Guider og maler
Vi hjelper deg å gjøre jobben din!
Det er vanskelig å tallfeste verdien av god visuell kommunikasjon, men designer Erik Sandsmark mener at du kan gange effekten av det du gjør med én og en halv.
Pressekonferanse gir muligheten til å dele alvorlige hendelser eller større nyheter til mange personer samtidig. Her er gode tips til deg som kanskje skal holde din første pressekonferanse.
Å velge målgruppe er essensielt innen de fleste bransjer, men hvordan gjør man det?
Posisjonering handler om å få en helt unik plass i kunders hukommelse. Men hvordan gjør man egentlig det?
Du har kanskje god kontroll på nettsiden din, men er du bevisst på hvor universelt utformet dine sosiale medier er? Universell utforming handler om å gjøre innholdet ditt bedre for alle.
Såkalt smidig jobbing får fotfeste i stadig flere miljøer og ulike typer organisasjoner. Blant annet på grunn av nye, digitale verktøy. Hva kan du som kommunikatør få ut av det?
Hver gang du er på en nettside, gjør et søk eller ser en video, bidrar du til forurensning. Du som er ansvarlig for en nettside, kan gjøre mye for at siden skal forurense minst mulig. Her ser du hvordan det gjøres.
Mange kommunikatører jobber med planlegging av arrangementer. Å gjøre dem mer klimavennlige er vårt ansvar – og kan skape positive ringvirkninger for hele virksomheten, mener Zerokonferansens prosjektleder Marte Strand.
Å beskrive målgruppene som karikerte enkeltpersoner kan gjøre det enklere både å lage og treffe med innholdet ditt. Her får du vite hvordan du går fram.
Du vet hva du vil at mottakeren skal sitte igjen med, men hvordan får du til det? Retoriker Anne Bergvad gir råd om hvordan budskapet ditt blir mest mulig effektivt.
For å lykkes med et nyhetsbrev må du sørge for at mottakeren faktisk åpner det. Her er gode råd som hjelper deg til å lage et nyhetsbrev som blir lest.
Hvis du bruker dem riktig, kan ChatGPT og andre språkmodeller være et nyttig verktøy for deg som er en skrivende kommunikatør.
Å ta bilder av hvem du vil på et offentlig sted, har du mest sannsynlig lov til. Å publisere bildene derimot, det er en helt annen sak. Få hjelp til å navigere i etikken.
Tiden da LinkedIn var et sted man la ut CV-en sin og krysset fingrene er forbi.
— Bruk det til å vise frem virksomhetens verdier, bygge nettverk og merkevare, sier Hege Larsen i Ta Steget.
Hva gjør du når omdømmekrisen rammer akkurat din arbeidsplass? Her får du fem gode råd fra Torill Gulbrandsen, kommunikasjonsansvarlig i bydel Alna. I fjor ble bydelen midtpunktet i en sterkt kritisk Brennpunkt-dokumentar.
Lobbyjungelen kan virke skremmende, men som liten aktør kan du ha mye å vinne – dersom du bruker tid og ressurser godt.
Klør du etter å bruke mest mulig generativ KI på jobben, men er usikker på hva som er etisk forsvarlig og ikke?
Er du blant de som føler at du har ganske god oversikt når det kommer til KI, men har egentlig bare brukt ChatGPT til å oversette fra engelsk til norsk? Da utfordrer vi deg til å prøve fem nye ting.
Norske kommuner er langt fra ferdig med koronakommunikasjonen. Likevel har evalueringen startet. Hva mener de har fungert, og hva vil de gjøre annerledes? Her får du også en mal for evaluering av egen krisehåndtering.
Når du møter nye mennesker: Sørg for at samtalen med nettopp deg blir minneverdig. Kommunikasjonscoach Kyoko Takeyama har tre konkrete triks, som du også kan dra nytte av i digitale møter.
Amnesty har på to år gått fra 15 000 til 60 000 følgere på Instagram. Sosiale medier-ansvarlig Frida Marie Grande gir deg sine beste tips for å skape et engasjert publikum.
– Det mest innovative verktøyet vi har nå, er mobiletnografi, sier leder for kvalitativ innsikt i Respons Analyse, Anita Lynne. Hun oppfordrer kommunikatører til å bruke nysgjerrighet, kreativitet og lekenhet for å bli kjent med folk i målgruppen.
– Det holder ikke å «lage mer video». Det trengs en videostrategi for å få utbytte av videoene du lager, sier videorådgiver Lars Are Nedland. Her forteller han hvordan du gjør det.