Samfunnskontakt
Å navigere i det politiske landskapet er avgjørende for å påvirke beslutningstakere og bygge relasjoner med de som fatter beslutninger. Her finner du tips og råd om hvordan du kan drive effektiv samfunnskontakt og politisk påvirkning.
Aktuelle kurs
Fagartikler
Lurer du på hvordan det er å jobbe for Norge på den andre siden av havet? Mirjam Christine Ehl har vært ambassaderåd for kommunikasjon og kultur ved ambassaden i Washington D.C. i seks måneder.
Tigerstadsteatret brukte hele Arendal sentrum som teaterscene for å nå fram til helt nye målgrupper med sitt budskap om at kultur er beredskap.
Kreftforeningen «tatoverte» folk på gaten og gjorde dem til reklameplakater for solbeskyttelse.
Guider og maler
Lobbyjungelen kan virke skremmende, men som liten aktør kan du ha mye å vinne – dersom du bruker tid og ressurser godt.
Fagprat
Faglig frokost
Kommunikasjonsdirektør i DNB, Even Westerveld, og kommunikasjonsdirektør i Statkraft, Claus Sonberg, er gjester i årets første faglige frokost og tema er utfordringer knyttet til åpenhet. Åpenhet er viktig i et velfungerende samfunn. Den skaper tillit. Samtidig er ikke åpenheten alltid like enkel. Hvordan jobber man med åpenhet når virksomhetenes næringer skaper mye engasjement og sterke følelser i befolkningen? Kan og bør kommersielle og statlige aktører delta i den politiske debatten om sine forretningsområder?
Kompodden
Forskning
Det hjelper å representere en stor organisasjon om du som lobbyist ønsker at viktige myndighetspersoner skal låne deg øret sitt. Demokratisk legitimitet, i form av mange medlemmer, ser ikke ut til å være så viktig.
Mange stiller spørsmålet om hvordan demokratenes Kamala Harris skal klare å gå inn i historiebøkene som USAs første kvinnelige president og vinne over tidligere president Donald Trump.
For å få myndighetene til å lytte, er det særlig tre ting som må være på plass.