Hør på oss!
En podkast som tar deg med på innsiden av kommunikasjonsfaget.
Programleder, Anne-Lise Mørch von der Fehr, inviterer erfarne og dyktige kommunikasjonsfolk inn i studio for å dele sin kunnskap om ulike sider av faget og fortelle litt om sin vei inn i yrket.
Redaksjonen forøvrig består av Margrethe Zacho Haarde og Malin Sundby Revaa.
Oversikt over episoder
Politiets nye kommunikasjonskanal | Politidirektoratet og Hilde Ebeltoft-Skaugrud
Kommunikasjonsforeningen deler ut Åpenhetsprisen hvert år og i 2024 gikk prisen til politiet for arbeidet med Politiloggen. I juryens begrunnelse stod det følgende: Årets vinner driver i en sektor basert på tillit, der åpenhet og transparens er nøkkelingredienser. Da dette kom under press i deres kommunikasjonsarbeid, valgte de å ta et grep som skal være unikt i verdenssammenheng". Hva er og hvordan gjorde de det grepet?
Hvordan få omtale i redaktørstyrte medier | Marius Solberg Anfisen & Frende Forsikring
Frende Forsikring har 3,3% av forsikringsmarkedet, men hele 17% av bransjeomtalen i 2023. Dette vil si nær 3000 medieoppslag i løpet av et år, og de er kun to personer som jobber med kommunikasjon – hvordan får man til det og hva er fallgruvene?
Rune Bjerke om kommunikasjon som toppleder
I denne episoden deler tidligere DNB-sjef Rune Bjerke sine erfaringer med topplederkommunikasjon, og hvordan tett dialog med kommunikasjonsavdelingen har vært avgjørende i krisesituasjoner. Han reflekterer også over å ha gått 'over streken' for å skape innovasjon.
Hvordan bygge merkevare i offentlig sektor | Deichman & Jørn Johansen
I denne episoden av Kompodden snakker vi med Jørn Johansen om hvordan kommunikasjon og merkevarebygging har vært med å utvikle Deichman fra å være nedstøvede boklagre til å bli Oslos storstue med 5,4 millioner besøk i 2023.
Hvordan kommunisere når du er på børs? | XXL & Jan Christian Thommesen
Jan Christian Thommesen er kommunikasjonsdirektør i XXL og eneste i det børsnoterte sportsgiganten som jobber med kommunikasjon til blant annet 5000 ansatte.
Om kriser, lønnsoppgjør og medlemskommunikasjon | NHO & Nina Kraugerud Ertzaas
Nina Kraugerud Ertzaas er kommunikasjonsdirektør i NHO. I denne episoden av Kompodden snakker hun med Anne-Lise Mørch von der Fehr om fortløpende krisekommunikasjon, om tidsdrøye lønnsforhandlinger og om hvorfor gjennomslag er viktigere enn oppslag.
Brukerkommunikasjon - hva gjør du når “alle” er målgruppen din? | Skatteetaten & Astrid Bugge Mjærum
Astrid Bugge Mjærum jobber i Skatteetaten som kommunikasjonsdirektør. Oppdraget er å sikre finansiering av velferdsstaten, og da er effektiv og smart kommunikasjon helt avgjørende. Men hvordan blir man kjempegod i brukerkommunikasjon? Hvordan måler man om man lykkes? Og hva har adferdspsykologer i Skatteetaten å gjøre? I samtale med Anne-Lise Mørch von der Fehr, forteller Astrid Bugge Mjærum om hvordan etaten jobber for å sikre at det, for deg og meg, er lett å gjøre riktig og vanskelig å gjøre feil.
Krisekommunikasjon - hva bør du tenke på? | Ruter & Elisabeth Skarsbø Moen
Ruter hadde 5188 medieoppslag fra slutten av oktober ifjor til midten av mars i år. Og det var kun kjeft å få. Direktør for samfunnskontakt og kommunikasjon i Ruter, Elisabeth Skarsbø Moen, forteller her om hvordan selskapet organiserte kommunikasjonsenheten sin under vinterens krise. Hun gir også gode råd til hvordan man kan ta vare på medarbeiderne sine når adrenalinpumpene kjører for fullt.
