Åpen og folkelig - slik fikk Kistefos besøksrekord
Mens andre museer stengte dørene, åpnet Kistefos opp – både i parken og i sin kommunikasjon. Resultatet ble mangedoblet besøk.
Du har trolig sett en del av dem i sommer. Bildene i sosiale medier av Kistefos’ mange originale skulpturer. Jeppe Heins labyrintaktige Path of Silence, Marc Quinns store øye i elven. Nær 150 000 har besøkt og fotografert Kistefos' skulpturer så langt i år, mot 38 000 i hele fjor.
– Det har gått over all forventning bra, konstaterer direktør Birgitte Espeland (bildet).
Det var lite som varslet denne suksessen i mars. Norge stengte ned, sommerens utstilling sto koronafast i USA, de utenlandske turistene museet uteble.
Hør Birgitte Espeland fortelle om Kistefos’ strategi og kommunikasjon i Kommunikasjonspodden episode 7:
– Vi trodde hele sesongen skulle gå fløyten. Så vi stoppet opp og tenkte over hva vi kunne gjøre for å redde sesongen. Så tenkte vi at nå som det er en trist og lei situasjon i landet, vil vi gjøre folk glade, forteller museumsdirektøren.
Vil spre glede
Mens en rekke museer stengte og gikk over til digitale sendinger og omvisninger, ville Espeland og staben gjøre ting annerledes.
– Vi har muligheten til det, vi som er en utendørs skulpturpark. Så all vår kommunikasjon har gått på at de kunne få glede av natur og kultur på Kistefos, omtrent fra dag én.
Forut for koronasommeren hadde Kistefos allerede endret mye på kommunikasjonsstrategien.
– Vi skal snakke til folk og med folk og ha vår kommunikasjon på en folkelig måte. Tidligere strategi for Kistefos var å snakke til de spesielt kunstinteresserte og en veldig introvert kommunikasjon, forteller Espeland, som inntok direktørstolen i fjor.
Fotobonansa
– Det vi har brukt litt penger på, kanskje mer enn vi hadde trodd i utgangspunktet, er gode fotografer som har tatt gode bilder for oss. For sosiale medier er veldig visuelt. Så vi er opptatt av at Kistefos skal være rent og pent, det skal være et godt sted hvor folk har lyst til å ta bilder, sier direktøren.
Publikums egne bilder blir igjen en viktig del av markedsføringen, ved at de deles videre i sosiale medier. Alle som kommenterer, får også et hyggelig og raskt svar.
– Kistefos har vært et slags sovende Tornerose. Når folk nå kommer for å se The Twist, som er nytt, oppdager de jo også alt det andre! Det å levere et produkt som er bedre enn folk tror de skal få, det er bra. Da blir de glade, og da tar de bilder, sier Espeland fornøyd.
Snuoperasjon med glede
Når verken turister eller den planlagte utstillingen kom inn i landet, kastet Kistefos om på både utstilling og kommunikasjon og rettet alt mot nordmenn. Utgangspunktet ble Christen Sveaas’ private kunstsamling, og snuoperasjonen ble gjort med glede, forteller museumsdirektøren, som har et klart råd til andre som står oppe i utfordringer og endringer:
- Man må jo først snu «mindsetet» til en selv, de ansatte og de som bruker oss. Det at vi internt er positive og leter etter løsninger og andre måter å formidle vår historie på, er det viktigste. Og så setter vi kommunikasjonssjefen på å få dette budskapet ut.
Museet: Kistefos omfatter en skulpturpark for moderne kunst, to gallerier og et museum. Besøk: Hittil i år har det vært 143 000 besøkende. I hele fjor var det 38 000 besøkende. Sosiale medier: Facebook: Over 20 000 liker siden, og over 15 000 har «sjekket inn» her. Instagram: Over 20 000 følgere. Historie: Kistefos Træsliberi ble etablert i 1889 av Anders Sveaas. Kistefos slik det fremstår i dag ble etablert av hans barnebarn, Christen Sveaas, i 1996.FAKTA, KISTEFOS
Siste saker
Har du lest disse?