Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header

Guider og maler

Vi hjelper deg å gjøre jobben din!

Les Mer on Når farger og fonter funker
Visuell kommunikasjon
For medlemmer
Portrett av Eirik Sandsmark.
Når farger og fonter funker –>

Det er vanskelig å tallfeste verdien av god visuell kommunikasjon, men designer Erik Sandsmark mener at du kan gange effekten av det du gjør med én og en halv.

Les Mer on Guide: Slik holder du gode pressekonferanser
Pressearbeid
For medlemmer
Guide: Slik holder du gode pressekonferanser –>

Pressekonferanse gir muligheten til å dele alvorlige hendelser eller større nyheter til mange personer samtidig. Her er gode tips til deg som kanskje skal holde din første pressekonferanse.

Les Mer on Målgruppeguide 1: Hvordan velge målgrupper
Målgrupper
For medlemmer
portrettbilde av Marianne Brenk Knutsen
Målgruppeguide 1: Hvordan velge målgrupper –>

Å velge målgruppe er essensielt innen de fleste bransjer, men hvordan gjør man det?

Les Mer on Målgruppeguide 2: Slik posisjonerer du deg
Målgrupper
For medlemmer
portrettbilde av Lars Olsen
Målgruppeguide 2: Slik posisjonerer du deg –>

Posisjonering handler om å få en helt unik plass i kunders hukommelse. Men hvordan gjør man egentlig det?

Les Mer on Guide: Universell utforming av sosiale medier
Digitale kanaler
For medlemmer
Illustrasjon av universell utforming.
Guide: Universell utforming av sosiale medier –>

Du har kanskje god kontroll på nettsiden din, men er du bevisst på hvor universelt utformet dine sosiale medier er? Universell utforming handler om å gjøre innholdet ditt bedre for alle.

Les Mer on Guide: Smidig jobbing digitalt
Digitale kanaler
For medlemmer
Guide: Smidig jobbing digitalt –>

Såkalt smidig jobbing får fotfeste i stadig flere miljøer og ulike typer organisasjoner. Blant annet på grunn av nye, digitale verktøy. Hva kan du som kommunikatør få ut av det?

Les Mer on Guide: Gjør nettsiden grønnere!
Digitale kanaler
For medlemmer
Guide: Gjør nettsiden grønnere! –>

Hver gang du er på en nettside, gjør et søk eller ser en video, bidrar du til forurensning. Du som er ansvarlig for en nettside, kan gjøre mye for at siden skal forurense minst mulig. Her ser du hvordan det gjøres.

Les Mer on Guide: Gjør ditt neste arrangement grønnere
Etikk og samfunnsansvar
For medlemmer
Illustrasjon med tekst "Fem grep for et grønnere arrangement"
Guide: Gjør ditt neste arrangement grønnere –>

Mange kommunikatører jobber med planlegging av arrangementer. Å gjøre dem mer klimavennlige er vårt ansvar – og kan skape positive ringvirkninger for hele virksomheten, mener Zerokonferansens prosjektleder Marte Strand.

Les Mer on Guide: Treff bedre med personas
Målgrupper
For medlemmer
 Illustrasjon
Guide: Treff bedre med personas –>

Å beskrive målgruppene som karikerte enkeltpersoner kan gjøre det enklere både å lage og treffe med innholdet ditt. Her får du vite hvordan du går fram.

Les Mer on Guide: Effektive budskap
Markedskommunikasjon
For medlemmer
Illustrasjon av en gruppe mennesker som står og snakker sammen. De har på seg fargerike klær og har fargerike snakkebobler over hodet.
Guide: Effektive budskap –>

Du vet hva du vil at mottakeren skal sitte igjen med, men hvordan får du til det? Retoriker Anne Bergvad gir råd om hvordan budskapet ditt blir mest mulig effektivt.

Les Mer on Guide: Utnytter du potensialet i nyhetsbrevet?
Digitale kanaler
For medlemmer
Illustrasjonsfoto nyhetsbrev.
Guide: Utnytter du potensialet i nyhetsbrevet? –>

For å lykkes med et nyhetsbrev må du sørge for at mottakeren faktisk åpner det. Her er gode råd som hjelper deg til å lage et nyhetsbrev som blir lest.

Les Mer on La språkmodellen lage tekstutkast for deg!
Kunstig intelligens
La språkmodellen lage tekstutkast for deg! –>

Hvis du bruker dem riktig, kan ChatGPT og andre språkmodeller være et nyttig verktøy for deg som er en skrivende kommunikatør.

