Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Portrett av Jan Christian.
Portrett av Jan Christian.
Strategi og måling

Hvordan kommunisere når du er på børs

Jan Christian Thommesen er kommunikasjonsdirektør i XXL og den eneste i sportsgiganten som jobber med kommunikasjon til blant annet 5000 ansatte.

Teskt: MARGRETHE ZACHO HAARDE   |  Foto: SKJALG VOLD
Publisert: 12. november 2024

I Kompodden forteller han om arbeidet med børssensitiv informasjon, kunstig intelligens og hvordan han fikk drømmejobben i en pause på Høstseminaret til Kommunikasjonsforeningen.

– Det er særlig to ting som er viktig når du jobber med kommunikasjon i et selskap som er børsnotert, sier Jan Christian Thommesen som leder kommunikasjonsarbeidet for sportgiganten XXL.

– Det første er det vi kaller den “stille perioden”. Én måned før kvartalsfremleggelse må man ikke gå ut med informasjon, kommentere noe eller si noe,  som kan ha effekt på kursen. Og: Vær alltid  forsiktig med hva du tar med deg av informasjon ut i verden, så du ikke kommer i skade for å dele innsideinformasjon.

Om den tidligere kommunikasjonssjefen i Elkjøp, som dessuten har jobbet 11 år i ikke-børsnoterte Ikea synes dette er vanskelig?

– Det er hvertfall nytt for meg, for jeg er glad i år prate og å dele ting. Jeg liker transparens, så jeg skulle skoleres og lære meg systemet.

– Men hva hvis mediene ringer og konfronterer deg med informasjon som kan være kursdrivende? Hva svarer du? spør programleder i Kompodden, Anne-Lise Mørch von der Fehr.

Klikk på "play" og hør hva Thommesen svarer. God lytting!

Du er kanskje også interessert i:

Artikler, tips og verktøy

Artikler om aktuelle temaer og ny forskning, fagprofiler og praktiske guider.

PR-prat
Klart språk lønner seg
Fagartikler
- Få kontroll på forventningene

Folk i faget

Fagpersoner byr på kommunikasjonstips og diskuterer aktuelle temaer.

Fagartikler
- Få kontroll på forventningene
PR-prat
Klart språk lønner seg