i store virksomheter.
En samtale med Berit Kolberg Rossiné, kommunikasjonsdirektør ved Universitetet i Oslo og Elin Styve, direktør for organisasjon og samfunnskontakt ved Bergensklinikken, ledet av Kari Birkeland.
TV 2 har i løpet av et tiår gått fra å være en tradisjonell TV-kanal til å bli et teknologidrevet mediehus, der seerne har tatt kontroll på hva, hvor og hvordan TV 2 skal levere sitt innhold.
Hvordan kommuniserer TV 2 når hele båten er i bevegelse, når forretningsmodeller snus på hodet, når kompetanse må jages, krisene treffer og usikkerheten gjør at ansatte søker trygghet?
I TV 2 har de valgt å samle HR og kommunikasjon under en direktør. De mener det er både helt riktig og nesten umulig.
Organisasjons- og kommunikasjonsdirektøren i TV 2, Sarah C. J. Willand, kommer for å fortelle hvordan de jobber strategisk, taktisk og operativt med kommunikasjon.
Foto: Alex Iversen, TV 2.
Kommunikatørers kompetanse utfordres av kunstig intelligens, men hvilken kompetanse blir viktig fremover? Og hvordan bør vi balansere mulighetene teknologien gir mot de etiske fallgruvene? På Høstseminaret skal Unni Strømstad gi et innblikk i hvordan Evry jobber med disse utfordringene. Hun skal også snakket om hvorfor de har samlet marked og kommunikasjon til én avdeling og hvordan det har påvirket Evrys kommunikasjon.
Unni Strømstad er konserndirektør for kommunikasjon og markedsføring i EVRY, en av Nordens største teknologi- og konsulentselskap. Hun har mer enn 20 års erfaring fra kommunikasjonsledelse i Telekom, IT og Finans.
Kommunikasjonssjef Gina Scholz og Eirik Harildstad, sjef for merkevare og markedsstrategi, forteller om vårens store snakkis.
Det er tett samarbeid mellom kommunikasjon og marked når en 150 år gammel bedrift er i endring. Hvordan har Vy jobbet mot egne medarbeidere i Norge og Sverige? Og hvordan har de integrert kommunikasjon, betalt og ubetalt, i sosiale medier?
Gina Scholz har hovedansvar for å følge opp togvirksomheten (passasjertog). Hun har lang erfaring fra store, komplekse og kompetansetunge organisasjoner hvor det som leveres griper inn i folks hverdag. Hun begynte hos (daværende) NSB i 2013 og har erfaring fra Oslo universitetssykehus og Statens Legemiddelverk.
Eirik Harildstad er ansvarlig for markedsføring i Vy. Han har hatt prosjektansvar for å jobbe frem konsept, navn og implementering av den nye merkevaren. Han er også styremedlem i Flåm Utvikling AS og har tidligere jobbet med produktutvikling, salg, markedsføring i DNB og har bakgrunn fra arbeid med konsernovergripende CRM-prosjekter, lojalitetsprogram og kommunikasjonskonsepter.
Vest politidistrikt har stått i mange store og tunge mediesaker de siste årene. Monika-saken og flere interne varsler har satt tilliten til politiet i vest på prøve. Arne Lutro er kommunikasjonsdirektør i Vest politidistrikt og på Høstseminaret skal han fortelle om konkrete tiltak, dele eksempler på saker og snakke om hvorfor strategisk kommunikasjon er avgjørende for best mulig måloppnåelse.
Lutro har 13 års erfaring fra journalistikken, fra lokalavis, regionavis og riksmedier, blant andre TV 2. De siste 5 årene har han jobbet som kommunikasjonsdirektør, først i Skatt vest og nå Vest politidistrikt. Som kommunikasjonsdirektør har han jobbet mye med strategisk kommunikasjon og rådgiving, både i interne prosesser og i store mediesaker.
