Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header

Tillit og omdømme

Tillit bygges over tid, men kan raskt svekkes. Utforsk strategier for å opprettholde og styrke omdømmet, slik at organisasjonen fremstår som pålitelig.

Fagartikler

Les Mer on Jubileumsnummer av fagbladet Kommunikasjon
Tillit og omdømme
For medlemmer
Jubileumsnummer av fagbladet Kommunikasjon –>

Hurra, vi er 75 år! Og i dette spesialmagasinet gir vi deg 75 konkrete tips, slik at du kan gjøre en best mulig kommunikasjonsjobb.

Les Mer on Omdømme på berg- og dalbanetur
Tillit og omdømme
Tibber kontor førde 2
Omdømme på berg- og dalbanetur –>

Strømselskapet Tibber var vant til skryt og ros. Plutselig raste selskapet på omdømmemålingene, og de ansatte ble både lei seg og forvirret. Veien tilbake til topps gikk via fornyet intern tillit og «medieskole»

Les Mer on Åpenhet skal være ubehagelig
Tillit og omdømme
For medlemmer
Åpenhet skal være ubehagelig –>

På to år har Tana kommune klatret fra bunn til topp på kommunenes åpenhetsbarometer. Hvordan greide de det?

Guider og maler

Les Mer on Guide: Bare å knipse et bilde, eller?
Visuell kommunikasjon
For medlemmer
Illustrasjon av bildebruk.
Guide: Bare å knipse et bilde, eller? –>

Å ta bilder av hvem du vil på et offentlig sted, har du mest sannsynlig lov til. Å publisere bildene derimot, det er en helt annen sak. Få hjelp til å navigere i etikken.

Les Mer on Fem råd til deg som står i mediestormen
Krisekommunikasjon
For medlemmer
Portrett av Torill Gulbransen, fra scenen under Høstseminaret.
Fem råd til deg som står i mediestormen –>

Hva gjør du når omdømmekrisen rammer akkurat din arbeidsplass? Her får du fem gode råd fra Torill Gulbrandsen, kommunikasjonsansvarlig i bydel Alna. I fjor ble bydelen midtpunktet i en sterkt kritisk Brennpunkt-dokumentar.

Fagprat

02.12.2024
Hvorfor klikker vi på nye visuelle profiler? –>

Fra tid til annen kan bedrifter, organisasjoner og selv diktaturstater ha behovet for en ny drakt. Men som vi ser, er det oftest ikke gitt at denne endringsreisen går smertefritt.

Hvorfor klikker vi på nye visuelle profiler?
02.12.2024
Oppdager du narratyvene? –>

Da «post-sannhet» ble kåret til årets ord av Oxford Dictionary i 2016, ble det for alvor satt ord på en av de store utfordringene med dagens kommunikasjonsvirkelighet. Hva er sannhet?

Oppdager du narratyvene?

Faglig frokost

Kompodden

Forskning

Les Mer on Derfor smeltet Freia-boikotten bort
Etikk og samfunnsansvar
Bilde av Freia-skiltet på Karl Johan.
Derfor smeltet Freia-boikotten bort –>

Det folkekjære norske selskapet Freia ble forsøkt boikottet i 2023. Et solid omdømme, godt forankret i norsk kultur, reddet dem.

Les Mer on Pisspreik!
Språk og retorikk
For medlemmer
Illustrasjon av en som snakker i megafon, og folk som følger etter henne.
Pisspreik! –>

Pisspreik – er det OK også nå? Tja, sier noen forskere. Det kan iallfall ha viktige funksjoner i en organisasjon.

Les Mer on Ny vitenskap gjør historiefortellingen mer effektiv
Strategi og måling
Ny vitenskap gjør historiefortellingen mer effektiv –>

For at historiefortellingen skal ha best mulig effekt, må vi skape god kjemi. Bokstavelig talt. –Ved hjelp av adferdsforskning kan vi fortelle mye mer effektive historier, som faktisk kan påvirke folks adferd, sier kommunikasjonsforsker Sarab Kochhar.