Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Portrett av Elisabeth Skarsbø Moen
Portrett av Elisabeth Skarsbø Moen
Krisekommunikasjon

Krisekommunikasjon - hva bør du tenke på?

Husker du kollektiv-kaoset på vinterføre tidligere år? Elisabeth Skarsbø Moen er direktør for samfunnskontakt og kommunikasjon i Ruter. Hun gir gode råd om hvordan man kommer seg gjennom uværet.

Teskt: MARGRETHE ZACHO HAARDE   |  Foto: PETER GLØERSEN / NUCLEUS
Publisert: 12. november 2024

Hun sammenlikner en krise med en gresk tragedie.

– Vi er ikke helten i noen av historiene, og å prøve å bli det er sjelden vellykket. Det handler om å ta seg tid til de store mediene og de mest kunnskapsrike journalistene, og å forklare hvordan ting henger sammen.

Det sier direktør for samfunnskontakt og kommunikasjon i Ruter, Elisabeth Skarsbø Moen, i denne episoden av Kompodden. Her forteller hun om krisen i Ruter da kollektivtransporten kollapset under snøkaos og is i Oslo i vinter.

Hun har bakgrunn som journalist og har også jobbet med utallige kriser som kommunikasjonsrådgiver i Zynk.

En av hennes kjepphester er medarbeidernes ve og vel. Når adrenalinet pumper døgnet rundt, er det vanskelig å huske på de basale behovene.

– Søvn og trening er undervurdert. Folk må hjem og sove, hvile og komme seg på trening. Jeg jagde folk hjem fra pressevakt, forteller hun.

Få Elisabeth Skarsbø Moens beste tips for å komme seg gjennom en krise i denne episoden av Kompodden.

 


Relaterte temaer