Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header

Forskning

Vi oppdaterer deg på ny forskning.

Forskning

Les Mer on Størrelsen teller om du vil påvirke myndighetene
Samfunnskontakt
For medlemmer
Størrelsen teller om du vil påvirke myndighetene –>

Det hjelper å representere en stor organisasjon om du som lobbyist ønsker at viktige myndighetspersoner skal låne deg øret sitt. Demokratisk legitimitet, i form av mange medlemmer, ser ikke ut til å være så viktig.

Les Mer on Ny forskning: Kunstig intelligens, jobben din og deg
Kunstig intelligens
For medlemmer
Ny forskning: Kunstig intelligens, jobben din og deg –>

Som et forsknings- og ingeniørfelt er kunstig intelligens bare et par-tre år unna 70-årsdagen sin.

Les Mer on Ny forskning: Hvordan greier influensere å påvirke deg?
Digitale kanaler
Illustrasjon influensere.
Ny forskning: Hvordan greier influensere å påvirke deg? –>

Selv om influensere anerkjennes for evnene sine til å påvirke, kan det være vanskelig å forstå hvordan påvirkningen deres faktisk fungerer i praksis.

Les Mer on Ny forskning: Sett punktum på debatten!
For medlemmer
Illustrasjonsfoto reaksjoner på Facebook.
Ny forskning: Sett punktum på debatten! –>

I årevis har dialog har vært et nøkkelord for dem som jobber med strategisk kommunikasjon. Men av og til må en sette strek.

Les Mer on Kunnskapskommunikasjon trenger kreativitet
Digitale kanaler
For medlemmer
Kunnskapskommunikasjon trenger kreativitet –>

Ny studie viser at koronavideoene fra helsemyndighetene har betydelig lavere seertall enn de mest populære koronavideoene på YouTube. Hvorfor det?

Les Mer on Frakobling som arbeid
Digitale kanaler
For medlemmer
Kari J. Spjeldnæs
Frakobling som arbeid –>

Når det å være frakoblet digitalt løftes fram som en verdi, oppstår det plutselig en motsetning mellom å være ansvarlig og uansvarlig i teknologibruken. Et av de sentrale forskningsmiljøene på digital frakobling befinner seg i Norge.

Les Mer on Presidentvalget i USA: Kamala Harris' valgkamp på X
Digitale kanaler
Presidentvalget i USA: Kamala Harris' valgkamp på X –>

Mange stiller spørsmålet om hvordan demokratenes Kamala Harris skal klare å gå inn i historiebøkene som USAs første kvinnelige president og vinne over tidligere president Donald Trump.

Les Mer on Nøkler til vellykket politisk påvirkning
Samfunnskontakt
Stortinget.
Nøkler til vellykket politisk påvirkning –>

For å få myndighetene til å lytte, er det særlig tre ting som må være på plass.

Les Mer on Manipulerende design: Dultingens mørke side
Visuell kommunikasjon
Manipulerende design: Dultingens mørke side –>

Vi lar oss «dulte» til å foreta valg. Er det manipulasjon?

Les Mer on Lobbyisme i Norge: – Det overrasket meg hvor forsiktige de gode lobbyistene er
Samfunnskontakt
Lobbyisme i Norge: – Det overrasket meg hvor forsiktige de gode lobbyistene er –>

Hvorfor makter noen organisasjoner å flytte politikk i sin retning og andre ikke? Forsker Ketil Raknes har kommet nærmere et svar om lobbyistenes retorikk.

Les Mer on Equinor forsøker å kommunisere bærekraftig profitt
Etikk og samfunnsansvar
Equinor kontorbygget.
Equinor forsøker å kommunisere bærekraftig profitt –>

Olje- og gasselskaper balanserer profitt- og bærekraftsmål gjennom å gi fortellingen om grønn innsats en viktig rolle. Er det vellykket?

Les Mer on Derfor smeltet Freia-boikotten bort
Etikk og samfunnsansvar
Bilde av Freia-skiltet på Karl Johan.
Derfor smeltet Freia-boikotten bort –>

Det folkekjære norske selskapet Freia ble forsøkt boikottet i 2023. Et solid omdømme, godt forankret i norsk kultur, reddet dem.

Les Mer on Vil utfordre overvåkningskapitalismen
Digitale kanaler
Illustrasjonsfoto. Bildet illustrere sosiale medie-bruk.
Vil utfordre overvåkningskapitalismen –>

Det er tre gode grunner til at kommunikatører bør lese Shoshana Zuboffs bok om overvåkningskapitalismen, som nylig kom på norsk.

Les Mer on Ny forskning: Vår forestilling av pandemien avgjør
Krisekommunikasjon
Illustrasjon av en dame som sitter med hendene rundt knærne sine. Hun har på bunnmind og rød t-skjorte. Rundt henne flyter det masse bakterier.
Ny forskning: Vår forestilling av pandemien avgjør –>

Spredning av koronaviruset har blitt mottatt med alt fra panikk til likegyldighet i ulike land. Årsakene til det kan være mange, men én av dem er hvordan risikoen ved viruset blir kommunisert i mediene.

Les Mer on Pisspreik!
Språk og retorikk
For medlemmer
Illustrasjon av en som snakker i megafon, og folk som følger etter henne.
Pisspreik! –>

Pisspreik – er det OK også nå? Tja, sier noen forskere. Det kan iallfall ha viktige funksjoner i en organisasjon.

Les Mer on Ny vitenskap gjør historiefortellingen mer effektiv
Strategi og måling
Ny vitenskap gjør historiefortellingen mer effektiv –>

For at historiefortellingen skal ha best mulig effekt, må vi skape god kjemi. Bokstavelig talt. –Ved hjelp av adferdsforskning kan vi fortelle mye mer effektive historier, som faktisk kan påvirke folks adferd, sier kommunikasjonsforsker Sarab Kochhar.

Les Mer on Ny forskning: Er det en fugl? Er det et fly?
Strategi og måling
For medlemmer
Ny forskning: Er det en fugl? Er det et fly? –>

Alle liker vi å snakke om oss sjøl. Forskere er ikke noe unntak. En av de klassiske øvelsene er å stille spørsmålene: Hva er det nå egentlig vi holder på med? Og hva skal vi kalle det? Nylig er det fagdisiplinen strategisk kommunikasjon som har gjort denne øvelsen.