Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header

Fagartikler

Lær mer! Artikler med tips og råd, intervjuer med fagpersoner, lærdom fra våre arrangementer. Velg temaet du vil lese mer om.

Les Mer on Har du fått med deg disse?
Illustrasjonsfoto av bøker pakket inn som julegaver.
Har du fått med deg disse? –>

Julen er rett rundt hjørnet, men du rekker fortsatt litt faglig påfyll.

Les Mer on Hvordan jobber Wolt med markedskommunikasjon?
Markedskommunikasjon
Hvordan jobber Wolt med markedskommunikasjon? –>

Svaret får du i siste episode av Kompodden!

Les Mer on – Vi stiller spørsmål ved alt vi gjør
Strategi og måling
For medlemmer
– Vi stiller spørsmål ved alt vi gjør –>

NAFs Ulrica Risberg forteller hvorfor internkommunikasjon er nøkkelen til å drive organisasjonens strategiske mål fremover.

Les Mer on Jubileumsnummer av fagbladet Kommunikasjon
Tillit og omdømme
For medlemmer
Jubileumsnummer av fagbladet Kommunikasjon –>

Hurra, vi er 75 år! Og i dette spesialmagasinet gir vi deg 75 konkrete tips, slik at du kan gjøre en best mulig kommunikasjonsjobb.

Les Mer on Kommuniserer på vegne av Norge i USA
Samfunnskontakt
For medlemmer
Kommuniserer på vegne av Norge i USA –>

Lurer du på hvordan det er å jobbe for Norge på den andre siden av havet? Mirjam Christine Ehl har vært ambassaderåd for kommunikasjon og kultur ved ambassaden i Washington D.C. i seks måneder.

Les Mer on Slik bruker du kommunikasjon i styrearbeid
Strategi og måling
styrekurs_bilde
Slik bruker du kommunikasjon i styrearbeid –>

Kommunikasjon bidrar til tillit, vekst og effektivt styrearbeid. Her er tre grunner til at kommunikasjon hjelper de som sitter i styrer.

Les Mer on Tips til deg som vil jobbe mer strategisk
Strategi og måling
Tips til deg som vil jobbe mer strategisk –>

Cathrine Torp, kommunikasjons- og strategidirektør i Revisorforeningen, har alltid jobbet strategisk med kommunikasjon. Her får du hennes beste tips.

Les Mer on Slik blir du mer strategisk
Strategi og måling
For medlemmer
Slik blir du mer strategisk –>

Thomas Wrigglesworth, kommunikasjonssjef i bydel Stovner, gir deg sine beste tips til mer strategisk kommunikasjonsarbeid. Han tok grep da hab oppdaget at informasjonen de
sendte ut til borgerne, ikke kom frem slik bydelen ønsket.

Les Mer on Unngå målgruppebingo
Målgrupper
For medlemmer
Illustrasjon som viser en dame som er inn i en kikkert.
Unngå målgruppebingo –>

Er det sant at folk er lei av sosiale medier? Er målgruppen din for gammel for TikTok, for ung for Facebook? Og hvordan skal du inkludere kunstig intelligens i regnestykket ditt? Vi hjelper deg på vei med målgruppeanalyse anno 2024.
   

Les Mer on Krisekommunikasjon uten nett og telefon
Krisekommunikasjon
For medlemmer
Overblikksbilde av raset som gikk på Breie. Man ser tydelig hvor jordraset har ødelagt skog og jorder.
Krisekommunikasjon uten nett og telefon –>

Hvordan kommuniserer du som leder for krisestaben når flommen herjer, raset går og mobilnettet kollapser?

Les Mer on Somer inn på fremtiden
Digitale kanaler
For medlemmer
Somer inn på fremtiden –>

– I fremtiden blir sosiale medier den mest sentrale mediekanalen for en bedrift eller organisasjon.Det mener forfatter, skribent og internettnerd Ida Jackson.

Les Mer on Slik blir du toppledernes betrodde partner
Strategi og måling
Portrett av Gry Nordhus.
Slik blir du toppledernes betrodde partner –>

Hvilken kommunikasjonsrolle har du på jobben? Er du den utøvende fageksperten, den analytiske rådgiveren eller har du greid å bli topplederens høyre hånd og umistelige partner?

Les Mer on På innsiden av DNBs redaksjon
Markedskommunikasjon
For medlemmer
DNBs redaksjonsledelse.
På innsiden av DNBs redaksjon –>

For drøyt fem år siden lanserte Norges største bank sin egen redaksjon: "DNB Nyheter". – Vi har lyktes med å bli en del av folks medievaner, forteller redaktør for bankens redaksjon, Pernille Borchgrevink-Lai.

Les Mer on Omdømme på berg- og dalbanetur
Tillit og omdømme
Tibber kontor førde 2
Omdømme på berg- og dalbanetur –>

Strømselskapet Tibber var vant til skryt og ros. Plutselig raste selskapet på omdømmemålingene, og de ansatte ble både lei seg og forvirret. Veien tilbake til topps gikk via fornyet intern tillit og «medieskole»

Les Mer on Slik jobber Oslo med målgrupper
Målgrupper
For medlemmer
Slik jobber Oslo med målgrupper –>

Oslo har vedtatt at de vil være verdens beste by for skeive, men hvordan blir man det?
– Vi måtte starte med oss selv, sier Isabella Greffel, kommunikasjonsarbeider i Oslo kommune.

