Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.
2018 går mot slutten, og vi har samlet noen av våre skriftlige høydepunkter i år. Perfekt dersom du har litt ekstra tid i julen, eller hvis du ønsker å starte det nye året med en faglig oppfriskning.
Stemmestyring ble for første gang lansert på norsk i 2018. Her er det du må vite hvis du vurderer å ta stemmen i bruk:
Digitale kanaler
Klar for tale? Om stemmestyring og smarthøyttalere.
Googles stemmeassistent er kommet på norsk, og trolig vil flere begynne å ta stemmen i bruk når de handler, sjekker nyheter eller trenger informasjon. Få tipsene til hvordan du som kommunikatør bør tenke nå.
Er du sikker på hvor kommaet skal stå? Eller hva som er de vanligste feilene? Dette innlegget fra PR-prat hjelper deg godt på vei:
Språk og retorikk
Førstehjelp for kommatrengende
Jeg trodde kampen om kommaet var tapt, inntil en skarve kommaquiz fikk meg til å skjønne at komma er noe som engasjerer. Skriver du i jobben, gjør det seg dårlig med kommafeil. Her er en liten overlevelsesguide for deg som føler deg usikker.
Når du jobber med tekst er det også alltid viktig å huske på målgruppen din. Her lærer du hvordan du analyser interessentene dine og lager interessentkart:
Strategi og måling
Interessentanalyse og interessentkart - hva og hvordan?
For å kommunisere effektivt med ulike interessenter, er det viktig å vite ikke bare hvem de er, men også hvilken tilknytning til og interesse for virksomheten de har. Her får du hjelp til å gjennomføre en interessentanalyse og lage et interessentkart.
Dersom du jobber med innhold til nett og vil ha bedre oversikt over hva brukerne gjør og hvordan de oppfører seg, bør du sjekke ut dette innlegget. Er du allerede god i Analytics kan du komme med ønsker til det neste blogginnlegget.
Kom i gang med Google Analytics
Å spore besøkstrafikk til nettsiden din er bare det første steget – å tolke det du ser er det neste. Har du lyst å finne ut mer om hvordan nettsiden din blir brukt? Her er det du trenger for å komme i gang med Google Analytics.
Ledige stillinger er noe som opptar våre medlemmer året rundt. Enten de er på jakt etter ny jobb, lurer på hva det søkes etter eller bare vil følge med på jobbmarkedet.
Les innlegget om tekst i stillingsannonser her:
Språk og retorikk
Sultefôret på godt språk?
Alle vet at god kommunikasjon er viktig. Så hvorfor går vi så ofte i fella og lander på middelmådig kommunikasjon når vi skal rekruttere gode kommunikatører?
Kommunikasjonsforeningen deler årlig ut Åpenhetsprisen til noen som har bidratt til å synliggjøre og fremme åpenhet og innsyn i forhold ved det norske samfunnet, det politiske systemets forvaltning, eller offentlige og private virksomheter. I 2018 var det Oslo tingrett som fikk prisen for deres systematiske arbeid med åpenhet og meroffentlighet. Les mer om det her:
Etikk og samfunnsansvar
Åpenhetsprisen 2018 til Oslo tingrett
Oslo tingrett får Åpenhetsprisen for systematisk arbeid med åpenhet og meroffentlighet. De har blant annet sin egen Vær åpen-plakat. – Opplæring og stadige påminnelser er gode verktøy for å bygge og vedlikeholde en åpenhetskultur, mener kommunikasjonssjef i Oslo tingrett, Irene Ramm.
Alle har et ansvar for å bidra til anstedighet og opplysning, og kanskje særlig vi som jobber med kommunikasjon. Les Thomas Hylland Eriksen innlegg om kommunikatører og kampen for relevans:
Etikk og samfunnsansvar
Kampen for relevans
Det er en sann kakofoni av stemmer i det offentlige rom nå, og en umettelig tørst etter enkle svar på kompliserte spørsmål. Hva gjør det med kommunikasjonsrådgivernes oppgave og ansvar?
Vi har også åpnet påmeldingen til Kommunikasjonsdagen 2019: Hva betyr det å være autentisk i en tid der det hevdes at fakta og sannhet er blitt relative begreper? Hvilke grep kan du ta for å styrke din virksomhets eller merkevares troverdighet, og hvilke feller bør du unngå? Og ikke minst: Hvordan bygge troverdighet digitalt? På Kommunikasjonsdagen 2019 byr vi på innsikt om verdien av tilgang på brukerdata, ærlig historiefortelling og etikk i algoritmer. Bli med hvis du vil vite hvordan du kan jobbe med autentisitet i praksis!