Ulykken med fregatten KNM "Helge Ingstad" i Hjeltefjorden 8. november 2018 ble gjenstand for stor media- og publikumsinteresse helt frem til fartøyet var hevet og transportert til kai på Haakonsvern orlogsstasjon 4. mars 2019. Det var en dramatisk ulykke og hevingsoperasjonen pågikk i over fire måneder. Den ble dokumentert, gransket og kritisert i over 5500 mediesaker. Hvordan håndterte forsvarssektoren kommunikasjonen? Og hva har de lært?
Thomas Gjesdal var talsperson for Sjøforsvaret og aktiv i mediehåndteringen. Han skal, sammen med kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell, dele sine erfaringer fra en av de mest krevende hevingsoperasjonene i norsk histore.
Clipsk er en av årets sponsorer og i dette lunsjforedraget kan du høre historien bak videoredigeringsappen Clipsk. Skaperne bak, Helena Brunkman og Mats Strömqvist, viser hvordan du kan redigere proffe filmer med egen grafikk, rett fra mobilen.
Alle som deltar på foredraget får tilgang til Clipsk gratis i ett år.
Hvordan kan man best vise effekten av kommunikasjonsarbeidet? I denne fordypningen får du en kort innføring i hvordan du bruker AMECs integrerte rammeverk for måling og evaluering og du lærer hvordan du kan lage smarte kommunikasjonsmål. I tillegg kommer Forsvaret til å dele sine erfaringer med å bruke rammeverket i store prosjekter.
Kommunikasjonsforeningen har oversatt AMECs rammeverk til norsk. Det hjelper deg å sette smarte mål, og viser hvordan du kan planlegge og måle kommunikasjonseffekt i ulike faser, helt frem til måloppnåelse.
Svein Inge Leirgulen er kommunikasjonsdirektør i Tekna og nestleder i Kommunikasjonsforeningen. Han har i flere år holdt kurs og foredrag om måling og evaluering.
Torunn Sæth er utdannet medieviter og har jobbet med medieanalyser i mer enn 10 år, de siste seks i Forsvaret. Hun leder i dag analyseavdelingen ved Forsvarets mediesenter, som har vunnet flere priser for sitt analysearbeid i den internasjonale bransjeorganisasjonen AMEC.
Er du usikker på personvernreglene? I denne fordypningen går vi nærmere inn på hva kommunikatører bør vite om personvern. Hvilke regler gjelder for bruk av personbilder i bedriftskommunikasjon, i nyhetssaker eller i markedsføring? Hva med deling i sosiale medier? Kan kommunikasjonsavdelingen offentliggjøre andre opplysninger om ansatte? Advokat Vebjørn Søndersrød går gjennom de viktigste tingene du som kommunikatør bør være klar over og svarer på alle spørsmål fra salen.
Vebjørn Søndersrød er advokat og partner i Advokatfirmaet Ræder. Han er spesialist innen personvern, immaterialrett, markedsføringsrett og prosess. Vebjørn jobber med bedrifter og organisasjoner innenfor GDPR, personopplysninger, markedsføring og kommunikasjon, sikkerhet, samt internettjenester og apper. Han har vært advokat hos Ræder siden 2009 og har bakgrunn som dommerfullmektig, jurist ved Nasjonalbiblioteket og som vitenskapelig assistent ved Institutt for Privatrett ved juridisk fakultet i Oslo.
Klimakommunikasjon er et felt i rask endring. Det siste året har vi sett skolestreiker, oppblomstringen av ord som flyskam, kjøttskam og i sommer meldte kjedene 50 % og 90 % økning i salg av vegetarburgere. Samtidig har 30 kommuner vedtatt klimakrise, salget av dyre dieselbiler har sunket med 95 % og i Danmark og Finland har partier med klimasak på topp fått en oppslutning de ikke hadde våget å drømme om. Hva skjer? Hvorfor har klimakommunikasjon i det hele tatt blitt et eget begrep? I denne fordypningen vil Beate Nossum gå nærmere inn på hvordan man bør tenke strategisk når man utformer klimakommunikasjonsstrategier. I et felt preget av følelser og oppfatninger vil hun vise konkrete tiltak som har skapt resultater, og eksempler på hvor risikofylt det har blitt å bedrive grønnvasking.