Hvordan viser DNT frem sin sjel? | Eivind Eidslott
Den Norske Turistforeningen har over 300.000 medlemmer. Gjennom blant annet podkasten "Utestemmer" og det populære, prisbelønte papirmagasinet "Fjell & Vidde", når de medlemmene i ulike flater. Eivind Eidslott er stemmen i podden og en aktiv penn i bladet. Hvordan får han organisasjonens aktiviteter- og ikke minst sjel frem til så mange medlemmer, med ulike behov?
Møt Lindis Hurum fra Leger Uten Grenser
Krigen i Gaza ryster verden. Og en av de mest aktive i nyhetsbildet for tiden er generalsekretær i Leger Uten Grenser, Lindis Hurum. Med mange år ute i felt, og med tidligere ansvar for organisasjonens kommunikasjon, vet hun mye om hvordan man forteller historier som engasjerer, og som også fører til handling.
Hvordan tenker some-ansvarlig i Oljefondet? | Halvor Pritzlaff Njerve
Sosiale medier blir en stadig viktigere del av virksomheters kommunikasjon. Hvordan er det for store, trauste samfunnsinstitusjoner å kommunisere via nye, kreative kanaler? Noen som har lykkes, er Oljefondet, eller Norges Bank Investment Managment , som det jo egentlig heter. Vi går bak kulissene sammen med fondets some-ansvarlige Halvor Pritzlaff Njerve. Få hans beste tips til hvordan du kan utnytte sosiale medier best mulig.
Hva er egentlig strategisk kommunikasjon? | Martin Apenes
Kjenn målet før du legger kommunikasjonsstrategi! Det sier Martin Apenes, daglig leder i kommunikasjonsbyrået Wergeland/Apenes. I kjølvannet av høstens habilitetskriser, snakker han også om kommunikatørens rolle i demokratiet. Hvordan kan kommunikasjonsfolk være med på å bygge tillit mellom folket og makten, fremfor å rive den ned?
Hva kan politikerne lære oss om kommunikasjon? | Bente Kalsnes, Ketil Raknes og Anne-Lise Mørch von der Fehr
Vi går bak overskriftene i lokalvalget og ser på den politiske kommunikasjonen. Hvem lykkes best, hvilke saker avgjorde valget og hvilke nye trender fikk vi se? Sammen med Eirik Bergesen i studio, er Bente Kalsnes, professor i politisk kommunikasjon, Ketil Raknes, instituttleder ved Høyskolen Kristiania og Anne-Lise Mørch von der Fehr, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen.
Møt Jens Stoltenbergs kommunikasjonsrådgiver, Sissel Kruse Larsen
Sissel Kruse Larsen er strategisk kommunikasjonsrådgiver for Jens Stoltenberg. Hvordan er det å være tett på NATOs generalsekretær midt i en dramatisk krig. Og hvordan jobber hun med å kommunisere arbeidet deres ut til et stort publikum?
Hege Turnes om om å få ny toppjobb etter 60, om lederkommunikasjon og om hvorfor hun misliker ordet ”omdømme”
Få er like erfarne med lederkommunikasjon som Hege Turnes (62). Som mangeårig kommunikasjonsdirektør i NAV, kurset hun over 800 ledere i det å lede. Nå skal hun i gang med tilsvarende stilling i Statistisk sentralbyrå. Hun mener nøkkelen til å lykkes som leder er å forstå kommunikasjon og viktigheten av å planlegge, forberede, øve og måle.
Hans Geelmuyden om fortid, fremtid og kunstig intelligens
Hans Geelmuyden gir seg i GK etter 34 år. I samtale med leder for Kommunikasjonsforeningen, Anne-Lise Mørch von der Fehr, reflekterer han over utviklingen i kommunikasjonsfaget. Har det egentlig skjedd noe som helst?
Hvordan får Trigger-sjefen det beste ut av sine ansatte?
Bente Kvam Kristoffersen er daglig leder i det prisvinnende kommunikasjonsbyrået Trigger. Hun forteller her om hvordan man kan skape et arbeidsmiljø som fremmer idéutvikling.
