Fredagsstafetten
Ny stafettløper hver fredag. Samme spørsmål.
Denne uken kan du bli bedre kjent med informasjonsdirektøren i Equinor.
Denne uken blir vi bedre kjent med kommunikasjonssjefen ved Statsministerens kontor.
Denne uken er det konsernsjefen i Spoon-gruppen som har svart på våre spørsmål.
Denne uken er det kommunikasjonssjefen i Leger Uten Grenser som har svart på våre spørsmål.
Denne uken har vi snakket med kampanjelederen for Verdensdagen for psykisk helse.
Denne uken er det kommunikasjonssjefen i Av-og-til som har svart på våre spørsmål.
Per Anders Torvik Langerød fulgte Ingvild Kjerkol som politisk rådgiver til siste pressekonferanse. Nå tar han over pressesjef-stolen i Arbeiderpartiets stortingsgruppe.
Nina Kjehøy, ved Nord universitet, lar seg imponere av Skatteetaten og Statens vegvesen som greier å gjøre tunge dokumenter til forståelig informasjon folk forholder seg greit til.
Denne uken skal vi til kommunikasjonsavdelingen i Helsedirektoratet.
Heidi Lippestad, kommunikasjonssjef i Lillestrøm Kommune, er ukens stafettløper.
Stine Hommedal, seniorrådgjevar ved avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt hjå Havforskningsinstituttet, meiner vi bør bli flinkare på å avmystifisere det vi driv med, og å jakte dei gode historiene ved å prate med folk i eigen organisasjon.
Sissel Bjaanæs, informasjonsdirektør i KLP, oppfordrer alle kommunikasjonsfolk til å forstå hva en "ikke-sak" er.
Rune Eian, nettredaktør for Norges geologiske undersøkelse (NGU), tror folk vil få økt tillit til kommunikasjonsfolk hvis kommunikatører ble flinkere til å kommunisere på et språk som folk forstår.
Randi Laukli, kommunikasjonsleder ved Nasjonalt senter for e-helseforskning, synes kommunikasjonsfolk burde skrive færre talepunkter, mens journalistene burde bruke mer forskning.
Som fersk kommunikasjonsrådgiver opplever Pia Thode Tøhaug at mange ikke vet mangfoldet i hva kommunikasjonsfolk gjør og hvordan de gjør det.
På 90-tallets kommunikasjonsstudie fikk Trine Sivertsen Sommerlade oppgaven: "Tror du Internett er kommet for å bli?". Mye har skjedd siden den gang.
– Vi jobber her fordi vi skal gjøre det mulig for folk å forstå hvilke rettigheter, plikter og muligheter de har, og for at de skal bli hørt og få svar på sine spørsmål.
– Snakk sant. Alltid, sier Tor Øverbø, påtroppende markedssjef i Kirkens bymisjon.
For kommunikasjonsrådgiveren på Haukeland universitetssjukehus starter helgefølelsen allerede i fredagslunsjen. Hun tror ikke KI vil overta oppgavene våre, men at vi som rådgivere heller får flere oppgaver i tiden fremover.
Vi snakker om Kommunikasjonsforeningens trafikklys-system for bruk av KI, viktigheten av effektmåling og hva som er det beste med å jobbe i Sjømannskirken.
– Glem hva som er viktig for deg og sjefen din, husk hva som er viktig for journalisten og hens publikum, sier Lars Schwed Nygård, senior kommunikasjonsrådgiver hos Deichman.
Les hennes tanker om kommunikasjonsfolks superkraft, hva kunstig intelligens kan gjøre oss dårligere til og hvorfor folk er skeptiske til faget vårt.
Denne uken har vi snakket med en selvstendig kommunikasjonsrådgiver.
– Vi som jobber på heltid med tekst ser jo at KI allerede har tilført jobbene våre noe helt nytt, og blitt et viktig verktøy for å gjøre jobben både enklere og bedre.
Denne uken snakker seniorrådgivere i Politidirektoratet om at man trenger et utenforstående blikk, viktigheten av åpenhet og hva som faktisk er medienes oppgave.
– Jeg er innmari stolt av det sånne som oss bidrar med, og vet med meg selv at jeg kan stå for alt jeg har gjort, sier Tunstad, som mener vår største tabbe er å lytte til alle som stiller spørsmålstegn ved jobben vi gjør.
– Det er mulig jeg har vært heldig med mine roller, men jeg opplever at vi har temmelig mye tillit. Det gjelder særlig blant folk som har sett effekten av godt kommunikasjonsarbeid, for eksempel i kriser.
Vi har snakket med seniorrådgiveren i Caritas om nystekte vafler, høyere krav til kvalitet og en kampanje som er som en lang varm klem.