Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header

Ser ikke verdien av PR-forskning

PR-forskning oppleves som lite relevant for de som jobber med PR i det daglige. Det er tendensen som fremkommer i min masteroppgave i medievitenskap. Et tettere samarbeid mellom praktikere og forskere kan være løsningen.

Teskt: HAAKON STENSRUD   |  Foto: HAAKON STENSRUD
Publisert: 23. november 2017

Forskning på PR har vokst til å bli et relativt stort felt med flere jevnlig publiserte akademiske journaler og en tilsvarende økning av kunnskap og teorier som forsøker å beskrive PR-faget. I tillegg har det vært en økning av utdanningsprogrammer i PR og kommunikasjon på universitets- og høyskolenivå - som i større eller mindre grad benytter seg av resultater og teori fra nettopp dette forskningsfeltet. Et kvalitetsstempel på anvendt PR-forskning burde i så fall være at PR-praktikere velger å bruke de teoriene de har lært, i sitt daglige virke. Imidlertid skapes det et inntrykk av at PR-praktikere i stor grad velger å benytte seg av egne praktiske erfaringer heller enn å bruke teorier og verktøy fra akademia. PR-forskeren Betteke van Ruler har kommentert at det nesten kan virke som om “PR-praktikere er fra Venus, mens PR-forskere er fra Mars”.

Synes forskningen tilfører lite

Gjennom blant annet dybdeintervjuer med norske PR-praktikere som tidligere har studert PR- og kommunikasjonsfag på bachelornivå eller høyere, undersøkte jeg denne påstanden nærmere i min masteroppgave i medievitenskap ved Universitetet i Oslo. Svarene fra oppgavens intervjuobjekter deles i to kategorier, barrierer og muligheter for PR-forskere som ønsker at deres teorier og verktøy skal bli anvendt av PR-praktikere.

Barrierene for anvendelse av PR-teori later til å først og fremst handle om manglende bevissthet rundt PR-forskning blant praktikere - selv blant dem med formell utdanning i faget. Videre blir PR-teorien ansett som obskur og utilgjengelig blant praktikerne som ble intervjuet til oppgaven. De opplever ikke at teoriene er utformet med dem i tankene. Samlet sett kan det virke som norske praktikere har inntrykk av at akademisk PR-teori tilfører lite verdi for dem i deres arbeidshverdag.

Viktig for profesjonalisering

Det ser imidlertid ikke bare dystert ut for forholdet mellom PR-fagets forskning og praktikere: De fleste praktikerne som er intervjuet i oppgaven anså den PR-forskningen de var klar over som svært troverdig og ikke minst viktig for utviklingen og profesjonaliseringen av PR-faget. I tillegg ønsket de fleste seg et tettere samarbeid mellom forskere og praktikere og så for seg at et slikt potensielt samarbeid ville gjøre det mer sannsynlig for dem å benytte seg av PR-forskning i deres daglige virke. Praktikerne etterspurte også bedre formidling om forskningen som gjøres, som en respondent sa: “Det er jo et paradoks at kommunikasjonsforskere - som jo burde være eksperter på feltet - ikke alltid får kommunisert sin egen forskning så bra!”.

Masteroppgaven viser med andre ord til at det finnes flere barrierer som må overvinnes for at PR-forskningens teorier og verktøy skal bli anvendt av praktikere, men at det også finnes en rekke positive muligheter og solid grobunn for et fremtidig samarbeid til gjensidig nytte for PR-fagets forskere og praktikere. Samtidig er datagrunnlaget i oppgaven for begrenset til å kunne konkludere definitivt, men vil egne seg som grunnlag for en videre diskusjon om tematikken.

Fakta: Haakon Stensrud (27)

  • Bakgrunn: Bachelorgrad i PR, kommunikasjon og media fra Høgskulen i Volda. BI. Mastergrad i medievitenskap ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo.

  • Masteroppgave: Masteroppgaven "Barriers and Opportunities for Application of Public Relations Research" ble levert i mai 2017 og fikk karakteren B. Veileder var Øyvind Ihlen. Stensrud mottok Kommunikasjonsforeningens masterstipend på 30 000 kr. i 2016.

  • Datamateriale: Basert på 11 kvalitative intervjuer med kommunikatører med høyere utdanning i PR / kommunikasjon, fra tilfeldig uttrukne virksomheter fra Kommunikasjonsforeningens bedriftsdatabase.


Relaterte temaer

Siste saker

Har du lest disse sakene?

Les Mer on Har du fått med deg disse?
Illustrasjonsfoto av bøker pakket inn som julegaver.
Har du fått med deg disse? –>

Julen er rett rundt hjørnet, men du rekker fortsatt litt faglig påfyll.

Les Mer on Hvordan jobber Wolt med markedskommunikasjon?
Markedskommunikasjon
Hvordan jobber Wolt med markedskommunikasjon? –>

Svaret får du i siste episode av Kompodden!

Les Mer on – Vi stiller spørsmål ved alt vi gjør
Strategi og måling
For medlemmer
– Vi stiller spørsmål ved alt vi gjør –>

NAFs Ulrica Risberg forteller hvorfor internkommunikasjon er nøkkelen til å drive organisasjonens strategiske mål fremover.