Fremtiden for sosiale medier
– I fremtiden blir sosiale medier den mest sentrale mediekanalen for en bedrift eller organisasjon.Det mener forfatter, skribent og internettnerd Ida Jackson.
Tviler du av og til på om kryssdeling i sosiale medier har noen effekt? Om det er noen vits i å hoppe på Tik-Tok nå, eller om du skal vente på nye og tryggere kanaler?
I så fall er du neppe alene. Vi har spurt Ida Jackson hva hun tror.
Som en av de første i Norge som ble stor på blogging, har Jackson fortsatt internett som arbeidsplass. Hun driver det digitale skrivekurset Kreativ skriving og har selv skrevet nærmere 40 bøker, blant annet «Sosiale Medier. Hvordan ta over verden uten å gå ut av huset».
– Jeg har strengt tatt hatt sosiale medier som levevei hele mitt voksne liv, sier hun.
Slutt på solnedgang
Jackson tror at sosiale medier og tradisjonelle medier vil smelte sammen til ett.
– Realiteten er at YouTube allerede er TV for den yngre garde. Om femten år vil generasjonen som var vant til å "skru på Dagsrevyen", nesten være ute av bil- det. Det betyr også at det å produsere innhold for sosiale medier, blir mer og mer profesjonalisert.
– Hvordan vil brukerne merke det?
– Sosiale medier vil i liten grad bestå av folk som deler bilder uten tanke på konsekvenser, og i mye større grad av innhold laget av folk som bruker mye tid på det. Dette ser vi allerede på Instagram, der algoritmene ikke lenger viser deg din venninnes solnedgangs-foto, men innhold fra influensere, profiler og innholdsskapere som bruker mye tid og krefter på å bryte lydmuren.
EU-reguleringer
Jackson tror også at LinkedIn kommer til å erstatte Facebook for den eldre gar- de.
– EUs reguleringer er det som primært vil forme relasjonen vår til Meta, fordi forholdet mellom overvåkning av brukerdata og annonsering er essensielt for forretningsmodellen deres. Hun vil likevel ikke spå om nye plattformer skifter ut de vi kjenner i dag.
– Men hvordan vil endringer påvirke kommunikatørens rolle og oppgaver i fremtiden?
– Sosiale medier er ikke lenger et sted der folk og organisasjoner er «aktive», men det er den sentrale mediekanalen for en bedrift eller organisasjon, sammen med organisasjonens egeneide kanaler, som nettside, podkast og e-postliste. Konkurransen vil gjøre at bare det beste innholdet blir synlig, og det blir skapt av de som jobber seriøst med dette.
– Hvorfor tror du det?
– Fordi at folk under 40 ikke forholder seg til de redaksjonelle mediene som pri- mærkanal. Det fører til en økt profesjonalisering, og at spørsmålet om «aktivi- tet» er irrelevant: Det handler om å lage relevant innhold.
Revurder SEO-strategi!
Og så var det KI, da. Ifølge markedsføringsmagasinet Search Engine Land vil generative verktøy som ChatGPT antagelig forandre SEO-landskapet, altså måten vi tenker søkeroptimalisering på. I stedet for at brukere søker etter informasjon på tradisjonelle søkemotorer og klikker på lenker, kan KI-chatboter gi direkte svar på spørsmålene. Dette betyr at trafikken som tidligere kom fra organiske søk kan reduseres, og at SEO-strategier må tilpasses denne nye virkeligheten. I tillegg vil Facebook og X redusere henvisningstrafikken til nyheter, noe som påvirker mediehusenes strategi.
Jackson tror at X vil vokse som plattform.
– Vi vil nok se en TikTok-aktig villvekst på X de neste årene, siden de blant annet legger seg på en annen sensurlinje enn Meta når det kommer til pornografi og nakent innhold. Det betyr at du får to sosiale medier med veldig ulik profil på hva som sensureres og ikke, som betyr at vi nok vil se en ny ungdomsbølge på Twitter.
Plattformene vil fokusere på å støtte innholdsskapere og insentivisere dem til å bruke plattformene. Dette inkluderer finansielle insentiver og utvikling av bedre verktøy for innholdsskaping. Endringer i algoritmer på plattformer som Facebook og X reduserer trafikk til mediehus. Etterspørselen etter bedre personvern øker, og flere plattformer tilbyr nå personvernvennlige alternativer. Dette skjer ofte i takt med strengere reguleringskrav fra myndigheter, som for eksempel EUs generelle databeskyttelsesforordning (GDPR). Videoformatet forblir sentralt, men det er et skifte mot kortere, mer engasjerende innhold. KILDE: REUTERS INSTITUTE FOR THE STUDY OF JOURNALISM FREMTIDSTRENDER I SOSIALE MEDIER
1. Større investering i innholdsskaping
2. Nye verktøy
3. Nedgang i trafikk fra sosiale medier
4. Økt fokus på personvern
5. EU-reguleringer
6. Endringer i format
Siste saker
Har du lest disse?