Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header

Viktigheten av en mangfoldig bransje

– Bransjen skal være et sted der hele samfunnet er representert. Vi snakker med og til et mangfoldig samfunn, og det må vi gjenspeile, sier Therese Manus, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen.

Visjon: En mangfoldig bransje der alle er inkludert og representert

Som utøvere innen kommunikasjon, markedsføring, reklame og design kommuniserer vi med alle. Da må vi som jobber med dette bedre speile samfunnet, både internt i våre virksomheter og i vårt arbeid. Mangfold er en forutsetning for å lykkes. Derfor må vi sammen jobbe for en mangfoldig bransje der alle er inkludert og representert. 

Med mangfold mener vi mangfold innen etnisk opphav, seksuell legning, kjønnsidentitet, religiøs tilknytning, funksjonsevne, alder, med mer. 

Vi, Kreativt Forum, Grafill, ANFO Annonsørforeningen, Mediebyråforeningen og Kommunikasjonsforeningen, representerer ulike medlemsorganisasjoner og tiltakene vil være på bransje-, virksomhets- og individnivå.  

Guider og verktøy

Bransjeforeningene samarbeider med erfarne mangfoldsrådgivere for å utvikle guider og sjekklister som kan hjelpe dere med mangfold i bedriften.

Les Mer on Guide for rekrutteringsstrategi
Etikk og samfunnsansvar
Illsutrasjon av mennesker i ulike farger
Guide for rekrutteringsstrategi –>

Nettverksrekruttering forekommer i stor grad innad i bransjen, og mange stillinger utlyses aldri. Dette hindrer rekruttering av nyutdannede, og er et stort hinder for å øke mangfoldet i bransjen.

Les Mer on Guide: Mangfoldsstrategi
Strategi og måling
Illustrasjon av mangfoldig gruppe i fargerike klær
Guide: Mangfoldsstrategi –>

Mange i kommunikasjonsbransjen har en felles drøm om mer mangfold og inkludering både i hverdagen og i kommunikasjonsarbeidet sitt. For at drømmen skal bli virkelighet må alle definere hva dette i praksis betyr på sin arbeidsplass og i sitt arbeid. Bransjen vil være relevant, og da må den også være mangfoldig.