Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Illustrasjon av sikre data.
Illustrasjon av sikre data.
Digitale kanaler

Bør virksomheten din betale for å være på Facebook?

Facebook ber deg ta valget mellom å benytte Facebook som før, og samtidig godta retningslinjene for personvern, eller betale for å slippe annonser. Mange som jobber med kommunikasjon må også ta valget på vegne av egen virksomhet.

Teskt: MALIN SUNDBY REVAA   |  Foto: ISTOCK
Publisert: 19. desember 2023

Det er ikke ett enkelt svar på dette spørsmålet. Det er opp til enkeltpersoner og virksomheter å vurdere sitt behov opp mot kostnaden ved å betale.

Datatilsynet skriver på sine nettsider at de følger med på Metas nye løsning.

– Meta har tidligere fått beskjed om at de i utgangspunktet må slutte med sin adferdsbaserte markedsføring på Facebook og Instagram. Selskapet ønsker imidlertid nå å be om brukernes samtykke slik at de kan fortsette med adferdsbasert markedsføring. Derfor opplever mange å få opp en beskjed når de åpner Facebook og Instagram om at de må foreta et valg.

Videre skriver de:

– Personvernforordningen (GDPR) har mange krav som må være oppfylt for at et samtykke til behandling av personopplysninger skal være gyldig. Mange har uttrykt skepsis til om Metas nye løsning oppfyller disse kravene, blant annet fordi man må betale hvis man ikke "samtykker".

– Datatilsynet er bekymret over utviklingen, og det pågår en prosess på europeisk nivå for å vurdere lovligheten den nye løsningen. Vi deltar aktivt i denne prosessen. Vi håper å kunne komme tilbake med mer informasjon snart.

Datatilsynet oppfordrer alle som har spørsmål å ta kontakt med veiledningstelefonen på 22 39 69 00, og taste 1.

Portrett av Janne Stang Dahl
Digitale kanaler
Dette betyr Meta-dommen for kommunikasjonsarbeid på Facebook
Metas innsamling og bruk av persondata bryter med norsk lov. Det er konklusjonen i den ferske dommen fra Oslo Tingrett.
Les mer om Dette betyr Meta-dommen for kommunikasjonsarbeid på Facebook


Relaterte temaer