Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Mala Wang-Naveen, direktør for boken “Norsk nok - tekster om identitet og tilhørighet” og kommunikasjonssjef i Sintef Digital.
Mala Wang-Naveen, direktør for boken “Norsk nok - tekster om identitet og tilhørighet” og kommunikasjonssjef i Sintef Digital.
Etikk og samfunnsansvar

Fra bok til debatt

Mala Wang-Naveen er redaktør for boken “Norsk nok - tekster om identitet og tilhørighet”, som skapte stor debatt da den ble lansert i vår.

Teskt: SIMONE TAFJORD   |  Foto: SIMONE TAFJORD
Publisert: 24. november 2024

Wang-Naveen er gjest i sesongens siste episode av Kommunikasjonspodden, og deler hvordan hun har brukt bokformatet som en knagg for å kommunisere rundt en løpende og polariserende debatt om identitet og tilhørighet.

Hør hele episoden her:

“Jeg har ikke behov for å bli oppfattet som norsk lenger”, skrev debattredaktør Ahmed Fawad Ashraf i en aviskommentar. Med det satte han i gang en engasjert og personlig debatt om å befinne seg mellom to kulturer. I boken “Norsk nok” har Wang-Naveen samlet både markante og uetablerte stemmer for å dele refleksjoner og tanker rundt identitet og tilhørighet.  

– Jeg kjenner jo dette forlaget fordi vi har hatt litt å gjøre med hverandre tidligere, og de luftet egentlig en ganske løs ide om å samle noen stemmer - og dette er jo ikke første gangen man gjør det. Det som var litt spesielt denne gangen var jo at man hadde en pågående debatt som hadde en litt ny retning, et litt nytt perspektiv, som Ahmed Fawad Ashraf, som er debattredaktør i Avisa Oslo, hadde bidratt med. Han sparket i gang med en veldig personlig, annerledes tekst, som handlet om det å si “stopp, det holder nå, jeg er norsk nok akkurat som jeg er”, så ble jo det en del ståhei rundt det, at “kan man egentlig si det?”.

– En refleksjon jeg har gjort meg i arbeidet med boka, er jo at dette hadde ingen sagt før. Min generasjon spesielt har jo vært veldig opptatt av å være norske, vi må liksom si at vi er enten norske eller norsk-indiske for eksempel, i mitt tilfelle, forteller hun.

En spontan protestmarsj

Nylig havnet boken på bestselgerlisten - selv om man egentlig ikke kan kalle det en bok, ifølge Wang-Naveen. 

– Forlaget luftet ideen, vi begynte å diskutere litt sånn fram og tilbake hvordan en sånn bok kunne være, og de var veldig sånn fascinerende bestemt da, på at det skulle være et litt sånn gerilja-aktig tempo på det. Vi skulle bare gjøre et slag, og gjøre det når debatten var varm. Da sa jeg “okei, vi må være ærlige på at dette nesten ikke er en bok”, og de var sånn “hva, det er jo en bok?”, men nei, vi må være ærlige på at dette er mer en demonstrasjon hvor vi samler oss under en eller annen fane - så får det være at det er litt rufsete.

Vi må være ærlige på at dette er mer en demonstrasjon hvor vi samler oss under en eller annen fane - så får det være at det er litt rufsete.
Mala Wang-Naveen

Å gi ut en bok i heten av en løpende debatt var ikke enkelt, i følge Wang-Naveen.

– Det er nettopp derfor jeg nesten tenker at den er jo ikke er en bok, selv om den fysisk nå ligger foran meg, så er jo den veldig sånn.. den er jo et tidsbilde. Vi fanget en debatt som var veldig spesiell, og som skjedde våren 2022. Det var viktig å få den ut sånn at den var et ledd eller en omdreining i nettopp den debatten, og det er jo boken ment som. Om denne hadde kommet ut i jul hadde den ikke hatt samme pondus, tenker jeg. 

– Det er nesten helt utrolig at det gikk. Mai og juni er litt sånn tåke for meg - det gikk veldig fort! 

