Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Programleder Eirik Bergesen og gjest Louise Fuchs, Bærekraftsdirektør i Oda under livepodkast fra Kommunikasjonsdagen.
Programleder Eirik Bergesen og gjest Louise Fuchs, Bærekraftsdirektør i Oda under livepodkast fra Kommunikasjonsdagen.
Etikk og samfunnsansvar

Tilbake til start

Skal man komme noen vei med bærekraftskommunikasjon, må man være med å påvirke prosessene, ifølge Odas bærekraftsansvarlig Louise Fuchs.

Teskt: SIMONE TAFJORD   |  Foto: SKJALG BØHMER VOLD
Publisert: 24. november 2024 , Oppdatert: 25. april 2022

Kommunikasjonspodden arrangerte nylig sin første live-podkast med Louise Fuchs, bærekraftsdirektør i Oda, som gjest. Hun delte sine erfaringer med bærekraftskommunikasjon, viktigheten av teknologi og formidling av gode budskap.  

Hele episoden kan du høre her:

Louise er nå bærekraftsdirektør, men begynte som kommunikasjonsdirektør i Kolonial. Kolonial ble Oda, og vokste raskt. Louise fikk raskt øynene opp for måten selskapet jobbet med bærekraft. 

– Du får en pitch når du begynner i ny jobb, og det høres veldig fint og flott ut, men så vet du at når du begynner å jobbe at virkeligheten kanskje er noe litt annet. Da jeg begynte i Kolonial, fant jeg noe annet. Da jeg sjekket hvordan ting hang sammen så jeg ekstremt mye bra bærekraftsarbeid som var gjort, uten at man kalte det bærekraft, hadde satt det i system eller kommunisert det. Da spurte jeg om jeg fikk lov å også ha ansvar for bærekraft, fortalte Fuchs i podkasten. 

Å fylle på kjernekompetansen 

Louise understreker at erfaringen som kommunikasjonsdirektør kommer godt med i bærekraftsarbeidet, særlig når det gjelder å utforme gode budskap. Odas strategi er å fokusere på hva målgruppene er opptatt av, fremfor hva de selv vil fortelle. Gjennom materialitetsanalyser ser de på hva bærekraft betyr for ulike grupper og hva som er mest relevant for kundene. Louise mener at teknologi spiller en stor rolle innen kommunikasjon. For henne er ikke teknologi koding eller roboter, det er innsikt og data.  

88dabe1b-d003-4da8-9a71-a95fb5208ed1-w_960_h_960.jpg
Ambisiøse bærekraftsmål: Oda vil halvere egen verdikjede innen 2025 og elektrifisere bilparken. Foto: Oda

 

– Vi har prøvd å være flinke på ikke å tenke hva vi har lyst å fortelle, for eksempel det fine vi gjør, men hva er det egentlig som er relevant for kunden? Vi har prøvd å skru det til saker som er kundene nære, og prøve å «kill our darlings» på ting som vi egentlig har kjempelyst til å snakke om - det er ikke alltid vi lykkes, men vi prøver å være relevante. 

- For din egen del vinner du på å utvikle deg, og du kan bibeholde en viktig posisjon som kommunikatør. Om du holder deg oppdatert og relevant er det lettere å sitte rundt bordet når beslutninger tas og prosesser settes i gang, og det tror jeg også er en mye gøyere jobb enn å komme inn mot slutten. Det handler om å gjøre seg til en dyktig fagperson og relevant, da er du en enda dyktigere sparringspartner.

Etikk og samfunnsansvar
Bærekraft må kommuniseres med mer enn store ord
For å få troverdighet og lykkes med å skape endring hos folk, må kommunikatører vise hvordan bærekraft er en del av bedrifters strategi og kjernevirksomhet.
Les mer om Bærekraft må kommuniseres med mer enn store ord

For å sitere deg - Kjernekompetansen din er viktig, men det er ikke nok. Hva mener du egentlig med det? 

– Det er jo satt på spissen, for vi er jo historiefortellere og formidlere først og fremst, men om vi ikke klarer å sette det i system, i riktig kontekst og å bruke riktige plattformer som nå er ekstremt datadrevne for å nå vårt publikum, så stiller vi svakere. Da stiller vi med historikk og magefølelse, og da møter vi avdelinger som er ekstremt mye mer avanserte på for eksempel analyse, det å lese målgrupper. Da tror jeg det er viktig for fagets del at vi tenker litt på å fylle på kjernekompetansen.

Det er åtte år til 2030. Det er FNs agenda, pleier vi å kalle det, men det er egentlig vår agenda.
Louise Fuchs

Oda har satt ambisiøse bærekraftsmål, blant annet å halvere egen verdikjede innen 2025 og elektrifisere bilparken – noe Louise beskriver som et hårete mål. I dagligvarebutikken får man opp egen klimakvittering i handlekurven, som skal hjelpe kundene med grønnere vaner. Louises personlige budskap derimot, er enkelt – vi har dårlig tid, spesielt for å klare å bremse klima- og naturkrisen. 

– Det er åtte år til 2030. Det er FNs agenda, pleier vi å kalle det, men det er egentlig vår agenda. Selv om vi jobber veldig bredt med bærekraft i Oda, er det å hjelpe våre kunder med å handle enda grønnere hvor vi har sett at det store slaget står, og derfor også det vi bruker mest tid på å kommunisere.