Les Mer on Guide: Bare å knipse et bilde, eller?
Visuell kommunikasjon
For medlemmer
Illustrasjon av bildebruk.
Guide: Bare å knipse et bilde, eller? –>

Å ta bilder av hvem du vil på et offentlig sted, har du mest sannsynlig lov til. Å publisere bildene derimot, det er en helt annen sak. Få hjelp til å navigere i etikken.

Les Mer on Lunken på LinkedIn?
Digitale kanaler
For medlemmer
Lunken på LinkedIn? –>

Tiden da LinkedIn var et sted man la ut CV-en sin og krysset fingrene er forbi.
— Bruk det til å vise frem virksomhetens verdier, bygge nettverk og merkevare, sier Hege Larsen i Ta Steget.

Les Mer on Fem råd til deg som står i mediestormen
Krisekommunikasjon
For medlemmer
Portrett av Torill Gulbransen, fra scenen under Høstseminaret.
Fem råd til deg som står i mediestormen –>

Hva gjør du når omdømmekrisen rammer akkurat din arbeidsplass? Her får du fem gode råd fra Torill Gulbrandsen, kommunikasjonsansvarlig i bydel Alna. I fjor ble bydelen midtpunktet i en sterkt kritisk Brennpunkt-dokumentar.

Les Mer on Guide: Lobbytips
Samfunnskontakt
For medlemmer
illustrasjon av en rekke mennesker som prater med hverandre.
Guide: Lobbytips –>

Lobbyjungelen kan virke skremmende, men som liten aktør kan du ha mye å vinne – dersom du bruker tid og ressurser godt.

Les Mer on Hvordan bruke KI i kommunikasjonsjobben
Kunstig intelligens
For medlemmer
Hvordan bruke KI i kommunikasjonsjobben –>

Klør du etter å bruke mest mulig generativ KI på jobben, men er usikker på hva som er etisk forsvarlig og ikke?

Les Mer on Fem KI-programmer du enkelt kan teste
Kunstig intelligens
For medlemmer
Illustrasjonsbilde. Viser en dame som ser inn i en pc-monitor.
Fem KI-programmer du enkelt kan teste –>

Er du blant de som føler at du har ganske god oversikt når det kommer til KI, men har egentlig bare brukt ChatGPT til å oversette fra engelsk til norsk? Da utfordrer vi deg til å prøve fem nye ting.

Les Mer on Krisemaraton i kommunene – åtte lærdommer
Krisekommunikasjon
Jvinne sitter med headset og ser på PC
Krisemaraton i kommunene – åtte lærdommer –>

Norske kommuner er langt fra ferdig med koronakommunikasjonen. Likevel har evalueringen startet. Hva mener de har fungert, og hva vil de gjøre annerledes? Her får du også en mal for evaluering av egen krisehåndtering.

Les Mer on Slik blir du en bedre mingler – fysisk og digitalt
Språk og retorikk
For medlemmer
Slik blir du en bedre mingler – fysisk og digitalt –>

Når du møter nye mennesker: Sørg for at samtalen med nettopp deg blir minneverdig. Kommunikasjonscoach Kyoko Takeyama har tre konkrete triks, som du også kan dra nytte av i digitale møter.

Les Mer on Lær av Amnestys instasuksess
Digitale kanaler
For medlemmer
Lær av Amnestys instasuksess –>

Amnesty har på to år gått fra 15 000 til 60 000 følgere på Instagram. Sosiale medier-ansvarlig Frida Marie Grande gir deg sine beste tips for å skape et engasjert publikum.

Les Mer on Bli med målgruppen hjem med mobiletnografi
Digitale kanaler
For medlemmer
Bli med målgruppen hjem med mobiletnografi –>

– Det mest innovative verktøyet vi har nå, er mobiletnografi, sier leder for kvalitativ innsikt i Respons Analyse, Anita Lynne. Hun oppfordrer kommunikatører til å bruke nysgjerrighet, kreativitet og lekenhet for å bli kjent med folk i målgruppen.

Les Mer on Guide: Videostrategi i fem steg
Digitale kanaler
For medlemmer
Guide: Videostrategi i fem steg –>

– Det holder ikke å «lage mer video». Det trengs en videostrategi for å få utbytte av videoene du lager, sier videorådgiver Lars Are Nedland. Her forteller han hvordan du gjør det.