Beate Nossum er initiativtaker og byråleder i Fo°tprint. Et raskt voksende PR-byrå som har spesialisert seg på det grønne skiftet og utelukkende går inn i prosjekter som bidrar til raskere bærekraftig omstilling. Hun er blant Norges fremste eksperter på klima- og endringskommunikasjon. Beate er opprinnelig journalist, redaktør og kommentator. Hun har hatt lederstillinger i flere av de etablerte PR-byråene og i Bellona.
Det er mange måter å snakke om en sak på, men hvordan setter du premissene for samtalen? På Høstseminaret skal Sigbjørn Aanes, partner og seniorrådgiver i First House, dele sine beste kommunikasjonsråd. Hva bør du gjøre, hva bør du absolutt ikke gjøre og hvordan får du frem det budskapet du vil?
Sigbjørn Aanes har vært kommunikasjonssjef i Høyre, statssekretær og en av Erna Solbergs nærmeste rådgivere. Han hadde i mange år ansvaret for posisjoneringen og håndteringen av Solbergs omdømme i pressen og var sentral i utviklingen av Høyres strategier for valgene fra 2011 – 2017. Tidligere arbeidet Sigbjørn som informasjonssjef i Norsk olje og gass. Han har bred erfaring fra politisk kommunikasjon, budskapsutvikling, endringsledelse, strategiarbeid og krisehåndtering.
Hvordan skaffer du nettverk og bygger allianser? Hvordan bli lyttet til, selv med lite makt og penger? Og hva er det du absolutt ikke må gjøre?
Maktforholdene i det norske samfunnet har endret seg dramatisk de siste 40 årene. Norge har gått fra å være et lukket demokrati der bare noen utvalgte spillere fikk delta til et åpent demokrati der det er fritt frem for alle som ønsker å påvirke. Den gode nyheten er at alle får være med, den dårlige nyheten er at kampen om oppmerksomheten er tøffere enn noensinne før. På Høstseminaret vil Ketil Raknes dele av egne erfaringer og gi deg sine beste råd for å påvirke norsk politikk. Han deler egne suksesser og feiltrinn, både innenfor og utenfor regjeringskontorene.
Ketil Raknes er doktorgradsstipendiat og faglig studieleder for bachelor i PR og samfunnspåvirkning på Høyskolen Kristiania. Han har tidligere vært politisk rådgiver i Kunnskapsdepartementet og statssekretær i Miljøverndepartementet. Ketil ga i fjor ut boken «Jakta på makta – 12 råd for effektiv påvirkning» sammen med tidligere politiker Bård Vegar Solhjell.
Foto: Torbjørn Katborg Grønning / Aftenposten
Når Høstseminaret arrangeres har Norge nylig gjennomført valg. Hvordan kommunisere i spenningsfeltet mellom innbyggere og politikere? Informasjonsavdelingen i Bergen kommune og byrådet røper hvordan samarbeidet foregår.
Kommunikasjonsrådgiver Endre Hovland har vært rådgiver for seks helsebyråder fra tre ulike politiske partier og kjenner samspillet mellom administrasjon og politikk bedre enn de fleste.
Byråd Linn Kristin Engø (Ap) har vært politisk rådgiver for byrådsleder Harald Schjelderup før hun selv ble byråd for barnehage, skole og idrett.
Denne duoen vet hvordan medietrykk oppleves og hva som må til for at byråden skal lande på begge beina i krevende mediesaker.
7 Fjell Bryggeri holder selvsagt til i verdens vakreste by, og er på kort tid blitt en så integrert del av bergensernes sjel at det nevnes i samme åndedrag som Bauekorps, Torget, Brann og Vidden. Bryggeriet legger sin ære og sjel i å lage godt håndverksøl for kvalitetsbevisste mennesker i Bergen, Norge og resten av verden.
