Fagbøker
Omtaler og anmeldelser av bøker om ulike deler av kommunikasjonsfaget - velg kategorien du er opptatt av.
Aktuelt
Kunnskapsrik, engasjert og konkret om korleis verksemder skal kommunisere, men også utføre, berekraftsarbeidet sitt.
Lærerbok som gir innføring i tolkningslære, et fagfelt som undersøker språket i bruk og hvordan vi greier å tolke hverandres ytringer.
For at alle borgere i et samfunn skal kunne være delaktige i de demokratiske prosessene, trengs det informasjon om hva som skjer, og på hvilken måte vi alle forventes å delta. Men hvem er det egentlig som gir oss denne informasjonen, og hvordan?
Boken undersøker hvordan vi som individer og samfunn kan ruste oss mot det usanne og det ubegrunnede. Hvilke mekanismer ligger bak faktaresistens, og hvordan vi kan motvirke det?
Den første norske læreboken om design thinking. Innføring i metodene, fasene og prinsippene som design thinking bygger på, ved hjelp av teori, verktøy og eksempler.
Plutselig står vi midt i en pandemi, nedgangstid og klimakrise. Verden står ikke stille, så da kan ikke produktet heller gjøre det.
Forfatterne gir et overblikk over hvordan kunstig intelligens og intelligente brukergrensesnitt kan benyttes i ulike deler av kommunikasjonsfaget. De ser på konsekvensene KI får for faget og for folk, i grenselandet mellom påvirkning og kontroll.
Inga Strümke forsker på kunstig intelligens. Her forklarer hun hvordan KI fungerer – fra algoritmenes påvirkning på hver enkelt til intelligente dataprogrammers funksjon i samfunnet.
Skrevet for fageksperter og kommunikasjonsfolk som ønsker å bli en tydeligere stemme på sitt område for å skape mer synlighet og et bedre omdømme.
Forsking på forskingskommunikasjon også kommunikasjonsarbeidarar kan ha glede av.
Filosofisk førstehjelp gjør deg bedre rustet til å samarbeide om utfordringer vi skal løse i felleskap. Få inspirasjon til å starte samtaler på tvers av vante skillelinjer og til å bli kjent med fremmede og deres perspektiver.
Å skape fortellinger presenterer både interessante refleksjonar og fleire praktiske øvingar kring korleis ein fortel ei forteljing, men boka er nok først og fremst nyttig for alle med ambisjonar om å skrive skjønnlitteratur.
En praktisk bok, på dansk, om hvordan folk reagerer på informasjon i krisetid, om hvilke kommunikasjonskanaler som fungerer best, og hvordan man som myndighet og selskap kan fastholde tilliten.
Del av en oppstartsbedrift? Usikker på hva du skal gjøre med hensyn til PR og kommunikasjon? Da kan kanskje denne boken være inspirerende, skrevet av en prisbelønt PR-sjef fra New York.
Dette er ei bok som burde blitt sendt attende til skrivebordet.
En håndbok i redigering med mer enn 400 tips, både språklige og mer formalistiske, til hvordan du får andres og egne tekster til å skinne.
Hvordan bruke språket best mulig for å guide folk på nett-sider og i apper? Her lærer du å kombinere skrivehåndverket med designmetodikk.
Det er sjeldan eg har vore så ambivalent til ei bok. På den eine sida har forfattar Astrid Valen-Utvik stålkontroll på korleis ein skaper verdi for eit føretak i sosiale media. På den andre sida burde forlaget tatt minst to rundar til med manus.
Er du interessert i hva som kjennetegner taler som får verden til å lytte og kanskje endre seg? Den danske USA eksperten Anders Agner Pedersen skriver (på dansk) om de største presidenttalene i historien og triksene bak.
Å kunne kommunisere optimalt har blitt en nødvendighet for å kunne utføre jobben sin og for å lykkes i private relasjoner. Denne boken gir deg solide, praktiske verktøy som gjør at du kan påvirke enhver situasjon i din favør.
Forfatterne bruker samlebegrepet «politisk interessevaretagelse» om lobbyisme, PR, spin og samfunnskontakt. De mener dette er noe alle virksomheter kan og bør gjøre, ikke bare de store. Boken gir modeller og huskelister for arbeidet.
Antologi med analyser av ytringsfrihetens vilkår i Norge. Tar for seg blant annet nettdebatter, tillit til mediene, forsknings-formidling og ytringsfrihet i akademia.
Forfatterne har erfaring som ledere i det offentlige i Danmark. I boken gir de konkrete kommunikasjonsråd til ledere.
Ytringsklima er ei teoretisk velinformert og rik bok med klar relevans for alle som arbeider med internkommunikasjon – og for alle som lever delar av livet sitt i ein organisasjon.
Med økte krav til virksomhetenes åpenhet og synlighet blir leder kommunikasjon i sosiale medier viktig. Her får du case og intervjuer med fremtredende danske ledere om deres bruk av sosiale medier.
Denne svenske boken ønsker å gi et helhetlig bilde av visuell kommunikasjon i samfunnet. Målgruppen er de som allerede jobber med journalistikk, informasjon eller reklame, og studenter i disse fagene.
Amerikanske Nierman er ekspert på krisekommunikasjon. Dessuten leder han sitt eget PR-byrå. I denne bestselgeren fra 2021 skriver han om hvordan vi kan gjennomleve kriser samtidig som vi forbereder oss på sunn forretningsdrift i fremtiden. Noe å tenke på?
Ei god historie er nøkkelen til å kommunisere faget ditt slik at alle kan forstå deg. I denne boka deler den erfarne forskingsformidlaren Åsmund H. Eikenes sine mest sentrale virkemiddel for å fortelle gode historier om forsking, saman med ti effektive skriveråd for å mestre skriveprosessen frå start til slutt.