Gode tips for bedre endringsledelse
Mange kjenner Solfrid Flateby som en prisbelønt og karismatisk foredragsholder. I tillegg til å stå å scenen, bruker hun sin mangeårige erfaring som leder innen HR og kommunikasjon til å gi rådgi ledere som står i store endringsprosesser. Ett av tipsene hennes er å øve opp lederes hjertemuskel og mót, sånn at de tør å by litt mer på seg selv. Men hvordan gjør hun egentlig det? Og hva med de folka i bedriften som ikke lar seg overbevise om at endringer er til det bedre, hva gjør hun med dem?
Vil kunstig intelligens stjele kommunikatørens jobb?
Alle snakker om kunstig intelligens for tiden, men hvordan vil den forandre kommunikasjonsbransjen? Og hvilke muligheter og trusler ligger foran oss? Vi har snakket med Petter Bae Brandtzæg, professor i medieinnovasjon ved UiO og sjefsforsker ved Sintef digital, og Jill Walker Rettberg, professor i digital kultur ved UiB.
Hvordan formidler vi vanskelig budskap i en sårbar tid?
Å kommunisere betente temaer kan være utfordrende. Nå som vi også opplever nedgangstider, en tid som er ekstra sårbar for mange, blir kommunikasjonen enda vanskeligere. Hvilket ansvar har vi som kommunikatører i disse tider og hvordan kan vi kommunisere betente temaer på best mulig måte? Kjell Terje Ringdal, førstelektor ved Institutt for kommunikasjon på Høyskolen Kristiania, og Camilla Lynne Bakkeng, fag- og kommunikasjonsleder i Akan, deler av sin erfaring og kunnskap, samt gir oss tips til hva vi kan og bør gjøre.
Hjelp, jeg skal intervjues!
Lise Klaveness er for tiden et av Norges mest etterspurte intervjuobjekter. Hvordan håndterer hun det massive og kritiske medietrykket, og hva kan vi som blir intervjuet lære av hennes erfaringer? Anne-Lise Mørch von der Fehr er Kommunikasjonsforeningens nye daglig leder, og deler sine tips fra tjue års erfaring som journalist og nyhetsleder.
Pressemeldinger
Hvorfor er pressemeldinger fortsatt viktig? Hvordan skriver du en god pressemelding, og hvordan får du den på trykk? John Eckhoff, informasjonssjef i Hydro og Signy Fardal, kommunikasjonssjef i Bellona, deler sine tanker, tips og erfaringer.
Internkommunikasjon
Hva er god internkommunikasjon og hvorfor er dette viktig? Gudrun Kathle Lægreid, kommunikasjonsrådgiver i Publicis og spesialist på internkommunikasjon, og Margrethe Falch, seksjonsleder i Forsvarsbygg, deler begge sine erfaringer, tips og utfordringer.
Sosiale medietrender blant unge
Hvordan kan vi nå ut til unge i sosiale medier, og hvordan kan vi bruke de samme grepene for å nå frem til de voksne? Vi har snakket med Jonas Østnes, prosjektleder i Kantar, som deler hovedtrekkene i undersøkelsen «Medietrender ung», og Stian Barsnes-Simonsen, kreativ leder i Nordic Screens.
Fra bok til debatt – «Norsk nok» av Mala Wang-Naveen
Mala Wang-Naveen er redaktør for boken "Norsk nok - tekster om identitet og tilhørighet", som ble gitt ut i vår. Hun forteller hvordan hun har brukt bokformatet som en knagg for å kommunisere rundt en løpende og polariserende debatt om identitet og tilhørighet.
Fra klasserommet til stortingssalen
Elevorganisasjonens leder, Edvard Botterli Udnæs, deler hva han mener voksne bør og ikke bør gjøre når de kommuniserer med ungdom, og snakker om hvordan Elevorganisasjonen kommuniserer med egne medlemmer og større aktører.
Slik bruker riksmekleren kommunikasjon i forhandlinger
Hvem passer bedre til å snakke om forhandlingskommunikasjon enn riksmekler Mats Wilhelm Ruland? I denne episoden får du et innblikk i hvilken rolle kommunikasjon spiller i forhandlingssituasjoner mellom partene i arbeidslivet.
