Vi pusser opp kommunikasjon.no for å gi deg en enda bedre brukeropplevelse. Det betyr at det kan være noen problemer i starten. Er det noe du savner, eller ikke får til? Send en e-post til malin@kommunikasjon.no.

Skip header
Digitale kanaler

Fremtidens kommunikasjonsrådgiver er digital, varm og grønn

Digital kommunikasjon, kommunikatøren i ledelsen og tillit i krevende tider. Vi har samlet ti råd og faglige gullkorn fra Høstseminaret 2019.

Teskt: RICHARD APELAND   |  Foto: ELINE SUNDAL
Publisert: 24. september 2019

Over 400 kommunikatører møttes i Bergen forrige uke, da Kommunikasjonsforeningen, i samarbeid med lokallaget i Hordaland og Sogn og Fjordane, arrangerte Høstseminaret 2019. Deltakerne fikk med seg over 20 forskjellige foredrag om hva som vil kreves av fremtidens kommunikatører. Konferansier Kari Birkeland innledet med å stille spørsmålet: Hvem er dagens kommunikatører, og hvordan blir rollen i fremtiden?

Vi har samlet de faglige gullkornene fra Høstseminaret: 

Kommunikasjon må opp i ledelsen

1: Gi løsningen på problemene
– Vi må ha kommunikasjonsavdelingen representert i toppledelsen. Ta ansvar og lær organisasjonen hvordan den kan bruke deg, sa Elin Styve, direktør for samfunnskontakt ved Bergenklinikken.
– Vi skal peke på utfordringer - samtidig som vi ser løsninger, var rådet til kommunikasjonskolleger fra Berit Kolberg Rossiné, avdelingsdirektør for kommunikasjon ved UiO.
 
2: Bruk kommunikasjon som vei til toppen
– Ikke bare spill andre gode, men spill deg selv mot toppen, rådet direktør Elisabeth Aarsæther i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet. Aarsæther har tre råd på veien mot toppen: Jobb hardt, søk etter forbilder og oppfør deg som en leder.
– Hvis du slenger inn halvferdig arbeid, spiller du hverken bedriften god eller fremmer deg som et godt lederemne, appellerte Aarsæther til jubel fra salen.

Thomas Gjesdal fra Sjøforsvaret holder foredrag på hovedscenen under Høstseminaret 2019
- Vi skal tåle en kule. Da må vi klare å stå rakrygget i møte med pressen, fastslo talsmann for forsvarssjefen, Thomas Gjesdal.

Ivareta tilliten i krevende tider 

3: Åpenhet er eneste vei

– For kommunikasjonsfolk må åpenhet være eneste vei å gå. Vi må bidra til å være åpne og proaktive, sa Sarah Willand, HR- og kommunikasjonsdirektør i TV 2. En fullsatt sal fikk «se hva som skjer» når det stormer som verst, da Willand belyste hvordan TV 2 håndterte #metoo-kampanjen med åpenhet.
– Du må holde hodet kaldt og hjertet varmt, fastslo Willand.

4: Stå rakrygget i møte med pressen
– Tiden gikk utrolig fort etter forliset. Hvordan skulle vi formidle informasjon med troverdighet? Vi visste jo ikke hva som hadde skjedd, fortalte talsperson for forsvarssjefen, orlogskaptein Thomas Gjesdal, om forliset til fregatten "Helge Ingstad".
– En organisasjon må være åpen, ærlig og tilgjengelig i krisetider. Vi skal tåle en kule. Da må vi klare å stå rakrygget også i møte med pressen, stadfestet Gjesdal.
 
5: Kommuniser gjenkjennelig for de ansatte
– Vi jobber strategisk med kommunikasjon, for å appellere til og bygge tillit i befolkningen, sa Arne Lutro, kommunikasjonsdirektør i Vest politidistrikt. De mistet mye tillit etter Monika-saken, som skapte mye støy.
– Ansatte må kjenne seg igjen i hvordan bedriften kommuniserer. Det skaper tillit som er viktig for samarbeidet med innbyggerne, presiserte Lutro.  

Gina Scholz og Eirik Harildstad fra Vy holder foredrag på Høstseminaret 2019
Fremtidens kommunikatør er grønn, mener Beate Fossum i Footprint. Bildet er fra Vys foredrag. Deres store kommunikasjonsmål er å få folk i by til å tenke at de skal klare seg uten egen bil.

Følelser og grønn kommunikasjon

6: Fortell om løsningene 
– Fremtidens kommunikasjonsrådgiver er grønn, fastslo Beate Nossum i Footprint. - Forbrukerne endrer atferd når erstatningene er gode nok. Derfor er det vår oppgave å kommunisere erstatningsalternativene. Da vil det være lettere å nå de store målene, sa Nossum. Byrålederen i Norges «grønne PR-byrå» presiserte samtidig viktigheten av å la folk få mene det de vil.
 
7: Bruk følelser - det funker
– Etabler en problemforståelse. Folk må forstå hva som er problemet. Hvis ikke blir løsningen oppfattet som et problem, sa tidligere statssekretær for Erna Solberg, Sigbjørn Aanes. Han tydeliggjorde viktigheten av å appellere til følelser.
– Det som er ekte og autentisk funker, sa den tidligere spinndoktoren, som nå er i FirstHouse. Les mer om hans råd her: 

Strategi og måling
- Få kontroll på forventningene
– Kommunikasjonsfolk bør bli flinkere til forventningsstyring, mener kommunikasjonsnestor Sigbjørn Aanes. Med andre ord: Ikke haus opp forventningene, da kan folk bli skuffet, selv om dere egentlig leverer godt.
Les mer om - Få kontroll på forventningene

Strategisk kommunikasjon med digitale virkemidler 

8: Ta digital ledelse
Konserndirektør kommunikasjon og marked i Evry, Unni Strømstad, snakket om at man må gripe mulighetene som ligger i målretting av budskap i digitale medier. Samtidig diskuterte hun de etiske utfordringene, som ekkokamre, når eksempelvis politisk reklame målrettes.
 
9: Bruk det som er tilgjengelig og gir effekt
– Ikke tenk på nye og gamle medier! Fremtidens kommunikatører har ikke et forhold til «gamle medier». De vil bruke det som er tilgjengelig og gir effekt, sa Gina Scholz, kommunikasjonssjef i Vy. 

10: Forstå sampillet

– Det kreves forståelse i et stort og uoversiktlig medielandskap, konstaterte foreleser ved Handelshøyskolen BI, Iben Bergstrøm. Høyskolelektor Morten William Knudsen istemte: For å lykkes, må dagens studenter ta i bruk og forstå samspillet mellom tradisjonelle og nye kanaler.
 

Krisekommunikasjon
Kommunikasjonsforeningens Åpenhetspris 2019 til Hydro
Da de ble utsatt for dataangrep i vår, var Hydro så åpne de kunne om det. Det har nå gitt dem Kommunikasjonsforeningens Åpenhetspris. – Vi ser det som en del av vårt samfunnsansvar å bidra til at de som tjener penger på dette, får vanskeligere kår, sier Hydros informasjonsdirektør. Her forteller han hvordan kommunikasjonsavdelingen jobbet da krisen rammet.
Les mer om Kommunikasjonsforeningens Åpenhetspris 2019 til Hydro