Krisekommunikasjon
Riktig kommunikasjon under en krise kan avgjøre omdømmet. Her finner du innhold om forberedelse, håndtering og evaluering av kommunikasjon i kritiske situasjoner.
Aktuelle kurs
Fagartikler
Strømselskapet Tibber raste på omdømmemålingene. Veien tilbake til topps gikk via fornyet intern tillit og «medieskole»
Hvordan kommuniserer du som leder for krisestaben når flommen herjer, raset går og mobilnettet kollapser?
– Krisehåndtering er overraskende lik i dag som for ti-tyve år siden.
Guider og maler
Hva gjør du når omdømmekrisen rammer akkurat din arbeidsplass? Her får du fem gode råd fra Torill Gulbrandsen, kommunikasjonsansvarlig i bydel Alna. I fjor ble bydelen midtpunktet i en sterkt kritisk Brennpunkt-dokumentar.
Norske kommuner er langt fra ferdig med koronakommunikasjonen. Likevel har evalueringen startet. Hva mener de har fungert, og hva vil de gjøre annerledes? Her får du også en mal for evaluering av egen krisehåndtering.
Faglig frokost
Når en krise inntreffer, er god kommunikasjon helt essensielt. Vi må kommunisere godt og effektivt internt, og vi må kommunisere tydelig og tillitsvekkende eksternt. Men hva skal til for å oppnå dette? Og ikke minst - hva blir konsekvensene når vi trår feil? Kristine Meek er partner i Sannum og Bergestuen og har erfaring fra krisehåndtering i både næringsliv, frivillige organisasjoner og offentlig virksomhet. Rune Mørck Wergeland er partner i Wergeland Apenes strategi og kommunikasjon. Han har også erfaring med krisekommunikasjon fra både inn- og utland i offentlig og privat sektor, og har blant annet vært kriseansvarlig i NRK.
Kompodden
Forskning
“Mpox sprer seg raskt: – Alle bør være bekymret” lød en tittel i VG søndag 22. September. Med COVID-19 relativt ferskt i minne melder spørsmålet seg igjen – kan vi stole på at helsemyndighetene håndterer situasjonen?
Spredning av koronaviruset har blitt mottatt med alt fra panikk til likegyldighet i ulike land. Årsakene til det kan være mange, men én av dem er hvordan risikoen ved viruset blir kommunisert i mediene.