Faglig frokost
Vi gir deg kunnskapen du trenger! Aktuelle gjester og relevante temaer. Vi diskuterer fag og du får alltid muligheten til å stille spørsmål. Faglig frokost er gratis, og en del av medlemskapet i Kommunikasjonsforeningen.
Opptak fra faglig frokost
Hva kan vi som kommunikasjonsrådgivere gjøre når jobben eller sjefen står i en krise og medietrykket eksploderer? Eva Sannum er grunnlegger og partner i PR-byrået Sannum og Bergestuen. Hun kommer til studio sammen med psykolog og fagsjef i psykologforeningen, Kim Edgar Karlsen, som har forsket på de psykologiske effektene av å stå i pressens søkelys.
Baneservice AS er norges største jernbaneentreprenør. De ansatte er spredd over nesten hele Norge, de fleste av dem bruker ikke PC i jobben, og mange jobber turnus. Hvordan sikrer man da god internkommunikasjon? Leder for kommunikasjon i Baneservice AS, Mimmi Granli, og hennes kollega Pia Moberg, har svaret. De vant prisen for beste internkommunikasjon da Den store kommunikasjonsprisen ble delt ut 6. februar i år.
Skal vi nå målene våre må de være tydelige og oppnåelige. Kommunikasjonsstrategi, kommunikasjonsplan og ikke minst virksomhetsstrategien er helt sentrale verktøy for å nå målene. Men hvordan bruker vi dem mest effektivt?
Hvilket ansvar har vi som jobber med kommunikasjon for at den offentlige debatten blir nyansert, faktabasert og saklig, uten personangrep og polarisering?
Hvordan kan du lage visuell kommunikasjon som vekker følelser og engasjement? Hvilke virkemidler gir hvilke effekter, og hva skal du bruke når?
Regelverket om universell utforming stiller krav til hvordan nettsider, apper og selvbetjeningsautomater i offentlig og privat sektor skal fungere, og at de skal være tilgjengelige for alle. Men hva betyr dette i praksis? Hvilke krav gjelder for din virksomhets digitale flater, og hvordan skal dere jobbe for å tilfredsstille dem?
Vi stiller spørsmålene: Er kommunikasjon en tullejobb? Hva gjør egentlig de nær 2.000 kommunikasjonsansatte i staten på jobb? Kan alt de gjør måles?
Meta vil trene opp kunstig intelligens på dine og mine bilder, innlegg og kommentarer fra Facebook og Instagram. Alle som har konto i Metas kanaler, risikerer at alt de har publisert, blir brukt – med mindre de protesterer innen en svært kort frist.
Under Kommunikasjonsdagen i april i år fikk vi høre mye om viktigheten av å jobbe strategisk med kommunikasjon. For å kunne oppnå det, må vi vite hvor vi er og hvor vi skal, og vi må kunne måle effekten av det vi allerede kommuniserer og eventuelle endringer vi gjør.