Vi fanget en debatt som var veldig spesiell, og som skjedde våren 2022.
Mala Wang-Naveen

Du kalte jo det i et intervju “en spontan protestmarsj”? 

– Ja, det er jo nesten det. Men det er jo også litt rart, for vi marsjerer jo ikke i takt. I denne boken her så er jo det innlegg som faktisk nesten går direkte i strupen på hverandre nærmest, for å si det sånn. Man kan ikke anklage denne boken for gruppetenking akkurat, mener Wang-Naveen.

Portrettfoto av  Kimiya Sajjadi, mangfoldskonsulent, daglig leder og grunnlegger av Big Enough Global.
Etikk og samfunnsansvar
Guide: Kommunikasjon til alle
Mangfold handler om mer enn hudfarge og bakgrunn. Kimiya Sajjadi hjelper virksomheter til å bli mer mangfoldige. Hun råder alle til å forlate komfortsonen med det samme.
Les mer om Guide: Kommunikasjon til alle

En åpen bok

På hvilken måte har du brukt din erfaring fra kommunikasjon for å analysere hvordan boka blir tatt imot og hvordan debatten utvikler seg?

– Jeg har med årene fått relativt god feeling på hva det funker å si og ikke si, selvfølgelig. Men vi så tidlig at det var såpass stor interesse for boken, at jeg trengte liksom ikke å gjøre noe sprell eller stunt for å få oppmerksomhet. Jeg tror den miksen av etablerte og nye stemmer som veldig tydelig er gjengitt på bokens forside, som fungerer som en helt fantastisk salgsplakat - og som jeg bare må gi honnør til Andreas Brekke for å ha laget, for den er altså så fantastisk den forsiden, og hvordan boken er utformet - alt. 

– Den lever et veldig godt liv på egenhånd, så kommunikasjonsfaglig så jeg tidlig at alt jeg trengte egentlig å gjøre lite annet enn å stille opp når jeg blir spurt. Så er jo det en egen makt i sosiale medier for tiden. Jeg er jo en av de sjeldne kommunikasjonssjefene som faktisk bruker Twitter da, og fremdeles mener at Twitter har noe for seg - det er kanskje meg og Elon Musk da, som mener det, sier hun muntert. 

Det er vel ikke helt enkelt å kombinere samfunnsdebattant med en kommunikasjonsrolle som handler om andre ting? 

– På ingen måte, men jeg er veldig glad for de tilbakemeldingene jeg fikk fra min egen arbeidsgiver på at dette er helt topp, veldig, veldig bra - de har veldig tillit til at jeg gjør dette på en ryddig måte, og det kjenner jeg jo på at etter så mange år i journalistikken, etter ganske mange år nå i kommunikasjonsfaget, at jeg har en viss magefølelse på hvor grensene mine går - men, nei, det er jo ikke enkelt!

Da jeg kom fra journalistikken til kommunikasjonsfaget, så var jeg overrasket over hvor lite kommunikasjonssjefer og direktører rundt og forbi tillot seg å mene.
Mala Wang-Naveen

–  Men det jeg liker da, jeg liker ærlige mennesker, jeg prøver å selv så langt jeg kan her i livet å være veldig ærlig. I en jobbsøkerprosess en gang, sa en av mine referanser “lykke til med å bli kommunikasjonssjef, du er jo som en åpen bok, Mala”. Det var jo spøkefullt sagt, men jeg er veldig rett fram og jeg tror det er plass til det i kommunikasjonsfaget også, litt sånn ærlige, rett fram folk - jeg liker sånne folk!

 

Mala Wang-Naveen er medlem i Kommunikasjonsforeningens sentralstyre. 


Kommunikasjonspodden har nå blitt lastet ned mer enn 40 000 ganger, og vært igjennom det meste av kommunikasjonstema.

Gi oss tilbakemelding på om du lytter til podkasten og innspill til hva du ønsker å høre fremover - slik at vi kan gjøre  neste sesong av Kommunikasjonspodden enda mer spennende for akkurat deg!  Svar på undersøkelsen her.

 


Relaterte temaer