Nå har du mulighet til å delta på ølsmaking med 7 Fjell Bryggeri i Media City Bergen. Media City Bergen er en internasjonal kunnskaps- og næringsklynge sentralt plassert i Bergen. Her holder ledende medie- og teknologiselskaper som NRK, TV 2, Vizrt, Bergens Tidene, IBM, BA og Vimond til, i tillegg til Universitet i Bergen. Det er blitt et imponerende bygg, og ikke minst miljø, som absolutt er verdt å få med seg.
Vil du være med, meld deg på i registreringen på torsdag og møt i lobbyen ved programslutt (begrenset antall plasser).
Foto: NCE Media
Hva kreves av fremtidens kommunikatører – og hva er de opptatt av? På Høstseminaret kommer Iben Bergstrøm, som underviser i digital markedsføring, og Morten William Knudsen, høyskolelektor som underviser i markedskommunikasjon og identitet og merkevarebygging. De skal snakke om hva som kreves av kommunikasjonsstudenten som går ut i den nye digitale verden.
Fra informasjonsdirektør til direktør for Nkom – Nasjonal kommunikasjonsmyndighet: Elisabeth Sørbøe Aarsæther har foretatt en karrierereise hvor kommunikasjon har spilt hovedrollen. Hvordan gikk dette til, hvorfor er kommunikasjon så viktig for toppledere – og hva vil kreves av fremtidens kommunikasjonsfolk?
Elisabeth Aarsæther er direktør i Nkom. Hun var informasjonsdirektør i Nkom (daværende Post- og teletilsynet) fra 2004, og assisterende direktør i Nkom fra 2012 til oktober 2017. Aarsæther har tidligere arbeidet for Sysselmannen på Svalbard, Statens Vegvesen og Høgskulen i Volda.
Elisabeth Aarsæther er utdannet fra Høgskulen i Volda og Bedriftsøkonomisk Institutt. Hun har gjennomført sjefskurset ved Forsvarets Høyskole.
Prisen deles ut til organisasjoner, institusjoner, bedrifter eller enkeltpersoner, som har bidratt til å synliggjøre og fremme åpenhet og innsyn i forhold ved det norske samfunnet, det politiske systemets forvaltning, eller offentlige og private virksomheter.
- Juryen vurdere alle relevante forslag nøye. I år kommer vi også til å ha et ekstra blikk på virksomheter som har åpnet opp for å vise hva de gjør med feil de selv har gjort, sier Janne Stang Dahl, juryleder og kommunikasjonsdirektør i Datatilsynet.
Schibsteds Henrik Svanevik gir de beste tipsene til deg som vil starte en pod – og faktisk lykkes med det. I samtale med Lene Bergmann leder Svanevik oss gjennom podkastjungelen. Hva det man bør gjøre og hva bør man unngå? Hvorfor er det slik at alle kan, men ikke alle må lage en podkast? Vi lytter til de som erobrer verden og de som virkelig ikke gjør det – til inspirasjon og avskrekkelse.
– Lyd er en naturlig del av innholdsuniverset for Bergens Tidende, for at vi skal være relevant for lesere og lyttere, sier Ingvild Rugland, som vil fortelle om BT´s strategiske satsning på lyd. – Vi vet at podkast særlig lyttes til av unge mellom 20 og 45, og det er en attraktiv målgruppe for oss. Gjennom lydsatsingen vår ønsker vi å fornye annonseformatene og skape nye digitale inntekter. Samtidig bygger vi nå opp en ny plattform for lyd (BT Lytt), som gjør det mulig å inkludere lyd i forretningsmodellen vår.
Henrik Svanevik er innholdsutvikler og produsent i Schibsted.
Ingvild Rugland er prosjektredaktør i Bergens Tidende.
Lene Bergmann er daglig leder i kommunikasjonsbyrået Mannheimer, og leder for Kommunikasjonsforeningen Hordaland Sogn og Fjordane.