Slik bruker Oda kommunikasjon i bærekraftsarbeidet
Kommunikasjonspodden spilt inn direkte fra Kommunikasjonsdagen 2022. Louise Fuchs, bærekraftsdirektør i Oda, forteller hvordan selskapet kommuniserer at de jobber med bærekraft - og hvordan de kan bli bedre på det. «Er begrepet for vagt?» spør Fuchs.
Forståelig formidling av datasikkerhet – Nasjonal sikkerhetsmyndighet
Roar Thon er fagdirektør sikkerhetskultur i Nasjonal sikkerhetsmyndighet og en av landets mest etterspurte og aktive foredragsholdere. Hans budskap er å formidle datasikkerhet på en forståelig måte for folk flest. Et tema som blir mer og mer aktuelt. Hvordan formidler Thon et komplisert budskap på en måte som gjør at de fleste forstår det?
Influensermarkedsføring – hva er det og hvordan gjør man det?
Hvordan kan influensere brukes som kommunikasjonskanal for virksomheter? Håvard Kvernaas Bakken i Fagutvalget for influencermarkedsføring (FIM) forteller hvordan man navigerer i en bransje i voldsom vekst. Kornelia Minsaas deler sine erfaringer både foran og bak kulissene som DNB Ung-influenser.
Fagkunnskap og forskning – hvordan formidle det?
Åsmund Husabø Eikenes har vært ansvarlig for forskningsformidling på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved UiO, og er aktuell med bok om hvordan eksperter bør kommunisere sin kunnskap. Siv Anniken Røv, kommunikasjonsdirektør ved NTNU, bruker mye ressurser for at deres forskere skal bli hørt av enda flere.
Lyden av en merkevare
Hva er det som gjør at lydidentitet har blitt stadig viktigere når vi skal kommunisere? Sjefsdesigner Mathias Magnus Disen har ansvaret for lyden av DNB. Arnt Maasø, førsteamanuensis ved Institutt for Medier og Kommunikasjon ved UiO, forteller oss hva lyd kan tilføre et budskap - som tekst og bilde ikke kan gjøre.
Lobbyistenes nye hverdag
Nye partier skal regjere Norge, og nye politikere inntar Stortinget. Hva får det å si for de som jobber med å påvirke myndighetene? Tone Foss Aspevoll, daglig leder i Agenda Rådgivning, forteller hvilke råd hun gir sine kunder for at de skal få gjennomslag hos politikerne. Bård Gultvedt, direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt i NorgesGruppen, forteller hvordan de sikrer en god dialog med de nye makthaverne.
Lokalt design – globalt samfunnsansvar
Vi har besøk av kommunikasjonsdirektør i Jotun, Christian Espolin Johnson, og gründer i spekematsbedriften ASK Gård, Anne Marte Ruud Evang. Begge opplevde stor vekst da folk ble sittende hjemme med mye tid og lite å bruke pengene på. For giganten Jotun er omdømme og samfunnsansvar avgjørende for global vekst. For lille ASK gård har design og historiefortelling vært helt essensielt for å skille seg ut.
Sosiale medier i valgkampen – Rødts suksess
Hvordan kommuniserer partiene i kampen om velgerne? Rødt ligger an til å gjøre et brakvalg. Kommunikasjonsansvarlig Iver Aastebøl avslører kommunikasjonsstrategien bak suksessen. Terje Svabø leder Kampanjes jury som skal kåre vinneren av valgkampen. Han avslører hvilket parti som ligger best an.
Politisk kommunikasjon – hvordan få med de unge?
Nancy Herz fra De skamløse jentene og leder for Ungdommens ytringsfrihetsråd forteller hvordan vi kan få flere unge med i samfunnsdebatten. Sondre Hansmark, leder for Unge Venstre, og Teodor Bruu, talsperson for Grønn Ungdom, snakker om hvordan de engasjerer de yngste velgerne fram mot valget.
Bærekraftsmålene – hvordan kan kommunikasjon bidra?
Er kommunikasjonsfolk en løsning eller hindring for å nå bærekraftsmålene? Med nasjonale kampanjer ledet av Marte Lid, har Norad lyktes i å doble folks kjennskap til målene på få år. Teknologi- og bærekraftsdirektør i IKT Norge, Mali Hole Skogen, mener begrepet "bærekraft" er så utvannet at det nesten er ubrukelig.
