Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header

Årets mest populære saker

2019 går mot slutten, og vi har samlet de ti mest leste artiklene i året som har gått. Fikk du med deg disse?

Teskt: KOMMUNIKASJONSFORENINGEN   |  Foto: JOANNA KOSINSKA / UNSPLASH
Publisert: 20. desember 2019

Alt fra lederkommunikasjon og analyser til språktips og Instagram er med, når vi har hentet frem de ti mest populære artiklene på kommunikasjon.no fra 2019.  

Lederkommunikasjon og gode verktøy

Analyse har vært på agendaen til Kommunikasjonsforeningen gjennom en rekke kurs og artikler. Vår aller mest leste sak i 2019 handler om lanseringen av den norske versjonen av AMECs rammeverk for måling av kommunikasjon. Også lederkommunikasjon er et populært tema.

Klar - ferdig - mål! Lanserer måleverktøy på norsk
McDonald’s er blant de virksomhetene i Norge som allerede er i gang med å bruke AMECs internasjonale rammeverk for evaluering og måling. Synes du det høres vanskelig ut? Slapp av, det er nettopp blitt oversatt til norsk
Les mer om Klar - ferdig - mål! Lanserer måleverktøy på norsk

Strategi og måling
Kommunikatører bør bruke mer avanserte styringsverktøy
Avanserte analyseverktøy brukes sjelden i bedriftskommunikasjon. Kommunikasjonsledere bør utnytte potensialet som ligger i slike metoder og integrere dem i verktøykassene arbeidsgruppene deres bruker.
Les mer om Kommunikatører bør bruke mer avanserte styringsverktøy

Internkommunikasjon
God lederkommunikasjon gjør ansatte mer engasjerte
Ledere som trener på kommunikasjon, blir flinkere til å kommunisere, mener deres ansatte. Bedre kommunikasjonsferdigheter virker positivt inn på medarbeidernes engasjement på jobben.
Les mer om God lederkommunikasjon gjør ansatte mer engasjerte

Spådommer og forventninger 

I starten av 2019 var det mange som ville lese om trender for det nye året. Nå kan du vurdere om spådommene slo til. Eller du kan lese oppsummeringen fra Høstseminaret 2019 om hvordan fremtidens kommunikatør bør være.

Digitale kanaler
Fremtidens kommunikasjonsrådgiver er digital, varm og grønn
Digital kommunikasjon, kommunikatøren i ledelsen og tillit i krevende tider. Vi har samlet ti råd og faglige gullkorn fra Høstseminaret 2019.
Les mer om Fremtidens kommunikasjonsrådgiver er digital, varm og grønn

Lure tips og triks

Når vi spør hva slags stoff medlemmene våre ønsker vi skal lage, er "praktiske tips" et av svarene som går igjen. Det gjenspeiles i disse to sakene på topp 10 over mest leste i år.

Fire tips for å lykkes med Insta story
Tidligere bilderedaktør i New York Times, Kerri MacDonald, har lært journalister og redaktører å fortelle historier i Insta story – her får du tipsene.
Les mer om Fire tips for å lykkes med Insta story

Språk og retorikk
Slik skal du skrive i 2019
”Ujålete. Troverdig. Blomstrende språk som tar leseren med. Relevant.” Dette er noen av begrunnelsene juryen kom med under kåringen av Norges beste tekster på nett. Hva kan vi lære av vinnerne?
Les mer om Slik skal du skrive i 2019

Nyheter fra oss og bransjen

I 2019 fikk Kommunikasjonsforeningen nytt sentralstyre. I tillegg ble de etiske prinsippene oppdatert for første gang siden 2007. I kåringen Byråprofil var Kommunikasjonsforeningens medlemmer med på å stemme frem Zynk som Årets PR-byrå.

Ny visjon, nytt styre og ny strategi i Kommunikasjonsforeningen
Kommunikasjonsforeningen har valgt nytt sentralstyre, med Gro Bogen Nilsen (bildet) i spissen for to nye år. Også ny strategi og ny visjon ble vedtatt på fredagens landsmøte.
Les mer om Ny visjon, nytt styre og ny strategi i Kommunikasjonsforeningen

Etikk og samfunnsansvar
Nye etiske prinsipper for kommunikatører
Kommunikasjonsforeningen har vedtatt nye etiske prinsipper for sine medlemmer. - Jeg føler at vi nå har satt en høyere standard for hva vi mener er godt skjønn for en kommunikatør, sier styreleder Gro Bogen Nilsen (bildet).
Les mer om Nye etiske prinsipper for kommunikatører

Tillit og omdømme
Byråprofil 2019: Zynk beste PR-byrå igjen
Zynk ble kåret til Årets PR-byrå, i år som i fjor. Kruse Larsen er nykommer på PR-pallen, mens Geelmuyden Kiese faller ut. Se resultatene for alle kategoriene her.
Les mer om Byråprofil 2019: Zynk beste PR-byrå igjen

Mer faglig påfyll i 2020

Trenger du litt ekstra faglig oppdatering i året som kommer? Her er et av de nye kursene du kan melde deg på i vår:

Vi setter også opp kurs i politisk påvirksningsarbeid og Google Design Sprint.