Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Målgrupper

Brukerkommunikansjon som virker

Hva gjør du når "alle" er i målgruppen din? Kommunikasjonsdirektør i Skatteetaten, Astrid Bugge Mjærum, har rådene du trenger.

Teskt: MARGRETHE ZACHO HAARDE   |  Foto: BÅRD BRINCHMANN LØVVIG
Publisert: 12. november 2024

– Vi vet at de fleste ønsker å gjøre det riktig, og Skatteetaten er her for å hjelpe deg.

Oppdraget til Astrid Bugge Mjærum, kommunikasjonsdirektør i Skatteetaten, er å sikre finansiering av velferdsstaten. Da er effektiv og smart kommunikasjon helt avgjørende.

– Det handler om tillit, som igjen handler om likebehandling, forklarer Mjærum.

I denne episoden av Kompodden kan du høre hvordan Skatteetaten bruker målinger aktivt for å forme egen kommunikasjonsstrategi. De får til og med hjelp av psykologspesialister! Digitalisering gir helt nye muligheter og forenkler kommunikasjonen med brukerne. Den forenkler også brukerens egne oppgaver i møtet med skattemeldingen. Men er det enkleste alltid det beste?

– I overgangen til digitaliseringen sa vi: "Du trenger ikke gjøre noen ting lenger." Men nå sier vi: "Nesten ferdig er ikke helt ferdig, husk å sjekke skattemeldingen din". Vi tror det er viktig at folk tar aktivt ansvar for pliktene sine.

Hør hvorfor Astrid Bugge Mjærum og Skattetaten har valgt å endre budskapet til brukerne, selv om det ikke er blitt vanskeligere å levere skattemeldingen sin, men heller tvert i mot. 


Relaterte temaer