Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Strategi og måling

Arctic Race of Norway vinner Nordnorsk kommunikasjonspris 2019

Strategisk kommunikasjon og synliggjøringen av Nord-Norge og nordnorsk kultur sikret Arctic Race of Norway seieren. Prisen ble delt ut på Kommunikasjonsforeningen Nord-Norges fagdag #KomNord2019.

Teskt: KOMMUNIKASJONSFORENINGEN   |  Foto: ARN / GAUTIER DEMOVEAUX
Publisert: 14. november 2019

Arctic Race of Norway har en visjon om å være mer enn bare et sykkelritt. De ønsker også å bidra til utvikling av Nord-Norge og promotering av Norge internasjonalt. Det gjør de gjennom strategisk bruk av kommunikasjon i både redaksjonelle medier og egne kanaler, heter det i juryens begrunnelse.

Arctic Race tok seieren foran FK Bodø/Glimt for deres bærekraftsprogram Action Now og Universitetssykehuset i Nord-Norge for samarbeidet med NRK om dokumentarserien 113.

- Det er veldig hyggelig å vinne denne prisen, og vi er i godt selskap med de andre to finalistene. Det er mange som jobber godt med kommunikasjon i Nord-Norge! Vi kunne ikke fått til Arctic Race of Norway uten å spille på lag med innbyggerne, så dette er en pris til hele befolkninga i nord, uttaler daglig leder Knut-Eirik Dybdal. Han tok imot prisen da den ble delt ut i Bodø i går, på Kommunikasjonsforeningen Nord-Norges fagdag #KomNord2019.

Bildet viser daglig leder i Arctic Race of Norway, Knut-Eirik Dybdal, med juryleder Katarina Belsom under prisutdelingen 13. november i Bodø.
Daglig leder i Arctic Race of Norway, Knut-Eirik Dybdal, med juryleder Katarina Belsom under prisutdelingen i Bodø. (Foto: Susann Sivertsen)

Juryen la spesielt vekt på at vinneren har:

  • Formulert en klar kommunikasjonsstrategi som beskriver hvordan kommunikasjonstiltak skal bidra til måloppnåelse.
  • Jobbet målrettet på en bred kommunikasjonsplattform og i stor grad oppnådd de resultatene de satte seg.
  • Synliggjort ikke bare egen organisasjon, men også Nord-Norge og nordnorsk kultur.
  • Fått næringsliv og lokalsamfunn til å jobbe sammen gjennom et bærekraftig verdisyn. 

Fakta: Nordnorsk kommunikasjonspris

Nordnorsk kommunikasjonspris deles ut årlig av Kommunikasjonsforeningen Nord-Norge til organisasjoner, institusjoner, bedrifter eller enkeltpersoner som har:

  • bidratt til å synliggjøre og fremme Nord-Norge, nordnorsk kultur og suksessfulle prosjekter i nord
  • brukt kommunikasjon som verktøy for å nå mål
  • vist vei når det gjelder god kommunikasjon, og er modig og til inspirasjon for utøvere innen kommunikasjonsfaget

I årets jury satt Katarina Belsom (sentralstyremedlem Kommunikasjonsforeningen), Inger Lise Næss (styremedlem Kommunikasjonsforeningen Nord-Norge), Målfrid Baik (regiondirektør NHO Arktis) og Bjørn Erik Jansen (Nordnorsk Kommunikasjon AS).

Tidligere vinnere: Caroline Meier (2015), Finnmarksløpet (2016), UiT (2017) og Sparebank1 Nord-Norge (2018).

Strategi og måling
Samfunnsløftet vinner Nordnorsk kommunikasjonspris 2018
10 000 forslag kom inn til Sparebank1 Nord-Norge da de spurte folk hvilke tiltak banken bør støtte for å utvikle landsdelen. Initiativet "Samfunnsløftet" ble i dag hedret med Nordnorsk kommunikasjonspris.
Les mer om Samfunnsløftet vinner Nordnorsk kommunikasjonspris 2018

Helseforskere vinner nordnorsk kommunikasjonspris 2017
Det helsevitenskapelige fakultet ved UiT Norges arktiske universitet, er vinner av Nordnorsk kommunikasjonspris i 2017. Prisen ble delt ut under fagdagen #komnord2017 som ble arrangert i Bodø 22. november.
Les mer om Helseforskere vinner nordnorsk kommunikasjonspris 2017