Ett år i krise – koronakommunikasjon fra innsiden
Koronapandemien har vart i over ett år, og onsdag blir koronakommisjonens rapport om myndighetenes håndtering av pandemien overlevert. Hvordan har sentrale aktører endret måten de driver med krisekommunikasjon? Vi får besøk av statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet med ansvar for covid-19-saker, Saliba Andreas Korkunc, og kommunikasjonsdirektør i FHI, Christina Rolfheim-Bye.
Den digitale jobbtalen – slik når du gjennom skjermen
Hva kjennetegner en god, digital tale, og hva kreves for å nå frem med budskapet ditt gjennom en skjerm? Hans Christian Holte overtok som NAV-direktør midt i pandemien. Han forteller hvordan han motiverer 19.000 ansatte han ikke har truffet, for å håndtere en rekordhøy arbeidsledighet. Mina Gerhardsen har skrevet boken "Å lykkes med taler" og gir oss sine beste råd for å nå fram fra den digitale talerstolen.
Fra Stortinget til Zoom – digitalt lobbyarbeid
Hvordan får du gjennomslag hos politikerne? Og hvordan foregår egentlig lobbyarbeid nå som alt er digitalt? Norsk studentorganisasjon er blant landets fremste lobbyister, og de lærer oss sine beste triks. Stortingsrepresentant Heidi Norby Lunde forteller hvorfor kontakt med lobbyister er viktig for politikerne.
Krenking — en trussel for ytringsklimaet?
Blir samfunnsdebatten påvirket av frykten for å krenke? Er vi for forsiktige med å si hva vi egentlig mener? Vi snakker med Hanne-Lene Dahlgren, en frittalende aktivist for vegetarmat og Kjersti Løken Stavrum, leder for Ytringsfrihetskommisjonen.
Netthets – hvorfor skjer det, og hvordan bør vi møte det?
Hvordan påvirker hatretorikk samfunnsdebatten? Som ung, kvinne og minoritet har varaordfører i Oslo, Kamzy Gunaratnam, blitt møtt med hard kritikk i offentligheten. Hennes personlige og uformelle kommunikasjonsstil byr på utfordringer også i egne rekker. Professor i psykologi, Fanny Duckert, forklarer hva det er med hjernen vår som gjør at samfunnsdebatten er blitt så uforsonlig og hvordan vi kan håndtere det.
Kunstig intelligens i kommunikasjon – hva brukes det egentlig til?
Hvordan blir kommunikasjon påvirket av teknologi, og hva blir det neste store? Morten Goodwin, professor ved Universitetet i Agder, snakker om kunstig intelligens som verktøy i kommunikasjonsfaget. Olav Magnus Linge i PR-byrået Zynk bruker stordata-teknologi for å forutse fremtiden. Heather Broomfield, seniorrådgiver i Digitaliseringsdirektoratet, forsker på hvordan samfunnet vårt kan bli bedre med kunstig intelligens.
Maktens språk – er retorikk blitt viktigere enn politikk?
Retorikk blir viktigere og viktigere i politikken, hvor det ansettes stadig flere kommunikasjonsrådgivere. Geir Lippestad forteller hvordan det nye partiet Sentrum skal nå gjennom i et allerede mettet politisk landskap. Cato Husabø Fossen og Jarle Roheim Håkonsen var kolleger i Dagsrevyen – nå skal de hjelpe hvert sitt parti, Høyre og Arbeiderpartiet, med å vinne valget neste høst. Retoriker Magnus Hoem Iversen advarer mot politisk pølsefest.
Barn og ungdom – hvordan nå frem til dem?
Mange ønsker å nå ut til barn og ungdom, men hvordan gjør man det? Vi får besøk av 16 år gamle Nora Geiran Dingstad fra ungdomspodkasten JungelTelegraf1. Vi snakker med Rune Fimreite fra Politiets nettpatrulje Vest om deres TikTok-suksess, sjef for nett og sosiale medier i NRK Super, Øyvind Helland og direktør i Medietilsynet, Mari Velsand, som advarer mot falske nyheter.