Les Mer on – Jobben min er å styrke Petters brand
Digitale kanaler
For medlemmer
portrettbilde av Simen Ringen
– Jobben min er å styrke Petters brand –>

Simen Ringen lager innholdet i Petter Stordalens SoMe-kanaler. At han er mye yngre enn sjefen, tenker han sjelden på.

Les Mer on Kjenn din målgruppe
Målgrupper
For medlemmer
Kjenn din målgruppe –>

Bruker du smilefjes og andre emojier i kommunikasjonsjobben? Da bør du kjenne målgruppen din godt.

Les Mer on Bruk internkommunikasjon i fusjoner
Internkommunikasjon
For medlemmer
Bruk internkommunikasjon i fusjoner –>

Kristine Volpe, kommunikasjonsdirektør i Mercell, fikk bruk for alle verktøyene i internkommunikasjonskassen da hun skulle samle elleve bedriftskulturer til én.

Les Mer on Hjelp! Hva gjør vi uten Workplace?
Internkommunikasjon
For medlemmer
Hjelp! Hva gjør vi uten Workplace? –>

Workplace skal legges ned, og mange er i disse dager på jakt etter et nytt verktøy for internkommunikasjon. Vi har snakket med fire kommunikatører i tre ulike bedrifter som er midt i prosessen.

Les Mer on Slik får Frende medieoppslag
Pressearbeid
For medlemmer
Slik får Frende medieoppslag –>

Det lille forsikringsselskapet Frende har under fire prosent markedsandel. Likevel er de kilde til over tjue prosent av alle medieoppslag om forsikring.
Hvordan får de til det?

Les Mer on Teater som politisk kommunikasjon
Samfunnskontakt
Ansatte og skuespillere utenfor bussen til Tigerstadsteatret i Arendal sentrum
Teater som politisk kommunikasjon –>

Tigerstadsteatret brukte hele Arendal sentrum som teaterscene for å nå fram til helt nye målgrupper med sitt budskap om at kultur er beredskap.

Les Mer on Bli god på krisekommunikasjon
Krisekommunikasjon
For medlemmer
Portrett av Claus Sonberg.
Bli god på krisekommunikasjon –>

– Krisehåndtering er overraskende lik i dag som for ti-tyve år siden.

Les Mer on Alt vi gjør er markedskommunikasjon
Markedskommunikasjon
Alt vi gjør er markedskommunikasjon –>

Kreftforeningen «tatoverte» folk på gaten og gjorde dem til reklameplakater for solbeskyttelse.

Les Mer on 3 råd til deg som vil bli mer strategisk  
Strategi og måling
3 råd til deg som vil bli mer strategisk   –>

Det å løfte seg fra å være en praktiker til å bli en strategisk rådgiver krever forståelse for virksomheten, og deres mål og strategi. Her er tre gode råd til deg som vil arbeide mer strategisk.

Les Mer on – Er politikerne redde for å si noe feil?
Kunstig intelligens
For medlemmer
Portrett av Janne Stang Dahl
– Er politikerne redde for å si noe feil? –>

Janne Stang Dahl, kommunikasjonsdirektør i Datatilsynet, savner den åpne politiske diskusjonen om kunstig intelligens, bruk av generativ KI og digitalisering.

Les Mer on Åpenhet skal være ubehagelig
Tillit og omdømme
For medlemmer
Åpenhet skal være ubehagelig –>

På to år har Tana kommune klatret fra bunn til topp på kommunenes åpenhetsbarometer. Hvordan greide de det?

Les Mer on Snakk for deg selv!
Etikk og samfunnsansvar
For medlemmer
Snakk for deg selv! –>

Hånden på hjertet, hva gir deg best nattesøvn: At ansatte overlater det offentlige ordskiftet til kommunikasjonsavdelingen, eller at de selv ringer avisen når de har meninger om arbeidsplassen sin?

Les Mer on Kunstig intelligens, hva nå?
Kunstig intelligens
Kunstig intelligens, hva nå? –>

Begynner alt snakket om KI å ligne en diger bolle med grøt? Er du lei av ChatGPT før du har begynt å bruke den? Pust med magen, vi er her for å hjelpe deg

Les Mer on Sanker jobberfaring i hjertet av Europa
Strategi og måling
For medlemmer
Juliane Bragstad Lamvik sammen med kommunikasjonssjef Marit Aspaas (venstre) og Christel Schaldemose, assistent for MEP (member of the European Parliament).
Sanker jobberfaring i hjertet av Europa –>

Hvordan er det å jobbe med kommunikasjon for Norge i utlandet? Juliane Lamvik fikk jobb som kommunikasjonsrådgiver ved EU-delegasjonen i Brussel.

Les Mer on Læring fra en krisevaksinert
Krisekommunikasjon
Tidligere leder for Oslo Pride, Inger Kristin Haugsevje.
Læring fra en krisevaksinert –>

Tidligere leder for Oslo Pride, Inger Kristin Haugsevje kaller seg for «krisevaksinert» etter terrorangrepet i Oslo i fjor sommer. Nå deler hun erfaringer og råd.