Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Share
Bokanmeldelse

Etikk for journalister (5. utg.)

Forfatter: Svein Brurås Forlag: Fagbokforlaget, 2014
Hva er «god presseskikk»? Det er et hovedspørsmål i Etikk for journalister. Boka er en innføring i det yrkesetiske regelverket som de journalistiske mediene legger til grunn for sitt arbeid. Forfatteren drøfter etiske utfordringer og dilemmaer som journalister møter i sitt daglige arbeid, og peker på hva Pressens Faglige Utvalg har uttalt om de ulike temaene. Han behandler emner som journalisters integritet, samfunnsrollen, sannhetskravet, forholdet til kildene, personvernet i journalistikken, og mye mer. Etikk for journalister har i en årrekke vært pensum ved journalistutdanningene i Norge. I denne femte utgaven går vi dypere inn i etiske spørsmål knyttet til moderne nettjournalistikk, som for eksempel kravet om rask og umiddelbar publisering, brukermedvirkning og delingskultur, bruk av sosiale medier i journalistikken, kontekstuell annonsering – og journalistikkens grenser og kjennetegn i en ny mediesituasjon. Boka har også fått en rekke nye caser, og den er oppdatert med de siste endringene i Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten. Svein Brurås har selv journalistbakgrunn, han er dr.philos. og er ansatt som førsteamanuensis i journalistikk ved Høgskulen i Volda.