Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Nora Geiran Dingstad fra ungdomspodkasten  Jungeltelegraf1 i studio for innspillingen av episode 9 av Kommunikasjonspodden.
Nora Geiran Dingstad fra ungdomspodkasten  Jungeltelegraf1 i studio for innspillingen av episode 9 av Kommunikasjonspodden.
Målgrupper

Ungdom som målgruppe - slik når du dem

Hvordan fange oppmerksomheten til ungdom og holde på den? Vi har spurt tenåringen med egen podkast, politiets TikTok-patrulje, NRK Super og Medietilsynet.

Teskt: MARI MELLUM   |  Foto: ANDERS RINGEN
Publisert: 12. november 2024

Er det bare pinlig når voksne forsøker seg i ungdommenes egne kanaler og snakker deres språk? Hvilke temaer er ungdom i dag egentlig opptatt av, hvordan vil de ha viktige budskap servert, og hva engasjerer dem?

Kommunikasjonspodden stilte spørsmålene og fikk svar. Både fra 16 år gamle Nora Geiran Dingstad (bildet over), programleder i ungdomspodkasten JungelTelegraf1; fra Politiets nettpatrulje Vest, som har lært mye gjennom sin satsing på TikTok; fra Øyvind Helland fra NRK Super, med lang erfaring med barn opp til 12 år som målgruppe - og fra direktør Mari Velsand i Medietilsynet, der de følger utviklingen i ungdoms bruk av medier, kanaler og nyheter tett.

Se oppsummeringen av deres erfaringer under, eller hør episoden her:

'

Hvordan engasjere ungdom?

1: Spør dem!

Barn og unge er mer engasjert på digitale plattformer enn voksne og enklere å få en dialog med. De liker og kommenterer mer enn voksne, og de er hyggeligere i kommentarfeltet. Spør de du ønsker å nå om hvilke temaer de vil høre om, hva slags type innhold de liker og hvilke personer de vil høre fra.

2: Vær underholdende, selv om temaet er alvorlig

Gjør innholdet ditt morsomt. Hvis du ikke er underholdende eller engasjerende nok, går de til YouTube. Kombiner gjerne de alvorlige og viktige temaene du vil formidle, med underholdning.

Kjendiser fascinerer. De har status, og ungdom er mer interessert i å høre på dem enn på andre.

Hold deg oppdatert på hvilke trender som gjelder i de aktuelle sosiale mediene og spill på dem.

3: Gi nyttige verktøy og samle dem på ett sted

Gi nyttig informasjon, tips, råd og verktøy som ungdom kan bruke i sin hverdag eller i vanskelige situasjoner. Samle dem aller helst ett sted, så målgruppen din kan finne tilbake til rådene eller verktøyene når de trenger dem.

Hvem er egentlig generasjon Z, og hvordan når du dem?
Markus Sannes er 18 år gammel og har 122 000 abonnenter på YouTube-kanalen Murdrocks. Hvilke råd har han og manager Karine Thyness (bildet) til kommunikatører som ønsker å nå ut til ungdom?
Les mer om Hvem er egentlig generasjon Z, og hvordan når du dem?

4: Snakk enkelt og fra hjertet

Gjør setningen korte og så innholdsrike som mulig. Ikke bruk for vanskelige ord. Tenk som en tekstforfatter – kommuniser enkelt, fortettet og kort.

Også voksne kan klare å nå ut til ungdom, men du må jobbe for å gjøre innholdet mer umiddelbart interessant enn når du snakker til voksne.

Språket du bruker må være naturlig, og det du sier må komme fra hjertet. Ikke bruk et ungdomsspråk du ikke er komfortabel i.

På Snapchat for å bryte tabuer
Tale Maria Krohn Engvik vil gjøre verden bedre for barn og unge, og starter med å åpne opp og bryte tabuer – på ungdommenes språk, i deres egen favorittkanal.
Les mer om På Snapchat for å bryte tabuer

5: Hold det kort

Innholdet bør holdes spenstig og lett og formidles med energi. Ikke velg lange formater, som for eksempel debatter. Videoer bør være korte.

Forenkling er viktig. Forklar komplekse saker eller prosesser på en enkel måte. Ikke forutsett at ungdommen har forkunnskaper om saken, den må være lett å komme raskt inn i.

6: Velg temaer som kan formidles spenstig

Forsøk å velge temaer som lar seg formidle med fart og spenst, og som kan vinkles så de interesserer målgruppa. Vennskap, familie, skole og helse kan være relevante innganger, men ungdom er også opptatt av nyheter.

7: Velg rett kanal: YouTube, Snapchat, TikTok eller Instagram

Ved 13 år er så godt som alle på sosiale medier av et eller annet slag. Blant tenåringene er de mest brukte kanalene:

  1. YouTube (95 %)
  2. Snapchat (80 %)
  3. TikTok (65 %)
  4. Instagram (65 %)

Det er lettere å fange ungdommens oppmerksomhet på en skjerm med både tekst og video eller foto og lyd, enn det er med kun lyd eller tekst.

Men: Det er ikke gitt at sosiale medier er det rette for deg. Tenk kreativt på hvor ditt budskap passer best. Viktige budskap kan også passe andre steder, noe kan for eksempel komme inn i skolen.


Kilder: Rådene er hentet fra Kommunikasjonspodden episode 10, der gjestene er Nora Geiran Dingstad (JungelTelegraf1), Rune Fimreite (Politiets nettpatrulje Vest), Øyvind Helland (NRK Super) og Mari Velsand (Medietilsynet).

IMG_2790.JPG
Podkast for ungdom: - Vi vil gi ungdom ulike perspektiver på temaer vi vet de er opptatt av, sier Nora Geiran Dingstad fra podkasten JungelTelegraf1. De har tatt opp temaer som vennskap, penger, musikk og psykisk helse.

Lær mer!

Ungdomspodkasten Jungeltelegraf1 finner du her.

Medietilsynets podkast, Mediepodden, episoden om barn og unge og kildekritikk finner du her.


Relaterte temaer