

Gir flere kanaler oss mindre gjennomslag?
– Ingen norske, redaksjonelle medier er blant de fem mest brukte mediekanalene for aldersgruppen fra 15 til 24 år, sier Nils Petter Strømmen, seniorrådgiver hos Kantar Media.
Tall fra Kantar Medias medieundersøkelser viser at sosiale medier nå er like populære nyhetskilder som nettaviser for både 15-åringene og 24-åringene. Det er de godt voksne som fortsatt lytter til radio og oppdaterer seg gjennom redaktørstyrte medier.
Hva gjør dette med nyhetsagendaen og det vi diskuterer rundt lunsjbordet på jobben? Dette er ett av mange spørsmål et panel bestående av to politikere, en journalist og en analytiker skal diskutere under Kommunikasjonsdagen 2. april i Oslo.
– Algoritmene påvirker agendaen
– Algoritmer og ikke-redaksjonelle aktører påvirker i stor grad agendaen, sier Nils Petter Strømmen, som skal delta i panelsamtalen «Hvordan når vi fram i kanalkaoset?». Han mener at bruken av sosiale medier går på bekostning av de redaksjonelle medienes innflytelse på hva nordmenn er opptatt av.
– Sosiale medier spiller en stadig viktigere rolle i folks nyhetskonsum, sier Strømmen.
– Sosiale medier spiller en stadig viktigere rolle i folks nyhetskonsum
Dette betyr at vi som kommuniserer viktige budskap til befolkningen, må forholde oss til mange flere kanaler enn tidligere. Avisene dekker ikke lenger hele befolkningen, verken på papir eller nett. Radio og TV har gått fra å nå store mengder folk samtidig til å bli strømmetjenester man oppsøker når det passer.
Hvordan påvirker denne utviklingen de politiske partienes jobb med å sette agendaen? De jobber nå beinhardt opp mot Stortingsvalget og sloss om å engasjere velgerne enten de er 18 eller 85 år. Spørsmålet er om alle kanalene de må bruke, gir dem mer eller mindre gjennomslag?
Panelsamtale på Kommunikasjonsdagen
Nils Petter Strømmen deltar i panelet sammen med:
- Grunde Almeland, stortingsrepresentant for Venstre
- Kamzy Gunaratnam, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet
- Sigrid Sollund, journalist i NRK
Samtalen modereres av Anne-Lise Mørch von der Fehr, daglig leder i Kommunikasjonsforeningen.
Kommunikasjonsdagens arrangeres 2. april i Oslo. Du finner hele programmet her.