Kommunikasjon i endring – fra nedstenging til besøksrekord
Koronapandemien endrer hele samfunnet – både hvordan vi gjør ting, og hvordan vi kommuniserer. Noen har lykkes med å omstille seg, for andre er det utfordrende. Vi snakker med direktør Birgitte Espeland ved Kistefos, som har femdoblet besøkstallet i år, og med kommunikasjonssjef Nora Aspengren i reiseselskapet TUI, som per i dag ikke sender en eneste nordmann til utlandet. Hvilken rolle har kommunikasjon hatt for å skape og håndtere endring hos dem?
Å kommunisere bærekraft - grønnvasking, merking og gode råd
Folk sier de gjerne vil ta mer bærekraftige valg, men at de ikke har nok informasjon til å gjøre det. Hvem har ansvaret, og hvordan kan kommunikasjon hjelpe? Vi får gode råd fra byråleder i Footprint, Beate Nossum, og snakker med bærekraftsansvarlig i Orkla Foods, Johanne Kjuus, om hvordan de jobber for å få folk til å handle bærekraftig.
Svensken, briten og kiwien
Krisekommunikasjon verden over. Hvor har en lykkes under koranapandemien, hvor har en feilet? Hva kan vi lære til en ny bølge eller til neste krise? Vi skal over grensen til Sverige, og spør: har kommunikasjonen fungert like dårlig som helsetiltakene? Over sjøen til Storbritannia, hvor den folkelige tilliten er på bånn. Men aller først skal vi helt på andre siden av jorda til New Zealand, for å finne det som ofte kalles verdens beste krisehåndtering.
Desinformasjon, demokratiet og din rolle
Desinformasjon og falske nyheter. Hvor utbredt er det, hvor farlig er det - og ikke minst: hva kan vi gjøre med det? Vi snakker med redaktøren for Faktisk, Kristoffer Egeberg, og med Ørjan Nordhus Karlsson fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. I tillegg møter vi et firma som står midt oppi problemet: Tesla, ved kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland.
Åpenhet i kriser – nødvendig eller umulig?
Har den offentlige samtalen i koronakrisen vært åpen nok? Har vi fått informasjonen vi trenger fra den politiske ledelsen, helsesektoren og pressen? Og hvis ikke, hvem sin feil er det? Debatt mellom sjefredaktør Kirsti Huseby og kommunikasjonsdirektør Marit Kvikne, og mellom stortingsrepresentant Åshild Bruun-Gundersen og lederen for Kommunikasjonsforeningen, Therese Manus. Medieforsker Jens Barland oppsummerer det hele.
Språk i kriser, politisk retorikk og budskap som bommet
Hvor viktig er ordene vi bruker? Hvilke tanker ligger bak? Og hva når fram? Vi har med oss mannen som tilpasser ordene til Erna Solbergs stemme - statssekretær Rune Alstadsæter. Retorikkforsker Magnus Hoem Iversen gir oss karakterboka for de politiske lederne som har utmerket seg språklig. Og forfatteren av “Hvit PR”, Umar Ashraf, forteller hvorfor budskapet ikke har nådd fram til alle.
Teknologi i en pandemi - redning eller risiko?
Koronapandemien har ført til hastedigitalisering av arbeidsplasser, klasserom, kultur og kommunikasjon. Og mange har lastet ned en app som overvåker hvor vi går. Hva har vi vunnet, hva har vi tapt, og hva bør vi gjøre nå? Hør professor i teknologiledelse, Tale Skjølsvik; direktør i Datatilsynet, Bjørn-Erik Thon og dokumentarfilmskaper Tonje Hessen Schei.
Korona, krisekommunikasjon og kollektivtransport
Bli med bak kulissene hos viktige aktører for å forstå hvordan kommunikasjon virker i samfunnet. Hvordan har de kommunisert i koronakrisen for å nå frem med sitt budskap? Vi har med oss kommunikasjonsdirektør ved Folkehelseinstituttet, Christina Rolfheim-Bye, medieforsker Øyvind Ihlen og leder for kommunikasjon i Ruter, Eirik Andersen.