Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Digitale kanaler

Digital sikkerhet: Forventer mer av kommunikatører

- Kommunikasjonsfolk bør kunne mer enn andre om digital sikkerhet. Hvis de ikke ser det som en selvsagt del av sin jobb, blir jeg alvorlig bekymret. Det sier Cyberforsvarets seniorforsker Hanne Røislien.

Teskt: MARI MELLUM   |  Foto: SIMEN RUDI, FORSVARSMATERIELL
Publisert: 15. oktober 2018

- Digital sikkerhet handler om informasjonsforvaltning. Så det er klart kommunikasjonsfolk har et ekstra ansvar, mener Hanne Røislien, seniorforsker i Cyberforsvaret. Hun holder foredrag på Fagdagen for digitalisering som Kommunikasjonsforeningen arrangerer 24. oktober.
 
Forskeren fra Cyberforsvaret er oppgitt over hvordan nordmenn omgir seg med stadig nye dingser, men er i hennes beskrivelse ”nærmest bevisstløse” når det gjelder hvilken informasjon de sender til hvem i prosessen med å laste ned apper og koble dingser og kontoer sammen. Disse holdningene fremkommer blant annet i en studie Røislien har vært med på å gjennomføre.
 
- Mange sier ”jeg har ingenting å skjule” – men det har du vel! Alle som har fått stjålet identiteten sin vet det, påpeker Røislien. Hun er bekymret over den manglende kunnskapen hun i sitt arbeid ser - ikke bare hos privatpersoner, men også i norske virksomheter.

Digital sikkerhet handler om informasjonsforvaltning. Så det er klart kommunikasjonsfolk har et ekstra ansvar.
Hanne Røislien, Cyberforsvaret

- Forsvaret er ikke fancy. Vi lar ikke ting være pent for å være pent. Det viktige er at det funker. Men i næringslivet kan det virke som man tror at jo finere det ser ut, jo proffere er det. Det er naturligvis en forenkling, men det er lett å la seg blende av nye logoer og flotte lokaler, av alt som streames og beames. Man kan se duppedingser, man kan ikke se sikkerhet. Digital sikkerhet er vanskelig å håndtere, fordi den fremstår som lite håndfast, sier Røislien. 


Nye krav til kommunikatøren

Forskeren fra Cyberforsvaret ser kommunikasjonsbransjen som særlig interessant i dette bildet, fordi kommunikasjon er blitt så enkelt og så tilgjengelig. Det gjør det mer utfordrende for kommunikasjonsfolk å faktisk inneha det ansvaret de har i dag, mener hun.
 
- Jeg kjenner til eksempler fra både det private og det offentlige der de som har ansvar for å sile informasjon har så stort behov for å være tilgjengelige at det i stor grad trumfer sikkerhet. Slik at de for eksempel bruker G-mail-adressene sine til å koble ulike dingser og kontoer sammen.
 
- Trengs det bedre regelverk i norske virksomheter?

- Nei, det er mer enn nok regler, problemet er at folk ikke vet om dem eller ikke bryr seg. Vi er ikke interessert i sikkerhetsproblemer og i å kunne noe om det, så vi outsourcer alt til IT-avdelingen eller politiet og forventer at de skal ordne opp.

Styreleder i Kommunikasjonsforeningen, Gro Bogen Nilsen, er enig i at kommunikatører har en viktig rolle når det gjelder den digitale sikkerheten.

- Selv om dette er et topplederansvar, har kommunikatører en nøkkelrolle både av informasjons- og beredskapshensyn, mener hun. 

- Er kommunikasjonsfolk godt nok oppdatert på dette området?

- Det vet vi ikke, men jeg tror vi alle trenger kompetansepåfyll og trening, spesielt fordi utviklingen skjer så raskt, sier Bogen Nilsen.

Jeg kjenner eksempler der de som har ansvar for å sile informasjon har så stort behov for å være tilgjengelige at det i stor grad trumfer sikkerhet.
Hanne Røislien, Cyberforsvaret

 
Maner alle til å ta ansvar

Hanne Røislien fra Cyberforsvaret mener mange virksomheter må bedre sin digitale sikkerhet. Samtidig legger hun mye av ansvaret på den enkelte ansatte:
 
-  Det er jo det samme som å ta ansvar ved å følge trafikkregler når man kjører bil. Men folk er litt ”hjernedøde” når det kommer til teknologiske duppedingser, der de sitter og kokkelerer og prøver seg frem. De må innse at på internett er faktisk alt koblet til alt.
 
Helt grunnleggende anbefaler hun alle å starte med å gå gjennom sikkerhetsinnstillingene på mobilen, se på hvilke apper man har, finne ut hva slags informasjon de sender og til hvor, samt være bevisst på passordbruk. Det vil si å ikke velge minste motstands vei, men innse at det er en grunn til at man bør bruke ulike passord og ha to innloggingsnivåer.

Men Røislien understreker at det fordrer mer enn slike små tiltak, skal individer og virksomheter være sikret digitalt. Det krever bevisstgjøring og kunnskapsheving både på ledelsesnivå og på individnivå.
 
- Det er ikke alt som har en ”quick fix”. Dere må ta inn over dere hva dette faktisk betyr.

Digitale kanaler
Digital sikkerhet - en kommunikasjonsutfordring
Virksomheter samler inn, lagrer, produserer og deler informasjon hele tiden. Informasjonen er verdifull og må beskyttes på lik linje med andre verdier. Her spiller kommunikatører en viktig rolle.
Les mer om Digital sikkerhet - en kommunikasjonsutfordring

Fagdagen for digitalisering presenteres også resultatene fra Kommunikasjonsforeningens ferske undersøkelse om kommunikatørenes rolle i digitaliseringsprosesser.


Relaterte temaer