Da romferden Apollo 8 rundet månen og fanget det første bildet av Jorden alene i verdensrommet, var det med på å forme tanken om jorden som et sårbart sted med knapphet på ressurser. Isbjørnen på det smeltende isfjellet ble uløselig knyttet til klimasaken da Al Gore slo på stortromma med sin film i 2007. Dette er eksempler på bilder som er med på å forme vår kollektive oppfatning, og nettopp en slik forming av historien er utgangspunktet for Tonje Haugland Sørensen sitt dypdykk i visuell historiefortelling.
Tonje Haugland Sørensen er forsker ved institutt for lingvistikk, litteratur og estetiske studier på UiB. Hun jobber med kunst og visuell kultur, for tiden spesielt i forskningsprosjektet «Overview – the art of the aerial». Hun har doktorgrad i visuell fortelling rundt andre verdenskrig i norske spillefilmer, og jobber med våre følelser, reaksjoner og bruk av bilder.
Et gjennomgående spørsmål er at et bilde sier ikke nødvendigvis mer enn tusen ord, men heller at det kommuniserer på andre måter.
Eirik Vatnøy, førsteamanuensis i moderne retorikk ved Universitetet i Oslo, vender tilbake til Bergen for å gi deg et dypdykk i retorikk. Hvordan finner du stemmen i organisasjonen din? Vatnøy vil fokusere på topikk som en måte å jobbe med retorikk på – og som et verktøy til å finne et felles retorisk uttrykk i en organisasjon. Vatnøy forsker på politisk retorikk, og har blant annet skrevet for Minerva og Civita.
Hvordan blir du relevant i fremtidig kommunikasjon? Hvordan skal du nå frem til og ta plass i mottakerens hjerte og sinn? Med raskere puls, informasjonsoverflod og store samfunnsendringer lurer vi på om det fortsatt er rom for de gode historiene. Eller må de bare kommuniseres på en annen måte?
Anne Dencker Bædkel er sosiolog hos The Copenhagen Institute for Futures Studies (CIFS) og kommer til Høstseminaret for å fortelle om megatrendene som er med oss inn i framtiden. Hun ser på nye livsstiler, generasjonsnormer, verdier og digital kultur. Særlig med fokus på hvordan teknologi påvirker sosiale relasjoner i fremtiden. I 2019 jobbet Anne blant andet med NRK i et prosjekt som endte i rapporten The Future of Public Service Media.
Foto: Elizabeth Høgh Walker.
Overnatting er ikke inkludert i påmeldingen og må bestilles separat.
Kommunikasjonsforeningen har avtale med Scandic Ørnen, og frem til 15. august kan rom bestilles for:
Enkeltrom med frokostbuffet kr 1590 pr. natt (flex, kan avbestilles)
Dobbeltrom med frokostbuffet kr 1790 pr. natt (flex, kan avbestilles)
Ordinærpris på hotellrom vil variere frem mot seminaret, det kan derfor være lurt å sjekke hva denne prisen er før du reserverer med rabattkoden.
Høstseminaret er et to-dagers seminar som Kommunikasjonsforeningens 10 lokallag bytter på å arrangere, i samarbeid med Kommunikasjonsforeningen sentralt. I år samles flere hundre kommunikatører i Bergen for å nettverke, diskutere og få faglig påfyll. Som sponsor og samarbeidspartner på Høstseminaret møter du relevante beslutningstakere.
Vil du vite mer om sponsormulighetene? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.
Hvilket ansvar har vi som jobber med kommunikasjon for at den offentlige debatten blir nyansert, faktabasert og saklig, uten personangrep og polarisering?
Hvordan kan du lage visuell kommunikasjon som vekker følelser og engasjement? Hvilke virkemidler gir hvilke effekter, og hva skal du bruke når?
Regelverket om universell utforming stiller krav til hvordan nettsider, apper og selvbetjeningsautomater i offentlig og privat sektor skal fungere, og at de skal være tilgjengelige for alle. Men hva betyr dette i praksis? Hvilke krav gjelder for din virksomhets digitale flater, og hvordan skal dere jobbe for å tilfredsstille dem?
Her finner du flere kurs og arrangementer.